دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فرقه اهل حق

نام مسلک عرفانى خاصى است. مؤسس این مسلک به طورى که گفته‌اند، سلطان اسحاق ملقب به سلطان سهاک (یا صحاک ) و صاحب کرم است که از طایفه اکراد، در قرن هفتم هجرى، ظهور نمود.
فرقه اهل حق
فرقه اهل حق

اهل حق

نام مسلک عرفانى خاصى است. مؤسس این مسلک به طورى که گفته‌اند، سلطان اسحاق ملقب به سلطان سهاک (یا صحاک ) و صاحب کرم است که از طایفه اکراد، در قرن هفتم هجرى، ظهور نمود. پدرش معروف به «شیخ عیسى» است که نسبش به حضرت امام موسى کاظم (ع) مى‌رسد، محل تولدش قریه «برزنجه» یا « شهر زور » شهرستان سلیمانیه، استان کرکوک واقع در کشور عراق فعلى است.

سلطان اسحاق، براى انتظامات داخلى تشکیلات اهل حق، ابتدا پیر بنیامین را به سمت پیرى، و داود را به سمت دلیل براى کل اهل حق منصوب نمود سپس هفت خاندان به نام «سادات خاندان حقیقت» تأسیس نمود و اداره هر خاندان را به یکى از بزرگان و پیران اهل حق سپرد. مهم‌ترین شرط ورود به مسلک اهل حق، سرسپردن به وسیله پیر و دلیل به یکى از یازده خاندان سابق الذکر است که این اعلام سر سپردگی خود مراسم خاصی دارد. او پیروان خود را نیز به دوازده طبقه طولی تقسیم نمود که هر طبقه معرف مقام روحانى خاصى از لحاظ قرب و بعد به مبدأ مى‌باشد.

مقدسات سنتى اهل حق:

علاوه بر مقدسات مشهوره دینى، اهل حق پنج چیز را هم طبق سنت خود مقدس مى‌دانند که هر پنج در عرض یکدیگر قرار دارند:

1- بیابس.

2 – کلام‌ها.

3 - جمع و جمع خانه ( اجتماع جماعتى از اهل حق در محلى به نام جمع خانه براى عبادت و اذکار)

4 - نذر ( اول: آنچه طبق احکام شرعى با قصد قبلى یا آنى انفاق مى‌شود. دوم: خوراکیهائى که به دستور اهل حق به صورت نذر با تشریفات خاص در جمع اهل حق دعا داده شده و به مستحقین اطعام مى‌گردد).

5- شرط و اقرار.

ذکر:

خفى (تشریفات صرف نذر همیشه با اشتغال به ذکر خفى همراه است).

جلى ( بنا به اقتضاى زمان و مکان گاهى هست و گاهى نیست و همیشه همراه با موسیقى است).

عبادات اهل حق:

اهل حقی که خود را مسلمان و تابع قرآن مى‌دانند، عبادات مخصوصه را مکمل نماز شرعى قرار داده و موسوم به «نماز اهل حق» مى‌نمایند که مراحلى به شرح زیر دارد:

اول: عبادت جسمانى در عالم ناسوتى.

دوم: عبادتى فارغ از قیود جسمانى - عالم ملکوتى.

سوم: عبادتى فارغ از هستى ماده و صورت - عالم جبروتى.

چهارم: عبادتى در عالم توحید - عالم لاهوتى.

روزه:

اول: مقام شریعت. دوم: مقام طریقت. سوم: مقام معرفت. چهارم: مقام حقیقت که مقام چهارم منجر به صوم دائمى از لذائذ دنیوى مى‌شود. در روزه اختصاصى اهل حق باید هر ساله به موعد معین سه روز متوالى روزه‌دار بود. تاریخ این سه روز مورد اختلاف استغالبا این سه روز را «مرنوى» یعنی غار نو مى‌نامند که مربوط است به حالت روزه سلطان اسحاق، و سه نفر از یارانش ، در غارى در « شندر کوه» مرز ایران و عراق فعلى موقعی که تحت تعقیب دشمنان بود.

اما گروه‌هاى دیگر اهل حق که خود را مسلمان نمى‌دانند، نیاز را جایگزین نماز مى‌دانند و شرکت یک‌بار در هفته در جمع‌هاى نذر و ذکر را براى تمام عبادات کافى مى‌دانند.

اهل حق مسلمان و تابع قرآن تناسخ و حلول و اتحاد را مردود مى‌دانند. در حالى که گروههاى دیگر اهل حق (على اللّهى‌ها و شیطان پرستان و غیره) خود را تناسخى معرفى مى‌نمایند. البته اهل حق مسلمان، بر اساس کتاب برهان الحق، در مورد رسیدن به کمال و وصال حق، معتقد به رجعت روح در زندگى‌هاى متوالى (ولى محدود به تعداد و مدت معین) هستند.

پراکندگی جغرافیایی:

در کشور ایران: در تمام استانها، بخصوص کردستان، آذربایجان، فارس، گیلان و تهران، طوایف و خانوارهاى اهل حق وجود دارد. در غرب، همه افراد ایل گوران و اکثریت ایل سنجابى و شمار فراوانى از افراد ایلهاى کلهر و زنگنه‌هاى کندواله و ایلهاى جلالوند و عثمانوند اهل حق‌اند.

در کشور ترکیه: در استانهاى خاورى به ویژه در میان کرد زبانان، گروههاى اهل حق وجود دارند.

