كلمات كليدي  :  ورع، احتياط، ترك شبهه، تقوي، شبهات فكري و مالي
    
    نویسنده :  سيد حسين حقايقي
    
     شبهات، جمع شبهه، (اسم مصدر از اشتباه[1])، به معنی شک و تردید[2]، پوشیدگی کار[3] و همانند بودن دو چیز است بهگونهای که تشخیص را مشکل یا غیر ممکن کند[4] و در اصطلاح، تردید بین امور حلال و حرام، خطا و ثواب و حق و باطل است[5]. غزالی میگوید: مراد ما از شبهه، جز این نیست که کار آن بر ما مشتبه شود[6] و ابن عربی معتقد است: شبهه یعنی چیزی که شبیه محرماتی است که مطابق نص صریح کتاب، سنت و اجماع تحریم شده است.[7]
    
    اهمیت و جایگاه پرهیز از شبهات
     در آموزههای دینی، به مقولهی شبهه و پرهیز از آن، اهمیت فراوانی داده شده است. واژههای تقوی، ورع، احتیاط و مانند آن، جایگاه و وسعتِ تأثیرگذاری آن را به خوبی بیان میکند. علمای اخلاق و عرفان چنین گفتهاند:
    «تقوی مراتبی دارد که بالاترین مرتبهی آن، پرهیز از شبهات و مکروهات است.[8]»
    یعنی در این مرحله، انسان نه تنها از محرمات قطعی و گناهان واضح اجتناب میکند، بلکه خود را از امور مشتبه نیز دور نگه میدارد که مبادا به گناه آلوده شود. به همین دلیل امیرمؤمنان(ع) میفرمایند:
    «هیچ ورعی از نظر رفعت، مانند توقف در امور مشتبه نیست.»[9]
    
    درجات مسلمین در پرهیز از حرام
    مسلمین در پرهیزکردن از حرام درجات مختلفی دارند[10]: 
     درجهی اول، پرهیز عدالتپیشگان است. در این مرحله، از هر چیزی که فتوای فقها آن را حرام میداند باید پرهیز کرد.
     درجهی دوم، پرهیز صالحان و نیکمردان است که اجتناب از موارد شبهه است. یعنی پرهیز از چیزهائی که احتمال حرمت دارد، هر چند که از نظر مراجع عظام، حرام نباشد.[11]
     درجهی سوم پرهیز تقواپیشگان است و آن اجتناب از مواردی است که بیم آن میرود که انجام آن به حرام یا شبهه، منجر شود. 
     درجهی چهارم، ورع صدیقان است و آن رویگردانی از غیر خدا و توجه کامل به او است.
    
    پرهیز از شبهات از منظر قرآن و روایات
     قرآن کریم، و احادیث معصومین علیهمالسلام، با تعبیرات مختلفی و با تأکید فراوان به این موضوع پرداخته و ما را به پرهیز از شبهات توصیه میکنند.
    قرآن کریم میفرماید:
    «از آنچه نمیدانی پیروی نکن، چرا که گوش،چشم و دلها، همه مسئولند.»[12]
    پیغمبر اکرم(ص) میفرمایند:
    «آنچه من آن را حلال میدانم، تا روز قیامت حلال، و آنچه حرام میدانم تا قیامت حرام است. آگاه باشید، خدای سبحان، حلال و حرام را در قرآن بیان نموده، و من نیز در سنت و سیره ام، برای شما تبیین نمودم. و بین حلال و حرام، شبههها است که از ناحیهی شیطان و از ابداعات او بعد از من است.»[13]
    امیرمؤمنان علی(ع) میفرمایند:
    «از شبههها حذر کنید؛ زیرا که شبهه به قصد فتنه و گمراهسازی ساخته شده است.» [14]
    امام محمد باقر(ع) میفرمایند:
    «درنگ کردن هنگام پیش آمدن شبهه، بهتر از فرو رفتن در گرداب هلاکت است.» [15]
    امام صادق(ع) میفرمایند:
    «پارساترین مردم کسی است که به گاه شبهه بازایستد.» [16]
    
    اقسام شُبهات
    شبهات بر دو قسم هستند:1- فکری 2- مالی
    قسم اول: شبهات فکری
     امت اسلامی، ارزشها و ضد ارزشهایی دارد و کسانی که ارزشهای متفاوتی دارند سعی میکنند با بدعتهای شبههآلود و سخنان و تحلیلهای گیجکننده، مردم را گمراه نموده و ارزشهای آنها را تغییر دهند.[17] 
    حق و باطل در حیات بشری، همواره و در همهی موقعیتها، با آن وضوح و صراحت نمودار نمیشوند که برای هیچکس جای تردید و شک و شبههای نمانده باشد و عواملی دخالت دارند که زمینهی اشتباه را فراهم میکنند که شبهات طبیعی نام دارند. از جمله:
    1- دخالت نیتها و هدفگیریها
    2- نارسائی الفاظ در بیان مقاصد واقعی 
    3- چند علتی بودن حالاتی که در اعمال و آثار انسان وجود دارد.
    شبهه دیگر، القای شبهه و مشتبه ساختن عمدی حقایق است.[18] نفوذ و تأثیر چنین شبهاتی در مردم موجباتی دارد:
    1- ضعف معرفت و شناخت مردم نسبت به حقایق دین.[19]
    2- دنیاپرستی و حرامخواری، که باعث می شود، انسان برخلاف شناخت خود عمل کند.
    3- بیاعتمادی نسبت به پویندگان راه حق بر اثر خلافکاریهای عدهای و مشاهده برخی بیعدالتیها و تبعیضها.
    4- عدم وجود مرجعی مطمئن برای رفع شبهه.
    5- ...
     
