دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مرجعیت؛ سد محکم در برابر جبهه کفر و استکبار

مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
مرجعیت؛ سد محکم در برابر جبهه کفر و استکبار
مرجعیت؛ سد محکم در برابر جبهه کفر و استکبار
حجت‌الاسلام دکتر احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) در یادداشتی در خصوص فتاوای اخیر مراجع تقلید در حمایت از رهبر انقلاب و تهدیدات ترامپ نکاتی را تبیین کرده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

مرجعیت دینی، مهمترین و مقدس‌ترین نهاد مذهبی- اجتماعی اسلامی است که همواره ملجا و پناه مردم در مقابل مستکبران و قلدران عالم بوده است و به فرموده حضرت امام خامنه ای، خطّ مقدّم جبهه‌ی تقابل با تهدیدهای دشمن در عرصه‌های گوناگون یکی از ناشناخته‌ترین ابعاد حوزه‌های علمیّه و کارکرد مجموع علمای دین است. بی‌شک هیچ حرکت اصلاحی یا انقلابی در ۱۵۰ سال اخیر را در ایران و عراق نمی‌توان یافت که علمای دین آن را رهبری نکرده یا در خطوط مقدّم آن حضور نداشته‌اند. این نشانه‌ی مهمّی از سرشت حوزه‌های علمیّه است.

در طول این دوران، در همه‌ی مواردِ سیطره جویی استعمار و استبداد، تنها علمای دین بودند که ابتدائاً وارد میدان شده و در بسیاری موارد به برکت حمایت مردم توانستند دشمن را ناکام بگذارند. هیچکس جز آنان جرئت دم زدن نداشت و یا مسئله را بدرستی درک نمی‌کرد و پس از فریاد علما بود که شاید دیگرانی هم صدایی بلند می‌کردند.

لذا مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی، از میرزای بزرگ شیرازی در تحریم تنباکو گرفته که کمر استعمار پیر بریتانیا را شکست تا حضرت امام روح الله که با انقلاب جهانی خود اسلام ناب را بر سر دست گرفته و با شعار نه شرقی و نه غربی ضربات نهایی را بر مستکبران جهانی وارد ساخته و با رهبری داهیانه امام خامنه ای با تشکیل جبهه مقاومت اسلامی گامی مهم در رسیدن به تمدن اسلامی برداشته و اینک با فتوای مرجعی بصیر و آگاه چون حضرت آیت الله مکارم شیرازی در محارب خواندن سران آمریکا و رژیم صهیونیستی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با احساس وظیفه خطیری که بر دوش مرجعیت قرار داده شده بعد از اظهارات سخیف ترامپ رئیس جمهور بی خرد آمریکا و بازنشر برخی سخنان این هتاک توسط برخی سران رژیم جعلی صهیونیستی طی چند خط نوشتند: "هر شخص یا رژیمی که برای ضربه به امت اسلامی و حاکمیت آن، رهبری و مرجعیت را تهدید کند یا (لا سمح الله) تعرّضی نماید، حکم محارب دارد و هرگونه همکاری و تقویت آن توسط مسلمانان یا دولت‌های اسلامی حرام است و لازم است عموم مسلمانان در سراسر جهان این دشمنان را از حرف و خطای خود پشمیان نمایند و اگر متحمل مشقت یا خسارتی شوند، اجر مجاهد فی سبیل الله را دارند، ان شاء الله." و همین چند خط کافی بود تا مرجعیت دینی دیگری چون حضرت آیت الله نوری همدانی هم پا به عرصه بگذارد و پیرو آن بیش از یکصد عالم اهل سنت یکصدا از این فتوا اعلام حمایت نمایند و سران کفر خصوصاً ترامپ و نتانیاهو را مصداق محارب دانسته و موجی از هراس و وحشت در بین سران استکبار جهانی ایجاد شده و این فتوای تاریخی و مقدس بازتاب گسترده ای در دنیا داشته باشد.

از اکانت موساد گرفته تا خبرگزاری‌ها و رسانه‌های معتبری در دنیا مانند: فاکس نیوز، جروزالم پست، واشنگتن تایمز، نیوزویک، اکونومیک، یورونیوز و… تا خبرگزاری‌های معروف عربی مانند الشرق الاوسط و شبکه‌های معاند صهیونیستی_تکفیری مانند شبکه کلمه و شبکه وصال به این فتوای مهم واکنش نشان دادند و اکثر این رسانه‌ها با برجسته کردن این فتوا آن را فتوایی در جهت حذف ترامپ و نتانیاهو عنوان کردند و مجله آمریکایی و معروف نیوزویک در ضمن تحلیلی با هراس تمام، می‌آورد: " این فتوا در پاسخ به یک استفتا (درخواست رسمی) امضا و مهر شده است و از این جهت اهمیت دارد که مستقیماً از ترامپ نام می‌برد و برخلاف فتوای ناموجود علیه سلاح‌های هسته‌ای، این یکی واقعی است."

این بازتاب گسترده بین المللی نشان داد که هنوز مرجعیت دینی نقش برجسته و اصلی را در دنیای اسلام بازی می‌کند و اهمیت فتوای یک مرجعیت دینی چقدر زیاد است که با یک فتوا می‌تواند کمر دنیای کفر را بشکند.

در مضمون این فتوا حکم به محارب بودن سران آمریکا و رژیم صهیونیستی در صورت هرگونه تعرضی به رهبری و مرجعیت، شده است و در اینجا باید کمی توضیح دهیم که محارب به چه کسی می‌گویند و حکم محارب چیست؟

محاربه در لغت از واژه حرب گرفته شده و بمعنای جنگیدن است و از لحاظ حقوقی بمعنای از بین بردن نظم و امنیت با استفاده از اسلحه یا بدون آن می‌باشد. در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۰۲/۰۱ در فصل هشتم - بحث محاربه طی ماده ۲۷۹ چنین آمده است: "محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد."

و در ماده ۲۸۲ آن حکم محارب چنین آورده شده است: "حد محاربه یکی از چهار مجازات زیر است:

الف- اعدام

ب- صلب

پ- قطع دست راست و پای چپ

ت- نفی بلد"

مبنای جرم انگاری محاربه آیة ۳۳ سورة مائده است که خداوند متعال در بیان حکم محارب فرموده است:

«ان یقتّلوا اویصلّبوا او تقطَّع ایدیهم و ارجلهم من خلاف، او ینفوا من الارض».

یعنی: محارب را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند.

در نتیجه باید گفت ترامپ و نتانیاهو و سران آمریکا و رژیم صهیونیستی که هم با ایجاد جنگ علیه جمهوری اسلامی و برخی مسلمانان منطقه و هم با اظهارت سخیف خود نسبت به ولی امر مسلمین، موجب اخلال در نظم و ناامنی شده اند، محارب بوده و هر مسلمان و فرد آزاده ای باید تا حد توان، حکم محارب را در مورد این محاربین اجرا نماید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
Powered by TayaCMS