در کشورهاى افغانستان و پاکستان و هندوستان نیز گروه‌هائى از پیروان این مسلک زندگى مى‌کنند.

نیز شمارى از اروپایی‌ها و امریکایی‌ها به علت انتشار کتب این مسلک به زبان‌هاى خارجى، به گروه اهل حق مسلمان پیوسته‌اند.

بعضى از اهل حق در نامه‌هائى که به مراجع مختلف نوشته‌اند شمار خود را حدود شش میلیون نفر اعلام داشته‌اند. ولى این رقم مستند نیست و مبالغه به نظر مى‌رسد.

اهل حق‌هاى امروزى:

1 - گروه شیطان پرستان، که بیشتر در کرند و سرپل ذهاب و نواحى مجاور آن و در بین ایل گوران هستند اینان شیطان را تقدیس مى‌کنند و خوک را مقدس مى‌شمارند و از گوشت آن مى‌خورند و با طهارت مخالفند.

2 - گروه على‌اللّهى، که شامل تعداد بسیارى از طایفه‌هاى اهل حق مى‌شود. اینان تصور مى‌کنند که حضرت على (ع) جسماً و ذاتاً خدا است. دین خود را جدا از اسلام مى‌دانند و واجبات شرعى را قبول ندارند.

3 - اهل حق مسلمان، که داراى مذهب امامى اثنى عشرى هستند. در اواسط قرن نوزدهم به کلى در اقلیت قرار گرفته بودند، ولى با پیدایش حاج نعمت اللَّه جیحون آبادى (م 1298 ش) از انزوا بیرون آمدند.

از حاج نعمت اللَّه کتاب حق الحقایق (یا شاهنامه حقیقت) فرقان الاخبار بر جای مانده است. اهتمام وى به نوشتن اصول و مبانى عقیدتى اهل حق باعث شد اهل حق مسلمان از اقلیت خارج شود. بعدها نیز فرزندش حاج نور على الهى (1353 - 1274 ش) کتاب‌هاى برهان الحق و معرفت الروح انتشار داد.

از گروه على اللّهى‌ و شیطان پرستان هم کتاب‌ها و جزواتى منتشر شده است: دفتر رموز یارستان - گنجینه سلطان صحاک - اهل حق. گردآورى سید قاسم افضلى شاه ابراهیم، مجموعه آئین و اندرز و رمزیارى نوشته مجید اقاضى، شناخت رهروان عشق على (ع) - اهل حق، نوشته داود موحد بشیرى، گنجینه یارى، نوشته کاظم نیک نژاد.

درباره مسلک اهل حق تا قرن گذشته اسنادى منتشر نشده بود. آنها عقاید خود را جزء اسرار مى‌دانستند و تعلیمات مسلکى از هر نسلى به طور شفاهى و سینه به سینه ، به نسل بعد منتقل مى‌شده است، تعلیمات و گفتارهاى بزرگان اهل حق همیشه به صورت شعر بیان مى‌شده و این اشعار که ترکیب بسیار جالبى هم دارد معروف است به «کلام» یا «دفتر». علماى این مسلک، «کلام خوان» نامیده مى‌شدند. از اواسط قرن 13 هجرى نوشتن کلام‌ها، رسم شد . قدیمى‌ترین نسخه خطى کلام که در دست است مربوط است به حدود 200 سال قبل و بقیه کلامها تاریخ متأخرترى دارند.

در ابتدا امر وحدت عمل و عقیده در بین اهل حق اولیه وجود داشته است. اما رفته رفته که تشکیلات اهل حق وسعت یافت ، اختلافها شروع شد چنان که از روستایى به روستاى مجاور، آداب و رسوم مختلف و گاه متضاد دارند و در هر روستائى یک یا چند نفر سمت پیشوایى دارند که به خاطر پیشوایى که بر مریدان تحت نظر خود دارند سید نامیده مى‌شوند.علل اختلافات را مى‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

1 - وسیع شدن محدوده جغرافیایى،

2 - نبودن وسایل ارتباطى و کلام‌هاى مکتوب معتبر.

3 - اختلاف زبان و ملیت و آداب و رسوم قومى و اجتماعى اقوام متنوعى پیروان

4 - سودجوئى بعضى از پیشوایان بى سواد محلى.

5 - بى سوادى اهل حقها و عدم دسترسى آنها به علماى با تقوا و بى نظر.

    منبع:
  • دایره المعارف تشیع، زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادی و دیگران، قم، شهید سعید محبی، چاپ اول،1376

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

فرقه فطحیه Fthyh

فرقه فطحیه Fthyh

نیمه اول قرن دوم از نظر ظهور فرق و مذاهب گوناگون در دامن امت اسلامی بسیار گسترده می‌نماید.

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ایراد بزرگ دارد و آن است که همیشه آن را از وسط های کار دیده ایم( این اقتضای تلویزیون و برامده از هویت آن است که کمتر این فرصت پیش می اید که اثری را از ابتدا تا انتهای آن دید و ازهمین رو یک اثر تلویزیونی معمولا در حین نگارش و تولید به این نکته توجه دارند) اما هرچه هست اگر از ابتدا این سریال را ببینیم( که چاره آن دانلود قسمت های نخست آن است) متوجه می شویم که «مادر بزرگه» چاره ای جز انفعال در برابر این همه موج قهر ندارد.
سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
Powered by TayaCMS