17 آذر 1397, 4:27
تأثیرات شایعه و چگونگی مقابله با آن
روزنامه کیهان
تاریخ انتشار: شنبه 16 تیر ماه 1397
به طور كلى، تأثيرات شايعه در جامعه بدين شرح است:
1.گسترش ناامنى، ترس و اضطراب؛ 2.ايجاد تفرقه و رويارويى بين اقشار جامعه؛ 3. به خطر افتادن امنيت عمومى جامعه؛ 4.انحراف افكار عمومی؛ 5.مصروف شدن نيروى مردم براى انتقال و گسترش شايعه، هرچند ناخودآگاه باشد؛ 6.ايجاد بدبينى و سلب اعتماد مردم از مسئولين؛ 7.حاكم شدن خستگى روحى، يأس و بىتفاوتى در جامعه؛ 8. نفوذ و حضور تدريجى دشمنان در جامعه به شكلى غيرمحسوس؛ 9.كاهش اعتماد مردم به وسايل ارتباط جمعى داخلى و نهادهاى رسمی؛ 10.برهم زدن تعادل حركتبه سمت مطلوب در زمينههاى گوناگون.
عوامل مؤثر در ترويجشايعه
عواملى كه در ترويجشايعه مؤثرند، به اختصار عبارتند از:
1.ميزان اهميت موضوع در جامعه.
2.موقعيت و اوضاع و احوال مناسب.
3.ابهام در خبر يا موضوع.
4.اطلاعات و اخبار متناقض.
5.شدت هيجانات و تشنجهاى عاطفی.
6.خلأ اطلاعات.
مقابله با شايعات
شايعات تأثير فراوانى در روحيه ملى هر جامعهاى دارد و در هنگام جنگ به دليل زيانهاى بزرگى كه بر جبهه داخلى وارد مىآورند، اهميتبيشترى مىيابند.
آشكار ساختن حقايق و گزارشهاى صحيح و هماهنگى دستگاههاى دولتى، مادام كه با آگاهى كافى از خطر و اهميتشايعات و انگيزههاى پشت پرده همراه نباشد در محو شايعات مؤثر نخواهد بود.
موارد ذيل براى مقابله با شايعات كارساز است:
1.ايمان و اعتماد به بيانيهها و گزارشهاى رسمی.
2.ارائه حساب شده حقايق و واقعيتها در سطح وسيع براى پركردن خلأ خبرى، مشروط بر حذف جزئياتى كه ممكن است دشمن از آنها بهرهبردارى كند.
3.اطمينان و اعتماد به فرماندهان و رهبران و مجموعه نظام حكومتی.
4.ايجاد فرصتهاى كار، اشتغال و توليد؛ زيرا خستگى، كسالت و بيكارى، زمينه مناسبى براى تكوين، ترويج و پذيرش شايعات است.
5.كشف تبليغات دشمن و مبارزه با عوامل شايعهپراكن داخلی.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان