دانستنی های حقوقی؛
چه جایگزین هایی برای مجازات حبس در قانون وجود دارد؟
سایت تابناک
تاریخ انتشار: دوشنبه 7 اسفند ماه 1396
زمانی مجازات حبس بهترین مجازات قلمداد میشد؛ اما اکنون بعد از گذشت مدتی، مضرات آن برای همه آشکار شده است و آثار منفی و زیانبار آن برای شخص زندانی، خانوادهی او و جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست؛ بنابراین میتوان گفت مجازات حبس با توجه به غلبهی معایب آن بر فوایدش، نمیتواند در زمینهی اصلاح مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم آنها، رسالت خود را ایفا کند و نهتنها در این زمینه توفیقی به دست نیاورده است، بلکه حتی در برخی مواقع اصلاح آنها را سختتر کرده و حتی گاهی مجرمان را حرفهای تر از سابق کرده است.
به گزارش «تابناک» این موضوع موجب شده است استفاده از مجازات های جایگزین حبس، یکی از مهمترین معضلات پیش روی نظام قضایی کشور برای کاهش مجازات حبس باشد. مجازات های جایگزین حبس، بهمعنی تغییر و تعویض مجازات مصرح قانونی با نوع دیگری است که برای متهم مناسبتر باشد. در این نوشته با اینگونه مجازاتها بیشتر آشنا میشوید.
انواع مجازات های جایگزین حبس عبارتاند از: دورهی مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی. در صورت گذشت شاکی، وجود جهات تخفیف با در نظرگرفتن نکاتی تعیین و اجرا میشود که این نکات از این قرارند: ملاحظهی نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از ارتکاب جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت، سابقهی مجرم، وضعیت بزهدیده و سایر اوضاع و احوال موجود.
با تداوم ارتباط محکومان با جامعه و خانواده و هنجارهای اجتماعی و جلوگیری از برچسبزنی به آنها و افزایش مسئولیتپذیریشان، مجازات های جایگزین حبس موجب پیشگیری از تکرار جرم در افراد میشود و تا حد زیادی احتمال بزهکاری آنها را کاهش میدهد.
انواع مجازات های جایگزین حبس
۱. دورهی مراقبت
به مدت زمانی گفته میشود که در طی آن، محکوم به حبس، به حکم دادگاه و تحت نظارت قاضیِ اجرای احکام، به انجام یک یا چند مورد از دستورهای مندرج در تعویق مراقبتی محکوم میشود. دورهی مراقبت، به عنوان یکی از مجازات های جایگزین حبس، در عمل با تعویق مراقبتی مندرج در بند ب مادهی ۴۱ تفاوت شاخصی ندارد. تنها تفاوتی که میتوان بین آنها قائل شد، این است که در تعویق مراقبتی حکم صادر نمیشود و متهم قبل از صدور حکم برای مدتی ملزم به اجرای دستورهای دادگاه میشود؛ اما در دورهی مراقبت، حکم قطعی به حبس صادر میشود، اما دادگاه بنا به مصالحی تصمیم میگیرد به جای روانهکردن محکوم به زندان، او را در جامعه نگه دارد و وی را برای مدتی به انجام یک یا چند مورد از دستوراتی ملزم کند که در مادهی ۴۳ احصا شده است. این دستورها حصری هستند و قاضی نمیتواند محکوم را به اجرای دستورهایی غیر از موارد مذکور در مادهی ۴۳ قانون مجازات اسلامی ملزم کند.
مدت زمان دورهی مراقبت عبارت است از:
الف. در جرائمی که مجازات قانونی آنها حداکثر ۳ ماه حبس است، تا ۶ ماه مراقبت در نظر گرفته میشود؛
ب. در جرائمی که مجازات قانونی آنها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است و در جرائمی که نوع و میزان تعزیر آنها در قوانین موضوعه تعیین نشده است، ۶ ماه تا ۱ سال مراقبت، لحاظ میشود؛
پ. در جرائمی که مجازات قانونی آنها از بیش از ۶ ماه تا ۱ سال است، ۱ تا ۲ سال مراقبت در نظر گرفته میشود؛
ت. در جرائم غیرعمدی که مجازات قانونی آنها بیش از ۱ سال است، ۲ تا ۴ سال مراقبت ثبت میشود.
