مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
نسبت های تودرتوی فلسفه اخلاق و ضرورت های زمانه ما
27 آبان 1386, 0:0
در میان انواع و اقسام فلسفه های مرتبه دومی که وجود دارد فلسفه اخلاق از جمله کاربردی ترین آنها به حساب می آید. این نحله هم اکنون بجد با ضرورت ها و واقعیت های جوامع انسانی عجین شده است. این تحلیل نگاهی دارد به موقعیت ممتاز فلسفه اخلاق از این چشم...
نسبت های تودرتوی فلسفه اخلاق و ضرورت های زمانه ما
نسبت های تودرتوی فلسفه اخلاق و ضرورت های زمانه ما در میان انواع و اقسام فلسفه های مرتبه دومی که وجود دارد فلسفه اخلاق از جمله کاربردی ترین آنها به حساب می آید. این نحله هم اکنون بجد با ضرورت ها و واقعیت های جوامع انسانی عجین شده است. این تحلیل نگاهی دارد به موقعیت ممتاز فلسفه اخلاق از این چشم انداز. اگر نگاهی به تاریخ فلسفه اخلاق بیندازیم ، درمی یابیم که پشت سر گذاشتن دو جنگ جهانی دهشتناک و عواقب و نتایج آنها در توجه فیلسوفان اخلاق مغرب زمین به فلسفه اخلاق مهم بوده است. این دو حادثه و پدیده باعث شد توجهات و نگاهها به سرشت اخلاقی انسان ، موقعیت تراژیک وی و آینده او از جهت اخلاقی جلب شود. بعد از تبلیغات بسیاری که بر علم جدید و عقل جدید تمرکز می کرد و دستاوردهای شگرف و شگفت آن را پررنگ می نمود ، طبیعی بود که این فجایع (به صورت خاص دو جنگ جهانی)، انسان جدید را به تردید در پاره ای از دستاوردهای علم جدید رهسپار کند و این اتفاقی بود که رخ داد. بعد از این فجایع بود که ما بیش از پیش شاهد واکاوی سرشت اخلاقی بشر جدید هستیم. با این همه تحولاتی دیگر هم در نیمه دوم سده بیستم رخ داد که این توجه را به فلسفه اخلاق بیشتر کرد. مشکلات بسیاری که در نسبت انسان و طبیعت رخ داد و بشر شاهد تخریب محیطزیست یعنی جایی که در آن زیست می کرد، بود و همچنین مسائلی که در باب شیوه مواجهه انسان با حیوانات به وجود آمد دست به دست هم داد و رویکردهایی بس جالب توجه را در فلسفه اخلاق به وجود آورد ، به طوری که ما با ادبیاتی فربه و قوی در این باب مواجه هستیم. از یک جنبه می توان تصور کرد که هرجا بحث رابطه باشد اخلاق به صورت عام و فلسفه اخلاق به صورت خاص از اهمیت زیادی برخوردارند. به این جهت قدمت فلسفه اخلاق را می توان به قدمت تاریخ تفکر بشری دانست و همیشه این نحله از اهمیت درخوری برخوردار بوده است. اگر نگاهی به تاریخ تفکر و تفلسف بشری بیندازیم در می یابیم که اولین فیلسوفان مطرح جهان چون سقراط، افلاطون و ارسطو همه دغدغه های جدی اخلاقی داشته اند. این نکته حتی برای سقراط بیش از دو فرد دیگر مطرح است. چرا که به نظر پاره ای از مفسران سقراط حتی به معرفت از جهت علقه و علاقه ای که به اخلاق داشت ، دلبستگی داشت. باوجود همه این نکات صائب نمی توان از نظر دور داشت که توجه وافر به اخلاق در جهان جدید و بخصوص در مرحله ای که با عنوان پسامدرن خود را نشان می دهد، ریشه در بحران های شگرفی است که بشر معاصر با آن دست و پنجه نرم می کند. واژه و مفهوم اخلاق بدون ابهام و ایهام نیست ؛ چرا که هر وقت از اخلاق سخن می گوییم هم علم اخلاق ، هم فلسفه اخلاق و هم فلسفه علم اخلاق را مدنظر خود قرار می دهیم. در واقع ابهام این مفهوم در زبان پارسی بیش از ابهام و ایهام آن در زبان انگلیسی است چرا