دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عیادت

No image
عیادت

واژه عیادت از ماده عود به معنی رجوع و برگشتن است. عیادت مریض؛ یعنی برگشتن به سوی او برای اطلاع از حال وی.

عیادت بیمار یکی از اخلاق حسنه مورد تأکید در شرع مقدس اسلام و از حقوقی است که مسلمانان بر یکدیگر دارند.

ارزش عیادت

این رفتار نیک نقش به‌سزایی را در تحکیم روابط انسانی و صمیمیت و اخوت،‌ و از بین بردن کینه و کدورت، ایفا می‌کند.امیر مؤمنان(علیه السلام) می‌فرماید:

«از جمله نیکوترین اعمال انسان، عیادت مریض است»

پاداش عیادت

برای عیادت و عیادت کننده در روایات معصومین فضیلت‌‌‌هایی نقل شده است؛ از جمله:

1- پاداش عیادت،‌ بزرگتر از تشییع جنازه است.

2- عیادت کننده در راه بهشت گام می‌هند.

3- در رحمت خدا غوطه ور می‌شود.

4- برای او بهشت ضمانت شده است.

5- هفتاد هزار فرشته تا روز قیامت از طرف او‌ خدا را عبادت می‌کنند.

اخلاص در عیادت

ارزش عیادت در خالص و خدایی بودن آن است،‌ تعبیر « فی‌الله» که در روایات عیادت بیماران به چشم می‌خورد،‌ به همین نکته حساس اشاره می‌کند. در حدیث است که:

«در روز قیامت، خداوند به بنی‌آدم خطاب می‌کند: مریض شدم چرا به عیادتم نیامدی؟ می‌گوید: خدایا! تو پروردگار ‌جهانیانی،‌ چگونه به عیادت تو می‌آمدم؟ پاسخ می‌شنود: فلان بنده‌ام بیمار شد و از او عیادت نکردی! مگر نمی‌دانستی که اگر به عادتش می‌رفتی،‌ مرا نزد او می‌یافتی؟»

وظایف عیادت کننده

1- نزد بیمار کمتر توقف کند،‌مگر آن که بیمار خواستار آن باشد.

2- برای شفای بیمار دعا کند؛ چون دعای عیادت کننده مثل دعای فرشتگان است.

3- برای مریض هدیه‌ای ببرد؛ چون مایه آرامش مریض می‌شود.

4- برای بهبودی او سوره مبارکه حمد بخواند که در حدیث وارد شده است که اگر هفتاد مرتبه سوره حمد بر موضع درد خوانده شود موضع درد به اذن خدا آرام می‌‌گیرد.

5- در نزد مریض چیزی نخورد و کاری که سبب ناراحتی او شود انجام ندهد.

6- از بیمار تقاضای دعا کند که هر کس برای خوشنودی خدا از بیمار عیادت کند، آن بیمار هر چه برای عیادت کننده از خدا بخواهد خداوند دعایش را مستجاب می‌کند.

7- مریضی کمتر از سه روز،‌ عیادتش واجب نیست و اگر بیش از آن شد عیادت،‌ یک روز در میان باشد و اگر به طول انجامید مریض را با خانواده‌اش به حال خود بگذارند.

8- دلجویی و هم دردی کردن با مریض،‌ موجب آرامش خاطر و تسکین دردش خواهد شد.

9- اطعام مریض،‌ پیامبر(صلی الله علیه و آله) در این‌باره می‌فرماید:

هر کس،‌ بیماری را طبق خواسته‌اش اطعام کند،‌ خداوند با میوه‌های بهشت او را پذیرایی خواهد کرد.

10- به بیماران جذامی نباید نگاه پیوسته انجام داد،‌ چون باعث ناراحتی آنها می‌شود.

11- در هنگام عیادت به گونه‌ای که به گوش بیمار نرسد بر سلامتی خویش حمد گوید.

عیادت بیمارانی که تاکید شده است:

1- عیادت مومن

2- عیادت خاندان پیامبر اکرم(ص)

3- عیادت بینوایان

آثار عیادت

1- موجب تقویت روحیه بیمار شده،‌ از بار سنگین بیماری که جسم و جانش را فرا گرفته،‌ کاسته می‌شود و زودتر سلامتی از دست رفته را باز می‌یابد.

2- دل‌های افراد جامعه به هم نزدیک‌تر می‌شود،‌ برادری و همدلی افزایش می یابد تا آن‌جا که هم فرد و هم جامعه به واسطه این رفتار الهی و انسانی مورد لطف و رحمت پروردگار قرار می‌گیرند.

3- عیادت بیمار،‌ انسان را به یاد قیامت می‌اندازد و او را متوجه نعمت تندرستی می‌سازد و زمینه‌ساز شکر می‌گردد. رسول خدا (ص) می‌فرماید:

«به عیادت بیمار و تشییع جنازه بروید،‌ که شما را به یاد آخرت می‌اندازد».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
Powered by TayaCMS