دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ ديني

مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی دربردارنده بیست و هفت مقاله با موضوع راه ها و موانع توسعه فرهنگ دینی به همت مؤسسه فرهنگی هنری عرش پژوه و پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تهیه گردیده است.
کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ ديني
کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ ديني

عناوین این کتاب در سه بخش تدوین شده است. جلد اول این کتاب که شامل بخش اول با عنوان «مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی در برابر دین» است،‌ از 10 فصل زیر تشکیل شده است: «وظایف و مسئولیت های حکومت اسلامی در قبال دین»، «تعامل دین و دولت در ایران باستان»، «تعامل دولت با دین در دوران صفویه»، «تعامل دولت و علما در عصر صفویه»، «دین و دولت در عصر پهلوی»، «آسیب شناسی رابطه دین، دولت، فرهنگ»، «تعامل دین و دولت در عرصه حاکمیت دینی»، «روابط متقابل دین و مردم ـ تأملی در گوهر دین»، «تعیین مرزهای عدم دخالت دولت در قبال اعتقادات» و «بررسی قلمرو مداخلات دولت در فرآیند توسعه».

«توسعه فرهنگ دینی؛ مبانی، موانع و آسیب ها» و «الزامات و ابزار ها در توسعه فرهنگ دینی» عنوان بخش دوم و سوم در جلد دوم این اثر است.

بخش دول شامل این یازده فصل است: «بررسی آسیب شناسی فرهنگ دینی در دو دهه»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی در دو دهه گذشته نظام»، «آسیب شناسی معرفت و فرهنگ دینی»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی با تأکید بر دو دهه»، «مروری اجمالی بر مهم ترین چالش های دهه سوم»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی انقلاب اسلامی»، «آسیب شناسی رویکرد دولتی در تربیت دینی»، «تعیین ارزیابی چالشهای موجود در عرصه اندیشه»، «تنگناهای مطالعاتی در زمینه توسعه فرهنگ دینی»، «حکومت و دولت دینی» و «تعامل دین و توسعه ـ امکان یا امتناع».

بخش سوم این کتاب نیز شامل شش مقاله است: «زیر ساختهای مورد نیاز برای توسعه»، «قوانین، ابزارها و روش های ترویج دین داری»، «توجه به برنامه درسی پنهان ضرورتی آشکارا»، «توسعه فرهنگ دینی از طریق برنامه درسی»، «توسعه فرهنگی دینی و بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان» و «ارائه مدلی برای برنامه ریزی استراتژیک».

در بخشی از این کتاب با عنوان مروری اجمالی بر مهم ترین چالش های دهه سوم می خوانید: «امام علی علیه السلام، در تعابیری، فراوانی مال و دوستی شدید آن را موجب تباهی قلب ها، فراموشی گناهان، تباه کننده دین، سستی در دین، تباه کننده یقین و سر کشی و هلاک می دانند.

آیا بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه ما، انحرافات و گناهان (در تعبیر دین)، نتیجه غفلت ناشی از انبوه داری و غرق شدن در انواع هوس ها و خواسته های مادی نیست؟ بنابراین، برای هموار شدن راه مقتضی تربیت و دین فطری، باید فقر و تنگدستی زدوده شود و مناسبات اقتصادی به گونه ای تنظیم شود که فقر، ظهور و شیوع نیابد و چناچه موجود است باید همواره در صدد رفع آن بر آمد و علل پدید آورنده آن را هر کجا هست (در افراد، در مقررات، در مناسبات، ...) نابود کرد، و همچنین باید با انبوه داری و تکاثر مقابله کرد و راه های منتهی به چنین تباهی مسدود شود و با تأمین معقول و معتدل، زمینه تربیت و دین را سامان داد و إلا سستی در دین، به دین گریزی و سپس دین ستیزی خواهد انجامید.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
Powered by TayaCMS