دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب

No image
انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب حجت الاسلام احمد مبلغی، انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت را دلیل دین ‌گریزی جوامع غربی دانست.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، رئیس پژوهشگاه فرهنگ اسلامی در نشست "بررسی و تحلیل بروز خرافات در زیارت" که شب گذشته با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، امور غیر واقعی و غیر عقلانی را خرافه عنوان کرد و افزود: ورود امور غیرعقلانی و غیرقابل قبول تفسیرهای شخصی از دین در یهود و مسیحیت آن را زمین گیر و منحصر به کلیسا‌ها و معابد کرد.
وی خاطرنشان کرد: نباید واقعیت‌ها را منحصر به امور مادی و فیزیکی کرد بلکه دین هم‌چنان که حقیقت مادی را لحاظ می‌کند و برنامه ‌ریزی‌های خود را بر اساس این حقایق مادی تبیین می‌کند به حقایق متافیزیکی نیز توجه دارد.
حجت ‌الاسلام مبلغی حقایق متافیزیکی را در زمره امور واقعی دانست و عنوان کرد: این امور بر اساس دلایل عقلی یا نقلی هستند.
وی با بیان این‌که بسیاری از عقاید شخصی در پوشش دین در بین مردم رواج می ‌یابد، ادامه داد: این امور از خرافات‌ها وهمی و تخیلی هستند که بنام دین و معارف دینی در جامعه رواج می‌‌یابد و آسیب بزرگی را به پیکره دین وارد می‌‌سازد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بروز و ظهور خرافات را موجب به حاشیه رفتن معارف اصیل و اشغال متن دین با این اوهام دانست.
حجت ‌الاسلام مبلغی در ادامه افزود: هرآن‌چه که خدا و پیامبر و ائمه معصومین و علما و مراجع در طول تاریخ بر اساس ادله عقلی و نقلی بیان داشته‌اند جزء دین است و هر چه افزون بر آن در جامعه شکل گیرد و دلیل نداشته باشد از امور خرافی محسوب می‌شود.
وی عوامل بروز خرافات را سودجویی و فریب ‌انگاری، جهل و نادانی و نیاز افراد عنوان کرد و یادآور شد: گاهی جهل و توهم خرد است که به باور و اعتقادی برای او تبدیل می‌شود و این زمینه ‌ای برای ورود خرافه در دین می‌شود و گاهی نیز جهل و نادانی شخص باعث می‌شود که دیگران به او خرافات القا کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به خرافات وارد شده و در زیارت اظهار داشت: زیارت با این قداست می‌تواند خواستگاه بروز خرافات باشد که سه عامل امور فیزیکی، امور معنوی و امور متافیزیکی در زیارت می‌توانند به آن دامن زنند.
وی امور فیزیکی را آداب و اعمال فیزیکی مخصوص این مکانهای مقدس، عنوان کرد و اظهار داشت: اعمالی مانند گره زدن به ضریح و سجده بر قبور کاری غیر شرعی و از جمله خرافات وارد شده در زیارت است.
حجت الاسلام مبلغی، امور معنوی را دل سپردن به آن بزرگواران و طلب حاجت از آنان ذکر کرد و ادامه داد: توسل به ائمه(ع) به معنی مستقل دانستن ائمه معصومین(ع) از خداوند است بلکه واسطه و وسیله‌ ای برای رسیدن به خواسته‌های ما در برابر خداوند هستند.
وی در ادامه گفت: در عرصه متافیزیک خرافات بیشتری شکل می‌گیرد، زیرا خارج از ادراک ماست و افرادی با ادعای ارتباط با امامان و داشتن پیام از آن‌ها در صدد کسب مقام و موقعیت میان مردم هستند و این توهمات آنان دروغی بیش نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
Powered by TayaCMS