دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برنامه های ماهواره؛ قبح گناه را از بین می برد

No image
برنامه های ماهواره؛ قبح گناه را از بین می برد

کلمات کلیدی: برنامه هاي ماهواره، قبح گناه، خانواده

نویسنده :

مخاطبان شبکه‌های ماهواره، ارزش‌های غربی و غیردینی برایشان عادی شده و به تدریج قبح گناه درنظرشان از بین می‌رود، در چنین شرایطی گناه برای مخاطبان این برنامه‌ها عادی می‌شود.

رفتارهای فردی و اجتماعی انسان تابع ارزش‌ها و نظام ارزشی اوست، بخشی از این نظام ارزشی و باورها از طریق فیلم‌ها و سریال هایی است که فرد مشاهده می‌کند. فیلم‌ها و سریال‌ها از تاثیرگذاری غیرمستقیم و غیرملموسی برخوردار است؛ خانواده‌هایی که تحت تاثیر فیلم‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای بوده و مخاطب آنها محسوب می‌شوند، ارزش‌های غربی و غیردینی برایشان عادی شده و به تدریج قبح گناه در نظرشان از بین می‌رود.

در چنین شرایطی گناه برای مخاطبان این برنامه‌ها عادی شده و سبک زندگی نادرستی در میان آنها رایج می‌شود که این امر منشا به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد شد.

در آمریکا و اروپا محدودیت‌هایی برای پخش و دریافت این برنامه‌ها وجود دارد، اینجا این پرسش مطرح است که چه دلیلی دارد که کشورهای غربی هزینه‌های بسیاری می‌کنند تا این برنامه‌ها را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند؟ علتش این است که می‌خواهند نظام سلطه اقتصادی و سیاسی خود را از طریق نظام فرهنگی تعمیم دهند.

آسیب‌های نفوذ ماهواره در خانواده

از جمله ناهنجاری‌های اجتماعی در این زمینه می‌توان به افزایش میزان طلاق اشاره کرد، وقتی خانواده استحکام خود را از دست دهد و روابط بین زوجین منضبط نباشد و وجود آزادی افسار گسیخته میان آنها به عنوان ارزش محسوب شود چنین عواملی موجب می‌شود تا ارزش‌های خانوادگی از بین برود، در این حالت است که زن و شوهر احساس نمی کنند که متعلق به یکدیگر هستند.

نظام‌های استکباری سلطه سیاسی و اقتصادی خود را از طریق فرهنگی به دست می‌آورند این هزینه‌هایی که آنها در حوزه فرهنگ سازی می‌کنند برای به دست آوردن سلطه سیاسی و اقتصادی است؛ حاکمیت غرب عقیده دارد اگر بخواهند بر حاکمیت یک کشور تاثیرگذار باشند باید کاری کند تا سبک زندگی مردم تغییر یابد تا مردم حاکمانی را بر راس بگمارند که مورد پسند نظام‌های استکباری است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
Powered by TayaCMS