دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

غنای فرهنگی اسلام در قدیمی‌ترین مسجد پاریس

No image
غنای فرهنگی اسلام در قدیمی‌ترین مسجد پاریس به نقل از منابع اینترنتی، مسجد جامع پاریس، قدیمی‌ترین مسجد فرانسه است که توسط هنرمندان مسلمان و سه معمار فرانسوی ساخته شد و بودجه آن از سوی دولت فرانسه به نشانه قدردانی از مقاومت مسلمانان فرانسه در جنگ جهانی اول به جامعه اهدا شد.
معماری این مسجد با شکوه از سبک مغربی پیروی کرده است که از قصر مشهور الحمراء در اسپانیا الهام گرفته است. نماهای خارجی و دیوارهای سفید این مسجد با کاشیکاریهای نفیس پوشانده شده و مناره مرکزی آن حدود 33 متر ارتفاع دارد. کار با چوب برای تزئین محوطه داخلی مسجد دارای حکاکی ها و تراشهای بسیار زیبایی است که رنگ تیره آن با رنگ سفید کاشیهای نمای خارجی تضاد چشم نوازی را ایجاد کرده است.
درحالی که سالن اقامه نماز این مسجد چندان بزرگ نیست اما طراحی نامتعارف آن ویژگی برای آن قائل شده است که نمازگزار می‌تواند در ادامه صف نماز در فضای باز نیز نماز خود را اقامه کند. چندین حیاط کوچک در این منطقه که با درختکاری های زیبا منظره هایی ایجاد کرده گوشه‌های خلوب برای خلوت مومنان محسوب می‌شود.
داخل مسجد مقبره نخستین امام مسجد جامع پاریس به چشم می‌خورد، مردی که هنگام هجوز سربازهای هیتلر به پاریس بیش از 200 یهودی را در ساختمان جای داد تا آنها را از زندگی یا مرگ در اردوگاه های اسراء نجات دهد.
یکی از مسائل حائز اهمیت درباره این مسجد اشاره به آن ضروری به نظر می رسد، فضای صمیمانه داخل مسجد است. درحالی که غیر مسلمانان نمی‌توانند به سالن اقامه نماز وارد شوند، این امکان برای آنها فراهم شده تا به محوطه مسجد وارد شده واز زیبایی آن لذت ببرند. سیاحت آنها در مسجد جامع پاریس می‌تواند فرصتی برای فرانسوی ها باشد تا با میراث غنی اسلامی و سبک زندگی 25 درصد از جمیعت این کشور آشنا شوند.
ورود مردم غیر مسلمان یک جامعه به مساجد همواره می‌تواند زمینه های مناسبی را برای تبادل فرهنگی ایجاد کند. این مسجد با باورهای نادرست فاصله بسیاری دارد و به جای مشاهده چهره های خشمگین افراط گرایان مومنان مسلمان گشاده رو و میانه رو از غیر مسلمانان استقبال می کنند.
یک سوی مسجد جامع پاریس کافه مسجد قرار دارد، چایخانه ای به سبک کشورهای آفریقای شمالی که دارای تزئینات چشمگیر است. درمیان سایه های درختهای انجیر میزهایی مستقر شده که روی آنها چون دیوارهای مسجد کاشیکاری شده است و محوطه داخلی آن از سقفی برخوردار است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ایراد بزرگ دارد و آن است که همیشه آن را از وسط های کار دیده ایم( این اقتضای تلویزیون و برامده از هویت آن است که کمتر این فرصت پیش می اید که اثری را از ابتدا تا انتهای آن دید و ازهمین رو یک اثر تلویزیونی معمولا در حین نگارش و تولید به این نکته توجه دارند) اما هرچه هست اگر از ابتدا این سریال را ببینیم( که چاره آن دانلود قسمت های نخست آن است) متوجه می شویم که «مادر بزرگه» چاره ای جز انفعال در برابر این همه موج قهر ندارد.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
Powered by TayaCMS