دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تربیت اجتماعی از دیدگاه اسلام

No image
تربیت اجتماعی از دیدگاه اسلام

آیت‌الله ابراهیم امینی - بخش اول

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

در این ‌که انسان زندگی اجتماعی را برگزیده و به صورت اجتماعی زندگی می‌کند، تردیدی نیست. منشأ آن، اقتضای طبیعی باشد یا قصد بهره‌گیری و تأمین نیازهای زندگی از انسان‌های دیگر، یا تعاون و همزیستی مسالمت‌آمیز یا هر انگیزه دیگر، فعلاً در آن بحثی نداریم. انسان‌ها در جامعه‌های مختلف زندگی می‌کنند و هر یک از جوامع دارای نظام فکری و فرهنگی خاص و آداب و رسوم و عادات و ارزش‌های اخلاقی و ضوابط و مقررات ویژه‌ای است که حیات اجتماعی آن، به رعایت آنها بستگی دارد و بدین‌ وسیله از دیگر جوامع شناخته و امتیاز داده می‌شود.

فرهنگ جامعه توسط بزرگترها به نسل جدید انتقال می‌یابد. در میان جامعه و فرد، تأثیر و تأثر متقابل انجام می‌گیرد. جامعه در فرد اثر می‌گذارد، فرهنگ خود را به او منتقل می‌سازد و او را همفکر و همسو می‌گرداند. فرد نیز به نوبه خود در جامعه اثر می‌گذارد. انسان در جامعه پرورش می‌یابد، آداب و رسوم و افکار و ارزش‌های آن را می‌پذیرد، شخصیت خود را می‌سازد و با جامعه هماهنگ می‌گرداند. و این است معنای اجتماعی شدن و اجتماعی کردن و فرهنگ‌پذیری انسان.

ولی باید بدانیم که فرهنگ‌پذیری انسان از جامعه، نه تحمیلی و اجباری است چنان که بعضی از جامعه‌شناسان تصور کرده‌اند، نه بر اثر تقلید کورکورانه و بی‌هدف است، چنان‌ که گروهی دیگر پنداشته‌اند، بلکه انطباقی است آگاهانه و با اراده و اختیار و هدفدار. کودک با حرص و ولع افکار و رفتار افراد جامعه خود را می‌نگرد، آنچه را مناسب تشخیص داد، می‌پذیرد تا هرچه زودتر به صف بزرگسالان بپیوندد و به عضویت جامعه درآید؛ ولی چنین هم نیست که همه چیز را بپذیرد و همیشه خود را به رنگ محیط درآورد. امام صادق(ع) فرمود: «هر که در نفس خود پنددهنده‌ای نداشته باشد، پندهای مردم برایش سود ندارد.»۱به هر حال، کودک برای اجتماعی شدن آماده است، چون در جامعه زندگی می‌کند، تدریجاً با آداب و رسوم و فرهنگ جامعه آشنا می‌شود و رفتار خود را با جامعه منطبق می‌سازد.

گرایش‌های اجتماعی کودک

نخستین مرحله ظهور گرایش‌های اجتماعی کودک چند هفته بعد از ولادت و در محیط خانواده شروع می‌شود. در برابر رفتار پدر و مادر عکس‌العمل عاطفی و رفتار اجتماعی نشان می‌دهد. وجود جسمانی و نفسانی او در این محیط کوچک رشد می‌کند، با چیزهای فراوانی آشنا می‌شود و معلومات زیادی را فرا می‌گیرد. تجربیات و عادت‌ها و اندوخته‌های ذهنی کودک در این زمان در رشد شخصیت او تأثیر به‌ سزائی دارد و برای زندگی آینده‌اش مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود. بنابراین اخلاق و رفتار پدر و مادر و کیفیت زندگی آنان و ارزش‌های حاکم بر خانواده در فرهنگ‌پذیری و اجتماعی شدن فرزند تأثیر به‌ سزایی دارد و نباید از این امر مهم غفلت به عمل آید.

دومین مرحله رشد اجتماعی گرایش به بازی‌های دسته‌جمعی و همبازی شدن با کودکان همسن و سال است. شرکت فعال کودک در بازی‌های دسته‌جمعی، او را با افراد و فرهنگ‌ها و اخلاق و رفتارهای جدید که در واقع از خانواده‌های دیگر سرچشمه می‌گیرد آشنا می‌سازد. امکانات و استعدادهای ذاتی و تجربیات و اندوخته‌های سابق خود را در جمع همبازی‌ها به کار می‌بندد و شخصیت اجتماعی خود را ابراز می‌دارد. تعاون و همکاری و رعایت مقررات اجتماعی را عملاً در جمع همبازی‌ها فرا می‌گیرد. جامعه‌پذیری او تقویت می‌شود و برای شرکت در جامعه بزرگتر و مسئولیت‌پذیری آماده می‌گردد. دوران بازی و نوع بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها و اخلاق و رفتار همبازی‌ها و تعداد گروه‌های همبازی، در تربیت اجتماعی کودک و رشد شخصیت او تأثیر به‌ سزائی دارد.

نوع بازی و اخلاق و رفتار و همبازی‌ها در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مراقبت اولیا و مربیان از بازی‌های کودکان امری است مهم و ضروری و نباید مورد غفلت قرار گیرد. اسلام نیز به اولیا و مربیان توصیه می‌کند که به کودکان اجازه دهند هفت سال بازی کنند. حضرت امام صادق(ع): «به فرزندت اجازه بده هفت سال بازی کند.»۲

محیط مدرسه

سومین و مهمترین جایگاه تربیت اجتماعی و فرهنگ‌پذیری کودک و نوجوان و جوان، محیط مدرسه و در جمع کثیری از همسالان و از خانواده‌های مختلف است. محیط مدرسه گرچه محیط کسب و کار و زندگی رسمی محسوب نمی‌شود، ولی با محیط خانواده و محیط بازی تفاوت‌های فراوانی دارد. در اینجا با شخصیت‌های با دانش و محترم سر و کار پیدا می‌کند. در این محیط جدید نظم و انضباط برقرار است و آزادی‌های سابق محدود می‌شود. با برنامه‌های متنوع درسی حساب ‌شده‌ای مواجه می‌شود که او را با علوم و افکار و عقائد و فرهنگ و آداب و رسوم جامعه بزرگ آشنا می‌سازد. با کودکان دیگر سر و کار پیدا می‌کند که از خانواده‌های مختلف و دارای افکار و اخلاق و رفتار و زندگی‌های گوناگون هستند. در اجتماع مدرسه عملاً با زندگی اجتماعی مسالمت‌آمیز و رعایت حقوق دیگران و احترام به قوانین و مقررات اجتماعی آشنا می‌شود.

نظام ویژه آموزش و پرورش، برنامه‌های علمی و اجتماعی، اخلاقی و رفتار اجتماعی مدیر و معلمان مدرسه، در کیفیت تربیت اجتماعی کودک، و آماده‌شدنش برای شرکت در اجتماع بزرگترها و قبول مسئولیت‌ها نقش بسیار بزرگی را ایفا می‌کند که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

در طی مراحل سه گانه سابق به انضمام نقش مهم رسانه‌های جمعی: رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات، کتابها، فیلم‌ها، معاشرت با بزرگترها، جوّ عمومی حاکم بر اجتماع، شخصیت اجتماعی و فرهنگی کودک و نوجوان شکل می‌گیرد و برای زندگی در جامعه بزرگ آماده می‌شود. حرکت فرهنگ‌پذیری فرد بعد از ورود در جامعه بر اثر قبول مسئولیت‌ها و معاشرت با افراد و معیت‌های مختلف و استفاده از کتابها و رسانه‌های عمومی، و تجربه‌ها و آموخته‌های زندگی همچنان تداوم دارد و غالباً تا پایان زندگی ادامه خواهد یافت؛ بنابراین تربیت اجتماعی فرد را باید یک امر مستمر و مداوم به شمار آورد.

توصیه‌ها

با توجه به نقش بسیار مهم جامعه در کیفیت فرهنگ‌پذیری و تربیت‌های اجتماعی کودکان و جوانان به امور زیر توصیه می‌شود:

۱ـ ضرورت اصل اجتماعی شدن و پرورش و تقویت گرایش‌های اجتماعی فرد و تشویق او به معاشرت با اشخاص و گروه‌ها و شرکت در اجتماعات.

۲ـ پاکسازی محیط جامعه از آلودگی‌ها و مفاسد اخلاقی و اجتماعی.

۳ ـ نشان‌دادن و معرفی الگوهای صالح و خوش‌اخلاق و نیکوکار.

۴ ـ کمک فرد در انتخاب دوستان صالح و برحذر داشتن از دوستی و معاشرت با افراد ناصالح و بدرفتار.

۵ ـ تنظیم و تدوین برنامه‌های صحیح اجتماعی و اخلاقی برای تدریس در مدارس و استفاده از معلمین صالح و خوش‌اخلاق.

۶ ـ اصلاح و تکمیل برنامه‌های صدا و سیما، و تهذیب آنها از برنامه‌ها و تصویرهای بدآموز.

۷ ـ آموزش مسائل تربیتی به خانواده‌ها و اصلاح روابط پدران و مادران.

با رعایت امور مذکور می‌توان به تربیت اجتماعی صحیح کودکان کمک کرد.

پی‌نوشت‌ها:

۱ ـ قال ابوعبدالله(ع): من لم یجعل له من نفسه واعظا فان مواعظ الناس لن تغنی عنه شیئا، بحار، ج۷۰، ص۷۰.

۲ ـ عن ابی عبدالله(ع) قال: دع ابنک یلعت سبع سنین، وسائل، ج۱۵، ص 193.

سيهتم رمز جس بشكل جميل بجافا سكريبت القذر، مما يضمن حل خال من الأخطاء في البنية.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ایراد بزرگ دارد و آن است که همیشه آن را از وسط های کار دیده ایم( این اقتضای تلویزیون و برامده از هویت آن است که کمتر این فرصت پیش می اید که اثری را از ابتدا تا انتهای آن دید و ازهمین رو یک اثر تلویزیونی معمولا در حین نگارش و تولید به این نکته توجه دارند) اما هرچه هست اگر از ابتدا این سریال را ببینیم( که چاره آن دانلود قسمت های نخست آن است) متوجه می شویم که «مادر بزرگه» چاره ای جز انفعال در برابر این همه موج قهر ندارد.
سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
Powered by TayaCMS