دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله محمد تقی آملی

No image
تالیفات آیت الله محمد تقی آملی

تألیفات

از این عالمِ فرزانه و متألّه، آثارى گران سنگ به زیور طبع آراسته گردیده است که برخى از آن ها در حوزه هاى علمیه به عنوان کتاب درسى مورد استفاده قرار مى گیرد.

آیت الله محمدتقى آملى، آثار مکتوبش را براى دوستان خود ارسال مى کرد احتمالاً این آثار ارسالى، و دست نوشته ها منحصر به فرد نیز بوده است. ایشان در نامه اى که به آیت الله میرزا على اکبر مرندى مى نویسد این موضوع را چنین بیان کرده است:

«یک جلد شرح عروه که در طهران نوشته شده و هنوز هم اشتغال دارم، از باب زیره به کرمان، ارسال خدمت خواهم داشت. براى آن که به وسیله آن یادى از مخلصتان فرموده و از دعوات صالحه مستفیضم فرمایید. زیاده التماس دعا دارد. ایام سعادت مستدام.»([64])

همچنین در خصوص تألیف برخى از آثارش، نگاشته است:

«در این تاریخ ـ که ساعت 11 صبح روز شنبه 15 شوال سال 1383 هـ .ق. مطابق با روز دهم برج اسفند سال 1342 هـ .ش. است ـ با حال ضعف و کسالت، به اوراق که تاریخچه زندگانى این ذلیل است، مراجعه و این که تا کنون خداى متعال مرا باقى داشت، شکرگزارى کردم و قدرى مطالعه از گذشته نمودم و بسى تأسّف از عمر گذشته خوردم و در این سال، مرا بیمارى پیش آمده و منتهى به بسترى شدن در بیمارستان شد... و خداى متعال مرا شفا بخشید... در خانه بسترى هستم. اوقاتى را که با دوستان به سر مى برم، به خوشى مى گذرانم و بقیه را که تنها باشم، به نوشتن شرحى بر عروه، که به آن مشغولم و مجلّداتى از آن منظم شده...»([65])

این عالم فرهیخته علاوه بر تدوین، تألیف و تحقیق، بر آثار دیگران از جمله کتاب «سرّالبیان» بیگلرى تقریظ نوشته است. سرّالبیان درباره آداب تجوید قرآن است که مرحوم آملى در سال 1338 ش. از این کتاب بسیار تقدیر و تمجید نموده است.([66])

آثار آیت الله شیخ محمدتقى آملى، بدین شرح است:

1 ـ حاشیه بر مکاسب شیخ انصارى (2 ج).

این اثر، حاصل تقریرات بحث آیت الله نایینى است بر مکاسب شیخ انصارى که چاپ و منتشر گردیده است.

2 ـ کتاب الصلوة (3 ج).

این کتاب تقریرات دروس آیت الله نائینى است که به زیور طبع آراسته شده است.

3 ـ منتهى الاصول الى غوامض کفایة الاصول (1 ج).

این اثر گران سنگ، تقریرات درس آیت الله العظمى سید ابوالحسن اصفهانى است که چاپ و منتشر شده است.

4 ـ شرح بر عروة الوثقى (12 ج).

این کتاب، شرح مبسوطى بر عروة الوثقى (آیت الله سید محمدکاظم یزدى) است که همه 12 مجلّد آن به طبع رسیده است.

5 ـ حاشیه بر بخش حکمت منظومه سبزوارى([67]) (2 ج).

این اثر نیز چاپ و منتشر شده است.

6 ـ و چند اثر دیگر، از جمله جزوه و رساله هایى پیرامون: توحید، مسائل اخلاقى، رهن، وقف، وصیت، رضاع، قاعده لاضرر، اصالة الصحة، صحیحة لا تعاد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
Powered by TayaCMS