دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

احیای دین در بعد سیاسی و اجتماعی

No image
احیای دین در بعد سیاسی و اجتماعی

كلمات كليدي : احياي دين، سياسي، اجتماعي

نویسنده:

تاملی بر اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره)

در پشت هر رخداد عظیم در تاریخ، اندیشه‌ای وجود دارد. اندیشه‌ها جزء جدایی ناپذیر کنش‌ها در عرصه تاریخ اند. یکی از اشکال جهت دهنده تاریخ در اندیشه، اندیشه سیاسی است. هدف اندیشه سیاسی کارآمدی حکومت و اداره بهتر جامعه است. اندیشمندان سیاسی در پی حل بحران‌های موجود در جامعه هستند. فایده عملی اندیشه سیاسی به منظور ترسیم جامعه ایده آل، بهبود رابطه مردم و حکومت ها، کارآمد کردن حکومت ها، احیای حقوق مردم، تبیین وظایف و تکالیف و حقوق متقابل ملت‌ها و دولت ها، کاربری در سیاستگذاری عمومی و برنامه ریزی کشور و غیره است.

حضرت امام خمینی(ره) نیز با درک بحران زدگی تاریخ ایران در کل دوران شاهنشـــاهی،انـــدیشه سیاسی خاصی را بر مبنـای اصول اساسی دین اسلام ایجاد کردند تا از طریق آن تحولی در تاریخ ایران بیافرینند. امام خمینی(ره) نظریه سیاسی ای را پروراند که مواد خام و مفاهیم آن، نه از انتزاعیات فکری و نه از اغراق گویی‌های روشنفکرانه اقتباس شده بود، بلکه این نظریه ای سیاسی در ذیل اسلام بود و پاسخی بود به بحران ناشی از استقرار حکومت غیردینی که زیست جهان مردمان متشرع را دچار مخاطره کرده بود. در نظریه سیاسی ایشان، وضعیت مطلوب سیاسی مستلزم آن است که قدرت سیاسی به وجود آید که دقیقاً بر اختیارات و اقتدارات شریعت مبتنی باشد. از این رو نظریه سیاسی امام(ره) درخصوص لزوم تشکیل قدرت سیاسی دینی برای اجرای احکام شریعت، به عنوان بدیلی قدرتمند برای نظام سلطنتی بود.

یکی از دستاوردهای اصلی امام(ره) در زمینه اندیشه سیاسی بازگرداندن و احیای عنصر مذهب در مباحث اندیشه سیاسی بود. دیر زمانی بود که تحت تاثیر آموزه‌های سکولاریستی، مذهب و سیاست همچون دو ساحت مستقل از هم پنداشته می‌شدند که هیچ قرابتی با یکدیگر نداشتند. ولی امام این تمایز را واسازی کرد و در زمانه ای که همه این تمایز را بدیهی می‌پنداشتند و تسلیم شدن در برابر آن را گامی در جهت توسعه به روش غربی می‌دانستند امام کذب بودن این مسئله را بیان داشت و نشان داد که صرف نظر از مسیر غربی توسعه، اسلام نیز مسیری خاص برای نیل به پیشرفت دارد.

امام(ره) در کشف الاسرار 1323، برای اولین بار ایده فوق را مطرح کردند. این کتاب را امام(ره) در پاسخ به کتاب «اسرار هزار ساله» حکمی زاده نگاشت، و در آن ضمن دفاع مستدل از باورها و ایستارها و سلوک شیعه و پاسخ به شبهات مطرح شده در آن کتاب، عملکرد رضا شاه پهلوی را در مذهب زدایی و روحانیت زدایی به چالش کشید و برای نخستین بار نظریه حکومت اسلامی، نظارت فقیه بر امور سیاسی و لزوم توجه به بعد اجتماعی و سیاسی دین اسلام و قرآن را با ادله عقلی و نقلی یادآور شدند. امام(ره) در آثار بعدی شان مثل ولایت فقیه، شئون و اختیارات ولی فقیه و همچنین صحیفه نور ویژگی‌های حاکم اسلامی و ولایت فقیه را مطرح نمودند. این کتاب اولین گام در طرح اندیشه سیاسی امام، یعنی شناساندن حکومت اسلامی به عنوان تنها حکومت مطلوب بود و می‌توان آن را اساس نظام نوینی دانست که سال‌ها بعد اعلام موجودیت کرد.

