دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار و برکات امانتداری

No image
آثار و برکات امانتداری

«امـانت» به معنى ودیعه، گرو و رهن، راستى و درستى، و امانتدارى به معنى درستى، امین بودن و دیندارى آمده است. از نـظـر عـقل و منطق، راستى و درستى و پس دادن به موقع امانت كارى ارزشمند و لازمه انسانیت است كه فطرت پاك انسان‌ها پایبندى به آن را طالب و از خیانت در امانت، سخت منزجر است.

امانتداری در اسلام

در فـرهـنـگ اسـلام نـیـز امانتدارى جزو اصول و پایه‌هاى اخلاقى شمرده شده و بسیار مورد تأكید قرار گرفته است. قرآن مجید مى‌فرماید: «فَاِنْ اَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضا فَلْیَوَدِّ الَّذِى اوْتُمِنَ اَمانَتَهُ وَ لْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ؛ اگـر كـسى از شما دیگرى را امین دانست، آن كسى كه امین شمرده شده باید امانت وى را باز پس دهد و باید از خداوند كه پروردگار اوست پروا كند».(اِنَّ اللّهَ یَاءْمُرُكُمْ اَنْ تُوَدّوُا الاَْماناتِ اِلى اَهْلِها؛ خداوند به شما فرمان مى‌دهد كه امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید).خـداونـد در آیـه اوّل از فـرد مـسـلمان و در آیه دوم از عموم مسلمانان مى‌خواهد كه امین باشند و در امانت، خیانت نورزند و ودیعه را، هر چه باشد، به صاحبش برگردانند.امیرمؤمنان(ع) نیز، امانتدارى را مهمترین ویژگى مسلمان دانسته و فرموده است: «امانتدارى در رأس دستورات ـ یا برنامه‌هاى ـ اسلام است».در سخنى دیگر، اداى امانت را در راستاى تكمیل دین دانسته و فرموده است: «هر كس امانتدارى كند، دیندارى را كامل كرده است».نـظـر بـه ایـنكـه قـبول یا رد امانت تا قبل از تحویل گرفتن آن، در اختیار انسان است، باید ابـتـدا قـدرى دربـاره آن بـیـنـدیـشـد و اگـر تـوان اداى آن را در خـود نـمـى‌یـابـد، از اول آن را نـپـذیـرد و در جـایـگـاه شـریـف امـانـتـدارى وارد نـشـود كـه بـعــدهـا بـه سـبـب سـهـل‌انـگـارى یـا نـاتـوانـى و بـى‌ارادگـى بـه ایـن اصل مهم اخلاقى پشت پا نزند.

انواع امانت

امـانـت‌هـایـى كـه در اخـتـیـار انـسـان قـرار مى‌گیرد، ممكن است از سوى خدا، پیامبر(ص) و امام(ع) یا مردم باشد. پس امانت بر سه نوع است:۱ـ امانت الهى: قرآن مجید بر عرضه امانت خدا به انسان، تصریح دارد:«اِنـّا عـَرَضـْنَا الاَْمانَهَ عَلَى السَّمواتِ وَ الاَْرْضِ وَ الْجِبالِ فَاَبَیْنَ اَنْ یَحْمِلْنَها وَ اَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الاِْنْسانَ اِنَّهُ كانَ ظَلوُما جَهوُلا»؛ مـا امـانـت را بـر آسـمـان‌هـا و زمـیـن و كـوه‌هـا عـرضـه داشـتـیـم، از تـحـمـل آن سـر بـاز زدنـد و از آن ترسیدند ولى انسان آن را برداشت راستى او ستمكارى نادان بود».در مورد «امانت» تفسیرهای مختلفی ذكر شده از جمله: منظور از امانت «ولایت الهیه» و كمال صفت عبودیت است كه از طریق معرفت و عمل صالح حاصل می‌شود. منظور صفت «اختیار و آزادی اراده» است كه انسان را از سایر موجودات ممتاز می‌كند. مقصود «عقل» است كه ملاك تكلیف و مناط ثواب و عقاب است. منظور «اعضای پیكر انسان» است كه حفظ آنها واجب می‌باشد. منظور «امانت‌هایی است كه مردم از یكدیگر می‌گیرند» و وفای به عهدهاست. مقصود «معرفت الله» است. منظور «واجبات و تكالیف الهی» همچون نماز و روزه و حج است.با كمی دقت روشن می‌شود كه این تفسیرهای مختلف را می‌توان در بعضی دیگر ادغام كرد.انسان موجودی است با استعداد فوق العاده كه می‌تواند با استفاده از آن مصداق اتم «خلیفه الله» شود، می‌تواند با كسب معرفت و تهذیب نفس و كمالات به اوج افتخار برسد، و از فرشتگان آسمان هم بگذرد.۲ـ امانت پیامبر(ص): رسول خدا(ص) نیز به عنوان رهبر اسلام امانت‌هایى را به امت سپرده است. از جمله خود، بارها فرمود: «اِنـّى تـارِكٌ فـیـكـُمُ الثَّقـَلَیـْنِ: كـِتـابَ اللهِ وَ عـِتـْرَتـى وَ لَنْ یـَفـْتـَرِقـا حـَتـّى یـَرِدا عَلَىَّ الْحَوْضَ»؛ «همانا من دو چیز گرانبها در میان شما (به امانت) مى‌گذارم: كتاب خدا و خاندانم و این دو هرگز از هم جدا نمى‌شوند تا آنكه كنار حوض (كوثر) نزد من‌آیند».هـمین طور سخنان حكمت‌آمیز آن حضرت و بالتبع امامان نیز باید مورد دقت و حفاظت قـرار گـیـرد و بـا جـدّیـت و صـداقـت بـه نـسـل بـعـد تـحـویـل گـردد.۳ـ امانت مردم: امـانـتـگـذارى و امـانـتدارى، از لوازم زندگى اجتماعى است كه همواره در میان جوامع بشرى رواج داشـتـه و بـه تناسب افراد و موقعیت‌ها، تنوع و دگرگونى یافته است. امانت گاهى یك مطلب علمى، راز نظامى، فرمول صنعتى و گاهى سخنى یا چیزى نفیس و گرانبها و... بوده است.

