دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بر سر دو راهی‌ها چه می‌کنيد؟

No image
بر سر دو راهی‌ها چه می‌کنيد؟

زهرا اجلال

«و إِن تُطِعْ أكْثر من فِي الأرْضِ يضِلُّوك عن سبِيلِ‌الله إِن يتّبِعُون إِلاّ الظّنّ وإِنْ هُمْ إِلاّ يخْرُصُون (116 /انعام)». با رسيدن كارت دعوتي از طرف يكي از دوستان به يك ‌ميهماني دعوت شده بودم... از شكل و شمايل و تجملات كارت معلوم بود چه‌قدر براي تداركات و ظواهر ميهماني هزينه كرده‌اند. روز موعود فرا رسيد و من هم آماده براي حضور در ميهماني... تا دم در مجلس رسيدم ديدم بله... از همون ‌ميهماني‌هايي است كه هميشه مي‌ترسيدم بر سر دو راهي در شركت كردن در آن و شركت نكردنش بمانم... چند دقيقه‌اي مكث كردم... گفتم برمي‌گردم... در كشاكش با خودم بودم كه يك دفعه يكي از دوستانم كه خيلي هم با او رودر بايستي داشتم و خيلي خودش را تافته جدا بافته مي‌دانست رسيد... تا منو ديد گفت بالاخره بزرگ شدي و تو اين مجالس راهت دادن... بالاخره از انزوا دراومدي و لبخند تمسخرآميزي به من زد و گفت: چرا وايسادي بيا بريم تو ديگه... منم كه مي‌خواستم جلوي حداقل اين يك مورد كم نيارم با اعتماد به نفس بالا گفتم باشه بريم... و داخل رفتم و با صحنه‌هايي كه تا به آن روز فقط شنيده بودم، رو‌به‌رو شدم... همه نوع گناهي مهيا بود... اسراف و تجملات و ريخت و پاش كه ديگر گناه كوچكش بود... با صداي مادرم براي نماز صبح بلند شدم... صورتم پر از عرق شده بود... خداي من... خواب بود... يك لحظه سر جايم نشستم و با خودم مرور كردم... چه شرايط سختي... چه دو راهي پيچيده‌اي... مخصوصاً براي من جوان كه نمي‌خواهم جلوي كسي كم بيارم...

چه‌قدر سخت است تنها ماندن...

جرقه‌اي در ذهنم روشن شد... جرقه‌اي كه مي‌تواند تنها دلخوشي در دوراهي‌هاي تاريكي براي تنها ماندن باشد... وإِن تُطِعْ أكْثر من فِي الأرْضِ يضِلُّوك عن سبِيلِ‌الله إِن يتّبِعُون إِلاّ الظّنّ وإِنْ هُمْ إِلاّ يخْرُصُون (116 /انعام) براي رفتن به خيلي از جاها و همراه شدن با اكثريتي كه معلوم نيست عاقبت با آنها بودن چه خواهد بود؛ از جشن تولد، جشن نامزدي، عروسي و ميهماني‌هاي شبانه‌اي با شرايط خاص گرفته تا كنسرت‌هاي موسيقي آن‌چناني، اين آيه مي‌تواند راهگشايي براي درماندن در دو راهي رفتن يا ماندن باشد... حواسمان به اين فرمان باشد؛ اگر بيشتر مردم روى زمين را فرمان ‌برى، تو را از دين خدا به بيراهه مى‌برند. در دين خدا و شناخت حق و پايبندى واقعى به ارزش‌ها شمار جمعيت را ملاك و معيار قرار ندهيم. چرا كه ممكن است اكثريت در گمراهي باشند و اقليتى در راه حق و عدالت و حقيقت. اين نكته را اگر عقلاً هم بخواهيم نگاه كنيم، همين پاسخي را خواهيم گرفت كه شرع به ما مي‌دهد. (تفسير نمونه ذيل آيه مورد نظر) با اين توصيفات تا به حال در شرايطي قرار گرفته‌ايد كه بخواهيد با اكثريت گمراهي و تاريكي همراه شويد؟ چه واكنشي از خود نشان داده‌ايد؟ يا اگر در آينده در چنين شرايطي قرار بگيريد عكس‌العمل و تصميمتان را چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
Powered by TayaCMS