برداشت امام(ره) از سیاست با هر برداشت دیگری متفاوت است، این برداشتی است که در هیچ یک از پارادایم‌های سیاست همچون ماکیاولیسم، لیبرالیسم، رئالیسم، مارکسیسم و... یافتنی نیست، چون که پارادایم‌های فوق همگی نهایتاً به وجود مادی انسان محدود می‌شوند ولی سیاست از نظر امام(ره) راه بردن انسان در مسیر هدایت و کمال جامعه به سوی مصالح آن است. سیاست؛ هدایت و پرورش آدمیان و حذف موانع و حجاب‌ها برای نیل به سعادت راستین است. در نتیجه چنین برداشتی از سیاست است که امام می‌فرمایند: اسلام دین سیاست است... پس هرکس را گمان بر این برود که دین از سیاست جداست نه دین را شناخته و نه سیاست را.

امام خمینی(ره)، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی شکل خاصی از حکومت اسلامی، یعنی جمهوری اسلامی را طرح نمودند، جمهوری اسلامی، حکومتی مبتنی بر آرای عمومی و متکی بر قوانین اسلام است. جمهوری اسلامی، از دو شرط اساسی تشکیل شده است که از یکدیگر جدایی ناپذیرند، یکی شرط جمهوریت است که به مردمی بودن و عمومی بودن حکومت اشاره دارد، و شرط اسلامیت که اشاره به جاری بودن روح قوانین اسلامی بر جامعه و حکومت دارد.

سوال بنیادین در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) این پرسش بود که، چگونه می‌توان اسلامیت را در قالب نظام سیاسی متناسب با شرایط زمان و مکان محافظت کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان نظریه ولایت فقیه را در قالب نظام سیاسی جامعه، تحت عنوان جمهوری اسلامی ارائه کردند. طبق این گزاره، در زمانه غیبت حضرت ولیعصر(عج) در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل، با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که طبق اصل 107 قانون اساسی عهده دار آن است.

انقلاب اسلامی و به تبع آن پیدایش حکومت اسلامی با یاری جستن از اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به پیروزی دست یافت. اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بخشی از منظومه اندیشه‌های ایشان راجع به عرفان، فقه، اخلاق، هستی، انسان و غیره بود و کلیت اودیسه فکری و سیاسی امام از سرچشمه زلال آموزه‌های اسلامی و آیات نورانی قرآن نشات می‌گرفت.

انقلاب اسلامی حاکمیت اسلام و ارزش‌های اسلامی را در قالب نظام جمهوری اسلامی پدید آورد. در این نظام، تغییرات کلی در اصول، جهت گیری‌ها و سیاست‌های داخلی و بین المللی کشور پدید آمد. دو مورد از مهمترین تغییرات عبارت است از: شکل گیری نظام مبتنی بر ولایت فقیه و نقش تعیین کننده مردم در سرنوشت خویش از طریق استقرار آزادی‌های سیاسی در جامعه، و هر دوی این تغییرات مهم ریشه در نظریه سیاسی امام دارند.

منابع:
1- ولایت فقیه، حکومت اسلامی، امام خمینی(ره)، انتشارات امیر کبیر
2- اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، یحیی فوزی، نشر معارف
3- درآمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی(ره)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ایراد بزرگ دارد و آن است که همیشه آن را از وسط های کار دیده ایم( این اقتضای تلویزیون و برامده از هویت آن است که کمتر این فرصت پیش می اید که اثری را از ابتدا تا انتهای آن دید و ازهمین رو یک اثر تلویزیونی معمولا در حین نگارش و تولید به این نکته توجه دارند) اما هرچه هست اگر از ابتدا این سریال را ببینیم( که چاره آن دانلود قسمت های نخست آن است) متوجه می شویم که «مادر بزرگه» چاره ای جز انفعال در برابر این همه موج قهر ندارد.
سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
Powered by TayaCMS