دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار باستانی و مذهبی لرستان؛ قدمتی به وسعت تاریخ

No image
آثار باستانی و مذهبی لرستان؛ قدمتی به وسعت تاریخ خرم آباد - خبرگزاری مهر: لرستان استانی با پیشینه فرهنگی و تاریخی بی مثال در غرب کشور پهناور ایران چون نگینی بر گستره زاگرس می درخشد.
به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، لرستان بهشتی از آثار با قدمت تاریخی، مذهبی، منابع طبیعی و طبیعت بکر و ناب با زیبایی زاید الوصف همواره مجالی برای دوستدارن تاریخ و گردشگران جویای طبیعت دست نخورده و ناب بوده است.
هر آنچه از لرستان می توان گفت و نوشت نتها چند بیتی از این مثنوی چندین هزار بیتی است که لرستان با همه وجودش آن را فریاد زده و مشتاقان را با تک تک ابیات خود به دیدار این زیبایی ها فرا خوانده است در این مجال چند بیت از تاریخ و هنر مردم لرستان را بازخوانی می کنیم.
سنگ نوشته، نوشته ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به صورت یکپارچه متصل به صخره ای طبیعی در مرکز شهر خرم آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.
ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ نوشته، 344 سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دور تا دور ستون سنگی تحریر شده است که در گذشته به "بردنوشته" معروف بوده است. کتیبه با "بسم الله" شروع شده و موضوع آن مربوط به حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر درچراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنتهایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ 513 هجری قمری است.
این یادمان فرهنگی مربوط به دوره سلجوقی و به شماره 398 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع بروجرد نیز که در خیابان جعفری این شهرستان واقع شده است، یکی از کهن ترین مساجد "غرب ایران" است. بخش قدیمی این بنا شبستان جنوبی و گنبد آن است که همانند چهارطاقی های زمان ساسانیان می باشد؛ نقشه مسجد از نوع یک ایوانی است و از یک قسمت وسط به ابعاد 10×10 و دو قسمت طرفین به ابعاد 20×10 مترتشکیل شده است همچنین ارتفاع گنبد آن که در وسط بنا ایجاد شده تا کف مسجد نزدیک به 20 متر است و زمان ساخت این بنای ارزشمند تاریخی به عهد سلجوقی بر می گردد.
بر اساس کتیبه های موجود این مسجد در زمان شاهان صفوی در سالهای 1022 هجری، 1023 هجری، 1091 هجری و سرانجام در سال 1209 هجری قمری تعمیر و مرمت شده است. مسجد جامع بروجرد دارای تزئینات آجری و کاشیکاری بوده است که در طول زمان و بر اثر عوامل طبیعی چون زلزله تخریب شده اند.
این بنا مربوط به دوره سلجوقی است و به شماره 228 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مقبره حیات الغیب بروجرد نیز که در کنار رودخانه کشکان و جاده خرم آباد - اندیمشک در بخش معمولان شهرستان پلدختر واقع شده است، یکی دیگر از بناهای مذهبی لرستان است.
بناهای مذکور در جوار هم و بر روی تپه ای مشرف به روستا ی قالبی قرار دارند که یکی بزرگتر(‌حیات الغیب: محمد بن احمدرضی الدین از اعقاب امام موسی کاظم (ع) ) و دیگری کوچکتر (گنبد الیاس: شهاب الدین الیاس لنبکی از حکمرانان لرکوچک) است.
پلان مقبره حیات الغیب به صورت مستطیل بوده و معماری آن از یک ورودی (کفش کن) و مقبره با پلان مربع که گنبدی به سبک نار دو پوسته بر پایه ای مدور کوتاه بر روی آن قرار گرفته، تشکیل شده است. بر بالای فضای داخلی مقبره نقاشیهایی با نقش کبوتر و چند گچبری دیگر به شکل گل دیده می شود. این بناها مربوط به دوره قاجاریه و به شماره 1922 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.
و اما امامزاده زید بن علی از دیگر مکانهای زیارتی لرستان است که در شهرستان خرم آباد واقع شده است. این بنا مربوط به 404 هـ .ق و بنابر کتیبه ای به خط کوفی بنای اولیه آن به فرمان بدربن حسنویه ساخته شده است. این مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف است که با کاشیهای زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده، مزین شده است. بنای کنونی مقبره در سال 1307 هـ .ق ساخته شده است.
درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبایی ساخته شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش بسته است. بنابر متون کتیبه های موجود مقبره متعلق به زیدبن علی بن حسین بن علی بن طالب (ع) است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
Powered by TayaCMS