دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسرار ولادت امام علی(ع)

No image
اسرار ولادت امام علی(ع)  

پرسش:

    امام علي(ع) چگونه در محل خانه خدا به دنيا آمد، لطفا دلايل و مستندات آن را بيان کنيد؟

پاسخ:

     در بخش نخست پاسخ به اين سؤال به دو محور جريان ولادت اميرمومنان علي(ع) و جريان ولادت آن حضرت در منابع اهل سنت اشاره شد، اينک در بخش پاياني دنباله مطلب را پي مي گيريم.

        ج. جلوه ای از اسرار ولادت حضرت در کعبه

    اما اسرار اين قضيه که چرا حضرت اميرمؤمنان(ع) در خانه خدا به دنيا آمده، در برخي منابع درباره آن مطالبي مطرح شده که در اينجا به نحو اجمال بيان مي شود:

    1. برخي از بزرگان اهل سنت پس از بيان جريان تولد حضرت علي(ع) در کعبه گفته اند: اين کرامت و بزرگي براي علي(ع) است که در خانه خدا به دنيا آمده و تجليل براي محل تولد او شمرده مي شود. (همان، ج 6، ص 36 و 37)

    2. آلوسي که يکي از بزرگان اهل سنت است بعد از نقل جريان تولد حضرت در کعبه، تعبير لطيفي دارد که عين عبارت او است: «سبحان من يضع الاشياء في مواضعها و هو احکم الحاکمين». يعني منزه است خداوندي که هر چيزي را در اين جايگاهش قرار مي دهد و او بالاترين حکم کنندگان است. (همان)

    آلوسي در ادامه گفته است:

    گويا علي(ع) نيز خواست تا در مورد خانه کعبه که موجب اين افتخار براي او شده بود و در دل او متولد گشته بود جبران کند و به همين جهت بت ها را از روي خانه به زير افکند، زيرا در پاره اي از اخبار آمده که خانه خدا به درگاه حق تعالي شکايت کرده و گفت: پروردگارا تا چه وقت در اطراف من اين بت ها را پرستش کنند؛ و خداي تعالي به او وعده داد که آن مکان مقدس را از آب بت ها تطهير کند. (همان)

    3. شيخ صدوق نيز در اين باره گفته است که حضرت علي(ع) در کعبه به دنيا آمده، بزرگداشتي بود از جانب خداي متعال و اکرامي بود که نسبت به مقام شامخ و با عظمتش عنايت فرمود (الارشاد، باب 1، ص2، ترجمه سيدهاشم محلاتي)

    4. از صعصعه بن صوحان روايت شده که در واپسين لحظات زندگي حضرت علي(ع) از حضرتش پرسيد: تو برتري يا حضرت عيسي بن مريم؟ علي(ع) فرمود: مادر عيسي در بيت‌المقدس بود، هنگامي که وقت ولادت عيسي فرا رسيد، مريم ندائي شنيد که بيرون شو، اين جا عبادت گاه است نه زايشگاه، اما مادر من فاطمه بنت اسد، هنگامي که زايمانش نزديک شد در حرم بود، ديوار کعبه شکافته شد و من آنجا متولد شدم و هيچ کسي داراي چنين فضيلتي نيست نه پيش از من و نه پس از من. (علي از ولادت تا شهادت سيدکاظم قزويني ص1)

    5. و برخي ديگر گفته اند: ... پيداست که خانه کعبه، درب داشته که از آن وارد شود. اما اين جا در خانه باز نشد، بلکه ديوار کعبه شکافته شد تا دليلي روشن تر و آشکارتر بر يک اعجاز باشد و براي اين که بعدها نتوانند جريان را تصادفي و اتفاقي به حساب بياورند، و جالب اين جاست، با اين که در خلال چندين قرن کعبه تجديد بنا شده است، هنوز هم اثر آن شکاف روي ديوار خانه وجود دارد و موضع شکاف را با نقره پر کرده اند و در قسمتي که معروف به مستجار است، اين اثر به طور آشکار ديده مي شود و هميشه جمعيت انبوهي از حاجي ها به اين قسمت پناه مي برند و مشغول گريه و زاري و نياز به درگاه خداوند مي شوند و حاجت مي خواهند. (همان)

        نتيجه‌گيری

    از مجموعه مطالبي که در اين پاسخ اشاره شد، چند نتيجه به طور يقين مشخص می‌شود:

    اولاً: مسئله به دنيا آمدن اميرمؤمنان(ع) در خانه خدا و کعبه معظمه جزء مسلمات تاريخ است که نه تنها در منابع شيعه بلکه در منابع معتبر برادران اهل سنت فراوان نقل شده که علامه اميني در الغدير همه آن منابع را جمع آوري کرده است.

    و همچنين نه تنها به گفته علماي شيعه بلکه به گفته بزرگان اهل سنت جريان تولد امام علي(ع) در ميان خانه خدا (کعبه) با روايات متواتر (رواياتي که موجب يقين مي شود) ثابت شده است.

    ثانياً: گرچه همه اسرار اين قضيه به طور کامل براي هيچ کسي معلوم نخواهد بود. اما از مجموع سخنان بزرگان شيعه و سني به خوبي معلوم مي شود که اين مسئله (در کعبه به دنيا آمدن) در واقع يک نوع اعجاز و کرامت براي حضرت اميرمومنان است و جزء خصايص و نعمت هاي الهي است که به گفته بزرگان سنت مانند آلوسي وحاکم نيشابوري و ديگران تنها نصيب حضرت امير مومنان شده است و هيچ کسي نه قبل از علي و نه بعد از آن حضرت در کعبه به دنيا نيامده است.

    و جالب تر از همه آنکه آن گونه که در کلام خود اميرمومنان که قبلابيان شد، حضرت عيسي(ع) با اين که يک پيامبر اولوالعزم بود، به هنگام تولدش به مادر او دستور داده شد از مسجد بيت المقدس بيرون شود، چون آن جا عبادتگاه است نه زايشگاه، اما به هنگام تولد امير مومنان(ع)، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل کعبه و عبادتگاه رهنمون شده و از طريق شکافته شدن ديوار کعبه به صورت اعجازگونه به داخل آن راه داده مي شود.

    اما اين که در کعبه تولد و در مسجد شهادت نصيب آن حضرت مي شود، گوياي مقام و منزلت بسيار بالاي آن حضرت است.

روزنامه كيهان، شماره 21048 به تاريخ 13/2/94، صفحه 6 (معارف)

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
Powered by TayaCMS