دستورهای مندرج در تعویق مراقبتی به شرح زیر است:
حرفهآموزی یا اشتغال به حرفهای خاص؛
اقامتکردن یا مقیمنشدن در مکان معین؛
درمان بیماری یا ترک اعتیاد؛
پرداخت نفقهی افراد واجبالنفقه؛
خودداری از تصدی همه یا برخی از وسایل نقلیهی موتوری؛
خودداری از فعالیت حرفهای مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسایل مؤثر در آن؛
خودداری از ارتباط و معاشرت با شرکا یا معاونان جرم یا دیگر اشخاص، از قبیل بزهدیده به تشخیص دادگاه؛
گذراندن دوره یا دورههای خاص آموزش و یادگیری مهارتهای اساسی زندگی یا شرکت در دورههای تربیتی، اخلاقی، مذهبی، تحصیلی یا ورزشی.
۲. خدمات عمومی رایگان
خدماتی است که با رضایت محکوم، حکمی برای مدت معینی صادر شده و با نظارت قاضی اجرای احکام، اجرا میشود؛ به بیان دیگر خدمات عمومی رایگان یا کار عامالمنفعه فعالیتی است که به موجب آن دادگاه به مجرم پیشنهاد میکند تا با انجام کاری به نفع جامعه به جای رفتن به زندان، درصدد جبران خطای مرتکب شده برآید. از آنجا که حکم به خدمات عمومی برای محکوم، محدودیتهای جسمانی و روانی دارد، باید برای انجام آن کارها راضی باشد، یعنی مجرم حق دارد کاری را که میلی برای انجامش ندارد و از او خواسته شده است، انجام ندهد و فقط در صورت رغبت شخصی است که کار محولشده را به درستی انجام میدهد.
خدمات عمومی رایگان به ۶ دسته تقسیمبندی شدهاند که این دستهبندیها به شرح زیر است:
امور آموزشی، شامل سوادآموزی، آموزشهای علمی، فرهنگی، دینی، هنری، ورزشی، فنی و حرفهای و آموزش سبک زندگی و مهارتهای اساسی آن؛
امور بهداشتی و درمانی، شامل اقدامات تشخیصی درمانی، توانبخشی، مامایی، بهیاری و پرستاری، نگهداری سالمندان و معلولان و کودکان، مشاوره و رواندرمانی، بهداشت محیط و درمان اعتیاد؛
امور فنی و حرفهای، شامل خدمت در کارگاهها، کارخانهها و صنایع وابسته به نهادهای پذیرنده و بخشهای فنی آنها؛
امور خدماتی، شامل نگهبانی و سرایداری نهادهای پذیرنده، نظافت اماکن عمومی، حفاظت و نگهداری از فضاهای سبز و بوستانهای شهری و باغبانی در اماکن مزبور، تعمیر و تنظیف وسایل نقلیهی عمومی و دولتی و اماکن ورزشی و پارکبانی؛
امور کارگری، شامل کارگری در بخشهای ساختمانی، راهسازی، معادن، شیلات، مراتع، سدسازی و دیگر طرحهای عمرانی متعلق به نهادهای پذیرنده؛۶. امور کشاورزی، دامداری، جنگلداری و مرتعداری شامل درختکاری، باغبانی، برداشت محصول، مرغداری، پرورش آبزیان و انجام کار در نهادهای پذیرنده و مؤسسات کشت و صنعت وابسته به آنها.
مدت زمان خدمات عمومی رایگان به شرح زیر است:
الف. در جرائمی که مجازات قانونی آنها حداکثر ۳ ماه حبس است، تا ۲۷۰ ساعت؛
ب. در جرائمی که مجازات قانونی آنها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است و جرائمی که نوع و میزان تعزیر آنها در قوانین موضوعه تعیین نشده است، ۲۷۰ تا ۵۴۰ ساعت؛
ج. در جرائمی که مجازات قانونی آنها از بیش از ۶ ماه تا ۱ سال است، ۵۴۰ تا ۱۰۸۰ ساعت؛
د. در جرائم غیرعمدی که مجازات قانونی آنها بیش از ۱ سال است، ۲ تا ۴ سال؛
خالی از لطف نیست بدانیم که ساعات ارائهی خدمات عمومی برای افراد شاغل بیش از ۴ ساعت و برای افراد غیرشاغل بیش از ۸ ساعت در روز نیست. در هرحال ساعات ارائهی خدمت در روز نباید مانع امرار معاش متعارف محکوم شود.
۳. جزای نقدی
جریمهی نقدی عبارت است از مبلغی وجه نقد که مجرم به عنوان مجازات، مکلف به پرداخت آن است.
میزان جزای نقدی جایگزین حبس به شرح زیر است:
الف. در جرائمی که مجازات قانونی آنها حداکثر ۳ ماه حبس است، جزای نقدی تا ۹میلیون ریال تعیین میشود.