    قسم دوم: شبهات مالی
     پارسایی و اجتناب از حرام، سبب نجات و حرامخواری بزرگترین مانع وصول به سعادت است. معصومین علیهمالسلام، حلال و حرام را اموری روشن و آشکار میدانند، که با اندکدقت و با کمترین تلاش و پرسوجو، میتوان به آن آگاهی یافت؛ اما مسئلهای که در این میان وجود دارد و چگونگی آن روشن نیست، شبهات است که اگر از آن پرهیز نشود، اعمالِ نیکِ ما را نابود نموده و زمینهی گمراهی ما را فراهم میکند، و ما ناخواسته و ندانسته عامل فتنهگران و مفسدان خواهیم شد[20].
    روز عاشورا، سید الشهدا، در علت آنهمه گمراهی و خباثت یزیدیان فرمودند:
    «شکمهای شما از حرام پر شده است و لذا دیگر پذیرای هدایت نیستید[21]»
     این پیام حسین بن علی(ع) به همهی مردم دنیا است که حرامخواری حتی میتواند آدمی را در مقابل فرزند پیغمبر و سید جوانان بهشت قرار دهد و لذا پیغمبر خاتم(ص) حق داشت در مورد امت اسلامی از این جهت نگران باشد و اعلان خطر کند که:
    «بعد از من بیش از هر چیز بر امتم از این کسبهای حرام، شهوتِ پنهانی و ربا بیمناکم»[22]
    
    آثار و نتایج پیروی از شبهات
    پیروی از علم و آگاهی، یکی از مهمترین اصول زندگی اجتماعی است. به همین دلیل، بسیاری از آیات قرآن[23] و روایات اسلامی[24]، به این موضوع اختصاص یافته، و روشن میشود که بدون تحقیق و علم و یقین، نباید به چیزی معتقد شد، نه عمل کرد و نه داوری نمود؛ پیروی از حدس و گمان، و حرکت در فضای شبههها، خطرات بزرگی برای فرد و جامعه، در پی خواهد داشت؛ از جمله: 
    1-بروز فتنههای اجتماعی
    2-انحطاط اخلاقی
    -3تضعیف اعتقادات دینی[25]
    3- پایمال شدن حقوق افراد
    4- به خطر افتادن آبروی افراد
    5- دلسرد کردن خدمتگذاران جامعه
    6- پر رونق شدن بازار شایعات
    5- از میان رفتن روحیه ی تحقیق 
    6- از بین رفتن روابط اجتماعی و ایجاد بدبینی[26]
    
    راه مبارزه با شبهه گرایی
     تنها سؤالی که در اینجا مطرح است، این است که ما چگونه میتوانیم خود و جامعه را از این عادت شوم و عواقب دردناک آن، رهایی بخشیم. پاسخ این سؤال نیاز به بحث طولانی دارد که در این مختصر نمیگنجد، ولی به عنوان یک دستورالعمل فشرده باید به نکات زیر توجه کرد:
    1- باید عواقب دردناک این عمل را از طرق مختلف، پیدرپی به مردم گوشزد کرد و از آنها خواست که در آثار شوم پیروی از غیر علم تفکر کنند.
    2- باید بدانند که خداوند متعال، در همه حال مراقب آنها است. او سمیع و بصیر است و حتی از افکار ما آگاه است[27]. هر سخنی میگوییم و هر گامی برمیداریم در نامهی عمل ما ثبت میشود.
    3- باید سطح رشد فکری را بالا برد، چرا که پیروی از غیر علم، کار افراد ناآگاه است.[28]
    
    تقوی؛ درمان شبهات
     تقوای الهی سرچشمهی تمام خوشبختیها است و خیر و سعادت دنیا و آخرت را برای انسان به ارمغان میآورد. قرآن کریم برای تقوی ثمرات فراوانی را بیان نموده که ما به ذکر چند مورد از آن اکتفا میکنیم: 
    1- پرهیز از گناه. خداوند میفرماید:
    «هنگامی که پرهیزگاران گرفتار وسوسههای شیطان شوند، (به یاد خدا و کیفر او) میافتند، ناگهان بینا میگردند[29]»
    2- سعادت جاویدان. خداوند میفرماید:
    «پرهیزگاران گرامیترین افراد نزد پروردگارند»[30]
    3- تشخیص حق و باطل. خداوند میفرماید:
    «ای کسانی که ایمان آوردهاید اگر از (مخالفت فرمان ) خدا بپرهیزید برای شما وسیلهای برای جدایی حق از باطل قرار میدهد»[31]
    4- هدایت و پذیرش حق .خداوند میفرماید:
    «آن کتاب با عظمت که در آن هیچ تردیدی نیست، راهنمای پرهیزگاران است[32]»
    آری، انسان با تقوی قدرت جذب داشته و حرف حق را میپذیرد. آثار دیگر تقوی عبارتند از:
    آسان شدن امور زندگی[33]، روزی بیحساب[34]، نزول برکات[35]، بهترین توشهی قیامت[36]، قبولی اعمال[37]، محبوب خدا شدن[38]، نجات از جهنم[39]، وراثت بهشت.[40]