که در زبان انگلیسی در برابر ارزشهای اخلاق واژه Morality وجود دارد به همین دلیل هنگامی که از Ethics سخن می گوییم تنها عارف اخلاقی را مدنظر قرار می دهیم حال خواه این معرفت علم اخلاق باشد یا فلسفه علم اخلاق. اما در زبان فارسی از آن بابت که برای هر سه این معانی واژه و مفهوم اخلاق وجود دارد ابهامات بیشتری را شاهدیم. به این جهت هروقت با این واژه روبه رو می شویم باید از خود بپرسیم کدامیک از این معانی را مدنظر خود داریم. آیا از هنجارها یا ارزشهای اخلاقی سخن می گوییم یا علم اخلاق را به عنوان علمی که باید و نبایدها، درستها و اشتباهاتی را برای ما مشخص می کند در نظر می گیریم یا قصد ما بررسی علم اخلاق از منظری فلسفی یا اخلاق شناسی فلسفی است. هریک از این معانی که مدنظر ما قرار گیرد تحلیل و تبیین ما را به سمت و سویی خاص ره می سپارد. اما طبیعی است هنگامی که اخلاق را ضرورت زمانه معرفی می کنیم مدنظر ما هر سه این معانی است ؛ یعنی اولا جامعه و فرهنگ ها نیاز به ارزشها و هنجارهایی دارند که زندگی خود را در ساحتهای گوناگون سامان دهند و ضرورت توجه به این ارزشها هم اکنون بیش از پیش حس می شود. ثانیا علم اخلاق زمانه ما نیازمند آن است که خود را با نیازها و ضرورت های جدید وفق دهد. فی المثل ما هم اکنون شاهد دستاوردهای تکنولوژیک محیرالعقولی هستیم که الزامات ارزشی فراوانی بر آنها مترتب است و بدین جهت علم اخلاق باید بدان ها اندیشه کند. از سوی دیگر اخلاق زمانه ما با توجه به گسستهای معرفتی شگرف و عجیبی که با آنها روبه رو است نیازمند آن است که به مبانی و مبادی جدیدی مجهز و مسلح شود و همچنین تحلیل های جدیدی را مبتنی بر مفاهیم جدید نوین پی گیرد. به این جهت هنگامی که از ضرورت توجه مجدد به اخلاق سخن می رود هر سه معنایی که از مفهوم اخلاق در زبان پارسی مدنظر است مستفاد می شود و باید بدانها توجهی ویژه روا داشت. شاعره ای ایرانی می گفت که چراغ رابطه خاموش و ساکت است. حقیقت این است که مساله رابطه در جهان جدید خود به مساله ای مضاعف بدل شده است و همین تفاوت رابطه در جهان جدید و جهان قدیم را نشان می دهد. تکرار کنیم که اخلاق همیشه از یک رابطه و ارتباط خبر می دهد و مایل و شایق است این ارتباط را به بهترین نحوی سامان دهد و تنظیم کند. اما این رابطه با توجه به تحولات مهم و عالم اندازی که بشر جدید به خود دیده به کلی دستخوش تغییر شده و ماهیتی کاملا جدید یافته است. بسیاری در این باب که مهمترین تمایز جهان جدید و جهان قدیم تاکید بشر جدید بر فردیت و تاکید بشر قدیم بر جمع باشد مناقشه کرده اند اما تا اینجا می توان پذیرفت بسیاری از مشکلاتی که بشر جدید با آنها دست به گریبان است و این مشکلات و مسائل با مسائل جهان قدیم متفاوت هستند ریشه در رویکرد فردگرایانه بشر جدید دارد. به همین جهت است که ما در جهان قدیم هیچ وقت با تنهایی به شکل مفرطش آن گونه که در جهان جدید روبه رو می شویم ، مواجه نمی شویم. همچنان که طیف وسیعی از یاسها و بی معنایی ها و بی هویتی های جهان جدید در جهان قدیم قابل ردیابی نیست. این نکته البته هرگز نباید این گونه تاویل و تفسیر شود که بشر قدیم و جهان قدیم بدون مشکل بوده اند و به تعبیر عده ای ما شاهد جهانی آرمانی بوده ایم که هم اکنون از آن فاصله گرفته ایم. آنچه می گوییم باید