ب. در جرائمی که مجازات قانونی آنها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است و جرائمی که نوع و میزان تعزیر آنها در قوانین موضوعه تعیین نشده است، از ۹میلیون ریال تا ۱۸میلیون ریال معین میشود.
ج. در جرائمی که مجازات قانونی آنها از بیش از ۶ ماه تا ۱ سال است، از ۱۸میلیون ریال تا ۳۶میلیون ریال لحاظ میشود.
د. در جرائم غیرعمدی که مجازات قانونی آنها بیش از یک سال است، از ۳۶میلیون ریال تا ۷۲میلیون ریال در نظر گرفته میشود.
۴. جزای نقدی روزانه
عبارت است از یکهشتم تا یکچهارم درآمد روزانهی محکوم که به شرح زیر دربارهی آن حکم شده و با نظارت اجرای احکام وصول میشود:
الف. در جرائمی که مجازات قانونی آنها حداکثر ۳ ماه حبس است، تا ۱۸۰ روز؛
ب. در جرائمی که مجازات قانونی آنها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است و جرائمی که نوع و میزان تعزیر آنها در قوانین موضوعه تعیین نشده است، ۱۸۰ تا ۳۶۰ روز؛
ج. در جرائمی که مجازات قانونی آنها از بیش از ۶ ماه تا ۱ سال است، ۳۶۰ تا ۷۲۰ روز؛
د. در جرائم غیرعمدی که مجازات قانونی آنها بیش از ۱ سال است، ۷۲۰ تا ۱۴۴۰ روز؛
۵. محرومیت از حقوق اجتماعی
این نوع محرومیت یکی از مصادیق واکنش جامعه در مقابل جرم و بزهکاری است که در حقوق کیفری دربارهی آن بحث میشود؛ بدین معنا که شخص در اثر ارتکاب برخی از جرائم و محکومیت کیفری، از تمام یا برخی حقوق و مزایای اجتماعی و سیاسی خویش محروم میشود. این مجازات با مزایای اجتماعی و سیاسی افراد و حقوق و آزادی های مشروع و قانونی شهروندان سروکار دارد و در مواقعی این حقوق و آزادیها را محدود میکند یا شخص محکوم را از آن محروم میکند.
حقوق اجتماعی عبارت است از حقوقی که قانونگذار برای اتباع کشور به رسمیت شناخته است و فرد آن را در ارتباط با مصالح عمومی جامعه و حاکمیت سیاسی دولت اعمال میکند. محرومیت از حقوق اجتماعی علاوه بر آنکه یکی از مجازات های جایگزین حبس است، در مادهی ۲۵ قانون مجازات اسلامی به عنوان مجازاتهای تبعی نیز ذکر شده است، با این تفاوت که در مجازاتهای تبعی محکوم بهطور خودکار از تمام حقوق مندرج در مادهی ۲۶ (حقوق اجتماعی) محروم میشود، بدون اینکه در حکم دادگاه، تصریحی در این خصوص وجود داشته باشد؛ اما در اِعمال آن به جای حبس، دادگاه با توجه به موقعیت محکوم و اوضاع و احوال وقوع جرم، میتواند وی را فقط از حقوقی محروم کند که با ارتکاب جرم تناسب دارد و زمینهساز ارتکاب مجدد جرم است.
حقوق اجتماعیای که میتوان محکوم را از آنها محروم کرد، به شرح زیر است:
داوطلبشدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا؛
عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیئت دولت و تصدی معاونت رئیسجمهور؛
تصدی ریاست قوهی قضاییه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری؛
انتخابشدن برای عضویت در انجمنها یا عضویت در آنها، شوراها، احزاب و جمعیتها به موجب قانون یا با رأی مردم؛
عضویت در هیئتهای منصفه و اُمنا و شوراهای حل اختلاف؛
اشتغال به عنوان مدیرمسئول یا سردبیر رسانههای گروهی؛
استخدام یا اشتغال در کلیهی دستگاههای حکومتی اعم از قوای سهگانه و سازمانها و شرکتهای وابسته به آنها، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح و سایر نهادهای تحت نظارت رهبری، شهرداریها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و دستگاههای مستلزم تصریح یا ذکر نام برای شمول قانون بر آنها؛
اشتغال به عنوان وکیل دادگستری و تصدی دفاتر ثبت اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاری؛
انتخابشدن به سِمَت قیم، امین و متولی، ناظر یا متصدی موقوفات عام؛
انتخابشدن به سمت داوری یا کارشناسی در مراجع رسمی؛
استفاده از نشانهای دولتی و عناوین افتخاری؛
تأسیس، اداره یا عضویت در هیئتمدیرهی شرکتهای دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبتنام تجارتی یا مؤسسهی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی.