دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»

پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: «علی برترین بشر است؛ هر کس إبا کند، کافر است». (کنز العمال: جلد 11 صفحه 942)
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):«علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر»

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم):

«علی خیر البشر فمنابی فقد کفر»

پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید:

«علی برترین بشر است؛ هر کس إبا کند، کافر است».

(کنز العمال : جلد 11 صفحه 942)

توضیح:

«مولود کعبه»

به هنگام صبح، ندایی از آسمان رسید: «ای فاطمه! به خانه ما بیا!» ابوطالب (ع) و پیامبر (ص) او را کمک کردند تا به مسجدالحرام وارد شود. به محض ورود، در مقابل کعبه ایستاد و گفت:

«پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتاب‌های آسمانی تو ایمان دارم... تو را به حق کسی که این خانه را بنا کرد و به حق فرزندی که در جنین با من سخن می‌گوید و یقین دارم که یکی از آیات بزرگ توست، این ولادت را بر من آسان فرما!»

به ناگاه تمام حاضران دیدند که دیوار پشت کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد (س) داخل شده و دوباره دیوار بسته شد. آن بانوی بی‌همتا می‌گوید:

«هنگامی که داخل کعبه شدم، دیدم حوا، ساره، آسیه و مریم جملگی حاضرند و به من سلام می‌گویند: «السلام علیک یا ولیه الله!» آن گاه در مقابلم نشستند و مرا یاری کردند...»

مولود کعبه، همین که قدم بر زمین کعبه نهاد، به سجده افتاد و با جملات نورانی ذیل به توحید و نبوت و امامت شهادت داد:

«أشهَد أن لا إله إلا اللهُ وَ أنَّ مُحمداً رَسُولُ الله وَأشهَدُ أنَّ عَلیَّاً وَلی محمد رَسُولِ اللهِ. بِمُحَمَّد یَختمُ اللهُ النُّبُوَّةَ وَ بی یَختمُ الوَصیَّةُ وَأنا امیرالؤمنین»

«شهادت می‌دهم معبودی جز "الله" نیست و "محمد"، رسول خداست و "علی"، وصی "محمد رسول الله (ص)" است. به "محمد (ص)" نبوت ختم می‌شود و به من وصایت کامل و تمام می‌شود. منم امیر و مولای مؤمنان».

و آن‌گاه فرمود:

«جاء الحق و زهق الباطلُ»

«حق آمد و باطل رفت».

در آن هنگام تمام بت‌ها با صورت به زمین افتادند و آسمان‌ها غرق نور و سرور گشت و شیطان فریاد برآورد:

«وای بر بتان! و وای بر بت‌پرستان از این فرزند!» [1]

بیانات جبرئیل به صورت "دحیه" راجع به ولایت

"خوارزمى ابوالمؤید موفق بن احمد" با اسناد متصل خود از "اعمش" از "سعید بن جبیر" از "ابن عباس" روایت مى‌کند: که رسول خدا در خانه خود بودند، صبح زود قبل از آنکه کسى خدمت آن حضرت برسد، "على بن ابیطالب" به خانه حضرت رفت، و داخل خانه شد، و دید که حضرت رسول الله در صحن خانه خوابیده و سر خود را در دامان "دحیة بن خلیفه کلبى گذارده است ("دحیه کلبى" مردى بود در مدینه بسیار زیبا و خوش منظر، غالبا که "جبرئیل امین" بر حضرت به صورت ظاهر مى‌شد به صورت "دحیه کلبى" بر اصحاب آن حضرت نمودار مى‌شد) امیرالمؤمنین گفت: سلام بر تو اى "دحیه"!حال رسول خدا چطور است؟"دحیه" گفت: اى برادر رسول خدا به خیر است.

حضرت امیرالمؤمنین او را دعا نموده و گفتند:

«جزاک الله عنا خیرا اهل البیت»

‌اى دحیه به پاس این خدمتى که مى‌کنى خداوند تو را از ما اهل البیت جزاى خیر بدهد.

"دحیه" عرض کرد: من خیلى تو را دوست دارم و براى تو در نزد من مدح و تمجیدى است که مى‌خواهم به حضورت تقدیم دارم:

«انت امیرالمؤمنین، و قائد الغر المحجلین، و انت‌سید ولد آدم یوم القیمة، ما خلا النبیین و المرسلین، لواء الحمد بیدک یوم القیمة، تزف انت وشیعتک یوم القیمة الى الجنة مع محمد و حزبه الى الجنان زفا زفا، و قد افلح من تولاک و خسر من تخلاک فبحب محمد حبوک، و مبغضوک لن تنالهم شفاعة محمد».

«تو امیر مؤمنان هستى!و پیشواى فروزنده چهرگان در غرفه‌هاى بهشت، و تو آقا و بزرگ فرزندان آدمى در روز قیامت، حتى پیغمبران و مرسلین، پرچم حمد در روز باز پسین به دست توست، تو و شیعیان تو را در روز قیامت مانند عروسى را که به حجله برند، بسوى بهشت ‌با محمد و حزبش به سوى جنت دسته دسته مى‌برند، فلاح و رستگارى مختص کسى است که تولاى تو را داشته باشد و دست از تو بر ندارد؛ وبال و خسران مختص کسى است که تو را تنها بگذارد و دست از تو بردارد. پس به محبت محمد تو را دوست دارند، و شفاعت محمد، شامل حال افرادى که بغض تو را در دل مى‌پرورند، نخواهد شد».

سپس "دحیه" گفت: ‌اى على به من نزدیک شو! اى برگزیده خدا! امیرالمؤمنین نزدیک او شد، و "دحیه" سر حضرت رسول الله را از دامان خود برداشت، و در دامان امیرالمؤمنین گذارد.

در این حال حضرت رسول الله گفتند: اى على این همهمه چه بود!

امیرالمؤمنین عرض کرد یا رسول الله داستان از این قرار بود، و تمام خصوصیات ورود و گفتگوى با "دحیه" را عرض کرد.

حضرت فرمودند: اى على آن "دحیه" نبود، "جبرئیل" بود، تو را به همان اسمى که خدا براى تو گذارده نام برد، اوست که محبت تو را در دلهاى مؤمنین، و خوف از تو را، در دلهاى کافرین قرار مى‌دهد.[2]

فارغ از هر دو جهانم به گل روی علی

از خم دوست جوانم به خم موی علی

طی کنم عرصه ملک و ملکوت از پی دوست

یاد آرم به خرابات چو ابروی علی

امام خمینی"ره"

  • [1] بحارالانوار، ج 35، ص 6-38
  • [2] غایة المرام صفحه 16

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
Powered by TayaCMS