دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امتثال

No image
امتثال

كلمات كليدي : امتثال، احراز، تكليف، اجزاء

نویسنده : قادر غديري

امتثال در لغت به معنای پیروی و اطاعت کردن می‌باشد و در اصطلاح عبارت است از موافقت با تکلیفی که خداوند نموده و عمل کردن بر طبق فرامین الهی.

امتثال هم در واجبات و محرمات و هم در مستحبات و مکروهات است

امتثال چهار مرتبه دارد:

1- امتثال تفضیلی: آنچه که متعلق تکلیف خداوند می‌باشد مکلف آن را به طور معین احراز کند و به جا بیاورد و احراز به معنای مشخص و معلوم نمودن می‌باشد و بر دو نوع می‌باشد:

الف) احراز علمی: یعنی مکلفی خود عمل، یا اجزاء و شرائطش را، با علم و یقین درونی برای خود مشخص و معلوم کند. مثلاً در روز جمعه بعد از بررسی ادله یقین کرد که نماز ظهر واجب است نه نماز جمعه و همان را هم به جا آورد به این امتثال عملی گویند.

ب) احراز ظنی معتبر: یعنی مکلف یقیناً متعلق تکلیف را نتواند احراز کند ولی بوسیله دلیل معتبری مثل اماره یا اصل آن را احراز بکند مثلاً در جایی که فردی قبله را نمی‌داند و از هیچ راهی یقین به آن پیدا نمی‌کند ولی از قبرستان مسلمانان به قبله بودن یک طرف ظن پیدا می‌کند و به همان جهت نماز می‌خواند به این فرد می‌گویند امتثال تفضیلی ظنی کرد.

2- امتثال علمی اجمالی: اگر مکلف بطور معین متعلق تکلیف را نداند. ولی به طور غیرمعین برایش معلوم شود. مثلاً نمی‌داند که در روز جمعه کدامین نماز بر او واجب است ولی می‌داند یا نماز ظهر است یا نماز جمعه و هر دو عمل را انجام داد به این فرد می‌گویند امتثال علمی اجمالی کرد.

3- امتثال ظنی به ظن غیر معتبر: مثلاً با اذان گفتن بچه‌ی نابالغ ظن به دخول وقت پیدا کند و نماز بخواند.

4- امتثال احتمالی: مثلاً در روز جمعه بدون این که بداند نماز ظهر یا جمعه واجب است یکی را انجام دهد.

جایگاه این مراتب

اگر امکان امتثال ظنی داشته باشد نوبت به امتثال احتمالی نمی‌رسد و همچنین اگر امتثال علمی باشد نوبت به امتثال ظنی نمی‌رسد ولی در این که آیا می‌توان با این که امتثال علمی تفضیلی کرد، اکتفا به امتثال علمی اجمالی کرد یا نه؟ بین علماء اختلاف وجود دارد که مشهور بین فقها معاصرین اکتفا به آن می‌باشد. البته مخفی نماند که اگر واجب توسلی باشد و قصد قربت در آن لازم نباشد امتثال اجمالی علمی کافی است، گرچه امکان امتثال علمی تفصیلی وجود داشته باشد مثل این که کسی لباسش نجس شده باشد و فقط بداند نجاست در یکی از دو آستینش می‌باشد و برای نماز واجب است که لباسش را آب بکشد ولی تفحص نمی‌کند که نجاست در کدامیک است و هر دو آستینش را آب می‌کشد در این صورت این شخص قطعاً تکلیفش را در وجوب تطهیر لباس برای نماز انجام داده است.

معنای لزوم امتثال تفضیلی:

امتثال تفضیلی را به سه وجه می‌توان تفسیر کرد:

1. لزوم آن به خاطر بدست آوردن عنوان دیگری است که در عبادات لازم می‌باشد نه این که به خودی خود واجب باشد مثل بدست آوردن قصد اطاعت.

2. لزوم آن بخاطر خودش می‌باشد (که لزوم آن هم شرعی می باشد) نه برای بدست آوردن عنوان دیگر

3.لزوم آن عقلی می‌باشد به این نحو که حق مولی است و باید آن را بدست آورد.

مقاله

نویسنده قادر غديري

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
Powered by TayaCMS