به این معنا باشد که هر یک از منظومه های جهان قدیم و جهان جدید مشکلات خاص خود را داشته و دارند. در این میان اما مسائل جهان جدید هم کم و بیش مشخص هستند که به تعدادی از آنها چون بی معنایی ، یاس ، تنهایی و بی امیدبودن در اینجا اشارت داشتیم. این وضعیت جدید نیاز به تحلیل ها و بررسی های جدید و نوینی دارد. نمی توان با جوابهای قدیمی با این موقعیت روبه رو شد و باید ابزارهای مفهومی پیشرفته تری به خدمت گرفته شود. بی جهت نیست که ما در منظومه جدید معرفتی با نحله ای فکری فلسفی به نام اگزیستانسیالیسم روبه رو می شویم که به کلی نگاه و رویکردی جدید و نوین را نسبت به سرشت انسانی و به تبع آن اخلاق معطوف به انسان اتخاذ می کند. این رویکردها و دیدگاه های جدید ناشی از الزامات جدیدی است که بشر را در بر گرفته اند.
روزنامه جام جم
نسبت های تودرتوی فلسفه اخلاق و ضرورت های زمانه ما
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
نسبت های تودرتوی فلسفه اخلاق و ضرورت های زمانه ما
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
مبانی علم اخلاق
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
جریانات اخلاق معاصر
یکی از مهمترین دلایل برتری انسان بر حیوانات ، داشتن حس اخلاقی است. آدمی خیر و شر یا نیک و بد را می شناسد اما حیوانات اینها را نمی شناسد و تنها انسان است که توانایی فهم نیک و بد را دارد...
7 آذر 1386, 0:0
پلورالیسم اخلاقی
واژه پلورالیسم به معنای کثرتگرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریهای اطلاق میشود که معتقد است مفاهیم، ارزشها، الزامها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیتگرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزشهای اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمیداند و در اینکه میتوان درباره ارزشها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی میداند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
23 آبان 1386, 0:0
ساختار کلی اخلاق اسلامی
اگر دین را مجموعة عقاید و دستورات عملی بدانیم که بنا بر ادعای آورنده و پیروان آن عقاید و دستورات، از سوی آفریدگار جهان میباشد، و اخلاق را مجموعة آموزههایی که راه و رسم زندگی کردن بهنحو شایسته و بایسته را ترسیم کرده، بایدها و نبایدهای ارزشی حاکم بر رفتار آدمی را مینمایاند، بخوبی به رابطة تنگاتنگ دین و اخلاق پی خواهیم برد و اخلاق را پارهای ناگسستنی از دین به شمار خواهیم آورد...
26 اسفند 1386, 0:0
فیض الهى و کرامت انسانى (قسمت دوم - قسمت پایانی)
اهل معرفت هستى را بر بنیان هایى حقیقى, استوار یافته اند; چنان که در سلسله مراتب آن, جایى براى اعتبار و مجاز نمى توان یافت. این مراتب که بر اساس بهره مندى از موهبت هستى سامان یافته, از بالاترین مرتبه وجودى آن یگانه بى همتاست, آغاز مى شود و تا قعر هستى و مرز وجود و عدم امتداد مى یابد...
2 اردیبهشت 1387, 0:0
ما هم در گرداب دنیا غرق شدیم!
آنچه فرا روی شماست نوشتهای است از استاد بزرگ اخلاق و عرفان، آخوند ملا حسینقلی همدانی، درباره ی دریای عمیق دنیا که چه بسیار آدمها در آن غرق شدهاند، و چه بسا ما نیز از آنان باشیم!؟
22 شهریور 1386, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS