دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

گروه‌های شغلی قضائی

No image
گروه‌های شغلی قضائی

گروه‌های شغلی قضائی، دادرس، دادگستری، دادورز، دادستان نظامی، رئیس دادگستری، دادگاه عالی انتظامی قضات، دادگاه

نویسنده : خسرو بهمن یار

به طور کلی می‌توان در قوه قضائیه گروه‌های مختلف شغلی ذیل را نام برد:

گروه اول: پایه 4 قضائی: مشاور امور محجورین وسرپرستی.

گروه دوم: پایه‌ 5 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 3 بخش وشهرستان – دادیار درجه 3 دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان و...

گروه سوم: پایه 6 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 2 شهرستان،مشاور دادگاه عمومی ویژه رسیدگی به پرونده‌های مدنی خاص مانند دادگاه‌ خانواده و...

گروه چهارم: پایه 7 قضایی: دادرس علی‌البدل درجه 1 شهرستان ودرجه 2 دادگاه عمومی مرکز استان و...

گروه پنجم: پایه 8 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 1 دادگاه مرکز استان،معاونین رئیس دادگستری شهرستان و...

گروه ششم: پایه 9 قضائی: دادستان نظامی استان،رئیس شعبۀ دادگاه عمومی درجه 1 مرکز استان،معاونین رئیس کل دادگستری استان و...

گروه هفتم: پایه 10 قضائی: معاونین دادستان انتظامی قضات،رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح در مرکز استان، دادستان عمومی وانقلاب تهران،اعضاء شعبه تشخیص دیوان عالی کشور، مستشاران دیوان عالی،رئیس دادگاه تجدید نظر استان و...

گروه هشتم: پایه 11 قضائی معاونین رئیس قوه قضائیه ومعاونین وزیر دادگستری،رئیس شعبۀ دیوان عالی کشور،رئیس کل دیوان عدالت اداری،رئیس سازمان بازرسی کل کشور و...

تبصره:

رئیس دیوان عالی کشور،رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات ودادستان کل کشور در بالاترین گروه شغلی قرار می‌گیرند.

کارکنان اداری دادگستری

کارمندان اداری دادگستری خدمت‌گزارانی هستند که تابع قانون استخدام کشوری بوده و از حیث حقوق و حدود در ردیف کارمندان دولت قرار دارند، کارهای اداری و دفتری دادگستری را انجام داده و با دادرسان همکاری می‌نمایند مانند مدیر و کارکنان دفتر،مدیر و مأمورین اجرا و مأمورین ابلاغ و غیره.

الف) مدیر دفتر: هر یک از دادگاه‌ها، برای تنظیم پرونده‌ها و تهیه مقدمات دادرسی برابر ترتیب مقرر در آئین دادرسی مدنی تحت ریاست و مسئولیت رئیس دادگاه، دارای مدیر دفتر خواهد بود.در صورتی که دادگاه دارای شعبات متعددی باشد، هر شبعه دارای مدیر دفتر مخصوصی خواهد بود.

وظایف دفتر دادگاه

1. دریافت دادخواست‌ها ولوایح از طرفین دعوا.

2. ابلاغ و تنظیم جلسات دادرسی.

3. احضار طرفین دعوا.

4. مرتب کردن پرونده‌ها.

5. حفظ اسناد.

6. وصول هزینه دادرسی.

ب) مأمورین اجرا،دادورزها وابلاغ

مأمورین اجرا یا دادورزان، کسانی هستند که اجرای احکام دادگاه‌ها را بر عهده دارند.

مأمورین ابلاغ نیز مأمورینی هستند که برگ‌های ابلاغ را مانند احضاریه یا اظهار نامه به اشخاص مورد نظر ابلاغ می‌کنند و در واقع نامه‌رسان دادگستری هستند.

مقاله

نویسنده خسرو بهمن یار
جایگاه در درختواره حقوق جزا و جرم شناسی - آیین دادرسی کیفری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
Powered by TayaCMS