دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

همایش دیوان عدالت اداری، چالش‌های دادرسی اداری و راهکارها

No image
همایش دیوان عدالت اداری، چالش‌های دادرسی اداری و راهکارها رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: دادرسی اداری در نظام‌های فعلی حقوقی در دنیا، دست کمی از دادرسی کیفری یا دادرسی مدنی ندارد. با این وجود نظام دادرسی اداری در کشور ایران نوپاست و عملا پس از تشکیل دیوان عدالت اداری، هنوز نظام مزبور، قوام خود را به طور کامل نیافته است.
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دکتر عباس کریمی طی سخنانی در همایش «دیوان عدالت اداری، چالش‌های دادرسی اداری و راهکارها»، به بررسی نارسایی‌های نظام دادرسی اداری در ایران پرداخت و تصریح کرد: تنها مرجعی که در ایران برای رسیدگی به دعاوی اداری پیش‌بینی شده، دیوان عدالت اداری است. در ابتدا شعب این دیوان، اولین و آخرین مرجع قضایی جهت رسیدگی به این اختلافات بودند. سپس شعب تجدیدنظر ایجاد شد تا رسیدگی دومرحله‌ای شود و آن‌گاه این شعب منحل و شعب تشخیص با صلاحیت استثنایی پیش‌بینی شد.
وی افزود: به نظر می‌رسد که به عنوان یک راه حل برای مشکل عدم تفکیک مراجع بدوی از تجدیدنظر و فرجام‌خواهی، پیش‌بینی دادگاه‌های اداری در شهرستان‌ها و یک یا چند شعبه‌ی دادگاه اداری استان در مراکز استان‌ها و در نهایت حفظ تفوق دیوان عدالت به عنوان مرجع فرجام‌خواهی، ضروری باشد.
رییس دانشکده حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: این عمل نه تنها موجب آن خواهد شد که قضات دیوان از راهروی دادگاه‌های اداری به سرمنزل دیوان عدالت راه پیدا کنند و از قضات کیفری و ناآشنا با صلاحیت‌های دیوان برای حل و فصل اختلافات اداری استفاده نشود، بلکه در صورت وقوع چنین امری در محاکم اداری، روند دادرسی اداری در کشور ما تبدیل به روندی مطابق با اصول شناخته شده‌ی دادرسی مربوطه خواهد شد.
کریمی، نارسایی دیگر در نظام دادرسی اداری ایران را عدم ارتباط مستقیم دیوان عدالت اداری با مراجع شبه قضایی دانست و خاطرنشان کرد: هیات‌ها و کمیسیون‌هایی که با عنوان مراجع شبه قضایی در ادارات و سازمان‌های دولتی به حل و فصل اختلافات می‌پردازند قسمت عمده‌ای از دعاوی به طرفیت سازمان‌های دولتی را مورد بررسی و اظهارنظر قرار می‌دهند. ده‌ها مرجع شبه قضایی در زمینه‌های مختلف اعم از اراضی ملی شهری یا غیرشهری، منابع ملی، ساخت و ساز شهری یا غیرشهری، مالیاتی، ثبتی، بانکی، بورس، گمرکی، کارگری، مالی، محاسباتی و زمینه‌های متنوع دیگری به اظهارنظر پیرامون دعاوی مرتبط با دستگاه‌های دولتی یا صدور رای مشغولند و در قریب به اتفاق این مراجع، یک یا دو نماینده‌ی قضایی از دادگاه عمومی، دادگاه تجدیدنظر استان و حتی دیوان عالی کشور حضور دارند اما با کمال تعجب، نماینده‌ای از دیوان عدالت اداری حضور ندارد.
وی در پایان اظهار داشت: شایسته است با اصلاح ساختار دادرسی اداری در تمام این مراجع، نماینده‌ی دادگاه اداری شهرستان یا استان حضور یابد و ارتباط مستقیم بین مراجع شبه قضایی با نظام دادرسی اداری در قوه‌ی قضاییه برقرار شود و به‌ویژه توصیه می‌شود محل تشکیل تمام این مراجع شبه قضایی، دادگاه اداری شهرستان و یا استان تعیین شود.
به گزارش ایسنا، هم‌چنین دکتر ولی‌الله انصاری استاد حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، طی سخنانی با موضوع «آموزش در دیوان عدالت اداری» تصریح کرد: مقوله‌ی آموزش از ابتدای به دنیا آمدن انسان با او همراه است و تمام مقولات به‌غیر از مسایل ارثی را در بر می‌گیرد.
وی در ادامه به بررسی آموزش به طور عمومی و به طور خاص در دیوان عدالت اداری پرداخت و گفت: در بحث آموزش به طور عام باید به بررسی فلسفه‌ی آموزش، روش‌های آموزش، آموزش‌های عمومی و خصوصی و نقش دولت در آموزش رسمی و عمومی و نیز آموزش در دستگاه‌های عمومی و دولتی با تاکید بر قوه‌ی قضاییه بپردازیم.
این مدرس حقوق هم‌چنین در زمینه‌ی آموزش خاص در دیوان عدالت اداری، به تحلیل و ارزیابی مقولاتی از جمله ماهیت کار دیوان عدالت، اهداف و ضرورت‌های آموزش در دیوان، لزوم آموزش در سطح کارشناسی ارشد حقوق اداری در دیوان عدالت، برنامه‌های آموزشی حقوق اداری، کلیات دروس پیشنهادی برنامه‌ی مزبور، کنترل و ارزشیابی، توسعه و تکامل و آینده‌ی آموزش در دیوان عدالت اداری پرداخت.
منبع: خبرگزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
Powered by TayaCMS