ملاك مسلمانى

ویـژگـى و اهـمـیـت امـانـتـدارى تـا آنجا مورد توجه اسلام است كه آن را با ایمان، ملازم و برابر دانسته و ایمان افراد را آن گاه مى‌پذیرد كه با امانتدارى توأم باشد. امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «لا اِیمانَ لِمَنْ لا اَمانَهَ لَهُ»؛ «كسى كه امانتدار نیست، ایمان ندارد».حـضـرت جـواد(ع) از پـدرانـش چـنـیـن نقل مى‌كند: «بـه كـثـرت نـمـاز، روزه، حـج، كـارهـاى خـوب و نـاله‌هـاى شـبـانـه آنها نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتداریشان بنگرید (و آن را ملاك مسلمانى آنها قرار دهید)».

دامنه امانتدارى

از ویـژگـى‌هـاى مهم امانتدارى، فراگیرى و شمول آن است كه تحت هیچ شرایطى استثناپذیر نـیـسـت و امـانت باید به صاحب آن اعم از مؤمن و كافر، كوچك و بزرگ، سیاه و سفید، و دوست و دشمن مسترد گردد. امـانـت هـر چـنـد از نـظـر ظـاهـر و ارزش مـادّى كـم بـهـا بـاشـد، قـابـل احـتـرام و پـس دادن اسـت.امـیـرمؤمـنـان(ع) نقل كرده كه رسول خدا(ص) ساعتى پیش از ارتحال، سه بار به من فرمود: «اى ابـوالحـسـن، امـانـت را بـه نـیـكـوكـار و بـدكـار پس بده، كم باشد یا زیاد، حتى اگر نخ و سوزنى باشد». امانتگذار هر چند از نظر فكرى و اجتماعى چهره‌اى زشت و كریه داشته و مرتكب كردارى شنیع شـده بـاشـد و یـا حـتى حقوقى را بدهكار باشد، هرگز از ودیعه‌اى كه به امانت سپرده محروم نمى‌گردد.

آثار امانتدارى

ایـن اصـل مـهم اخلاقى، آثار ارزنده‌اى نیز در پى دارد كه به برخى از پیامدهاى آن اشاره مى كنیم:خیر و سلامت: حضرت رضا(ع) فرمود: «پـیـروان مـن مادامى كه یكدیگر را دوست بدارند و هدایت نمایند و اداى امانت كنند پیوسته در خیر خواهند بود». راستى و درستى: اگـر افـراد و جـامـعـه امانت یكدیگر را حفاظت كنند و در آن خیانت نورزند و همه امانت‌هاى الهى را پاس دارند، درستى و راستى فزونى خواهد یافت. امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «وقتى امانتدارى تقویت گردد راستى فزونى مى‌یابد». روزى و ثروت: رسول خدا (ص) فرمود: «امانتدارى ثروت فراوان مى‌آورد.» رهایى از دوزخ: مؤمـن پـاک‌سـرشـتـى كـه در هـیـچ امـانـتـى خـیـانـت نـورزد و هر ودیعه‌اى را سالم به صاحبش برگرداند، حیف است داخل دوزخ شود. ابـوذر گـویـد: از رسول خدا(ص) شنیدم كه فرمود: «روز قیامت در دو سوى صراط، «صله رحم» و «امانتدارى» قرار دارند و هنگامى كه انجام‌دهنده صله رحم و امانتدار از روى آن عبور كند بدان وسیله از لغزیدن در دوزخ نجات مى‌یابد».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS