دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش اول

راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنه‌ی مبارزه با جهت‌دهی دقیق و با توان‌بخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.

چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش اول
چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش اول

رضا سامان

بخش اول

رویکردهای نیروهای انقلابی در دعوت به مشارکت

رویکردها و روش‌های موجود از طریق سخنرانی، گفتگوی چهره‌به‌چهره و انواع قالب‌های رسانه‌ای (مصاحبه- عکس‌نوشته- کاریکاتور- استوری- کلیپ- پادکست و دوربین‌مخفی و...) عمدتاً در چهار دسته یا تلفیقی از آن‌ها قرار دارد:


1- ارائه آمار دستاوردها و ظرفیت‌ها: استفاده از آمار جهت گزارش دقیق و میدانی ضروری است؛ اما گاه قابلیت آن را دارد که در دو روایت متضاد به کار رود؛ مانند آمار کشف فساد که در یک روایت بر وجود برخی مفاسد و عزم بر مبارزه با فساد دلالت می‌کند و در روایت مخالف نشان از فساد سیستمی است. یا شمارش ظرفیت‌های منابع انسانی و طبیعی ایران می‌تواند جهت انگیختن مخاطب به کار و تحرک و امیدآفرینی استفاده شود و یا می‌تواند بر ناکارآمدی این نظام در استفاده از این منابع عظیم به کار گرفته شود.


2- ارائه مبانی و گزاره‌های معرفتی: «مبانی» مهم‌ترین پایه‌ی دعوت است. اما چون مخاطب نسبت به میدان امروز سؤالات و ابهاماتی دارد، با اکتفا به مبانی و عدم روایت‌پردازی دقیق جزئیات، نمی‌توان نگاه و رفتار مخاطب را تغییر داد. به طور مثال، ارائه مبنای امامت و امت، و تبعات نبودن مردم کوفه با امیرالمؤمنین (ع) معرفت می‌بخشد و احساسات مذهبی را درگیر می‌کند؛ اما به جهت آنکه عمده مخاطبان نمی‌توانند آن را با وضعیت امروز تطبیق دهند؛ به سمت مشارکت برانگیخته نمی‌شوند.


3- پاسخ به شبهات: نقطه قوت این روش، دیدن گره‌های ذهنی مخاطب است و نقطه‌ضعف آن، ندیدن همه ابعاد مخاطب است. از طرفی این روش یک نوع اقناع تدافعی از طریق ارائه استدلال یا آمار است و در تأثیرگذاری و جهت‌دهی، اثر عمیقی ندارد.


4- گزاره‌های بصیرتی: نقطه قوت این گزاره‌ها به جهت آنکه برخی فرایندها و توالی وقایع و پشت‌صحنه‌ها را بیان می‌کند، ارائه تصویر میدان است؛ و نقطه‌ضعف آن، در ندیدن مخاطب و ارائه بعضی معرفت‌های عمیق است.


روش روایت
در کنار چهار رویکرد مذکور یا رویکردهای تلفیقی، رویکرد دیگر ارائه روایت است. روایت به جهت ارائه تصویر واضح‌تر، از طریق تشریح مشکل و مسئله، تشریح نقش بازیگران دخیل در قصه، درنظرداشتن اغراض، عقاید، پیش‌فرض‌ها و احساسات و حالات درونی شخصیت‌های قصه و درنظرداشتن مخاطب و سایر جزئیات که خواهد آمد، روش کامل‌تری است. طبیعتاً روایت به لحاظ محتوا و مواد، نیازمند آمار و گزاره‌های معرفتی و بصیرتی و فهم شبهات است.


روایت از طریق خلاقیت خود، آمار را در خدمت خود می‌آورد، از گزاره‌های بصیرتی در تشریح اهداف، مسئله و صحنه استفاده می‌کند، با مبانی معرفتی پیش‌فرض‌ها را می‌بیند و با فهم شبهات بخشی از مخاطب را می‌بیند؛ و درعین‌حال، اطلاعات انباشتی و اضافی لازم ندارد؛ به‌این‌ترتیب همه قطعات کامل شده و هر قطعه‌ای در جای مناسب خود به کار گرفته می‌شود و خودروی حرکت‌آفرینی و تأثیرگذاری به حرکت درمی‌آید. روایت به‌جای بیان خشک‌وخالی، یک گزاره مهم همچون «شرکت در انتخابات واجب شرعی است» یا «عدم مشارکت، امنیت را به خطر می‌اندازد» آن را در یک تصویر کامل برای مخاطب قابل‌هضم کرده و تبدیل به فکر و عمل می‌کند.

 

روایت چیست و چرا اهمیت دارد؟
«روایت» گزارش و ارائه یک درک منظم از وقایع با ترتیب معنادار عناصر داستان است. روایت یک سازوکار اقناعی قدرتمند است و روایت‌سازی و داستان‌سرایی در ایجاد حرکت‌های اجتماعی و تقویت و تحریک احساسات، اهداف و انگیزه‌ها و تعریف هویت‌ها و ارائه راه‌حل‌ها نقشی برجسته دارد و به همین جهت تغییر روایت باعث می‌شود یک فرد یا یک جامعه نگاه خود را نسبت به یک مسئله تغییر دهد، احساسات و نگرش‌های خود را بازنگری کند و رفتارهای متفاوتی تولید کند. سبک متداول قرآن کریم در بیان قصه‌ی انبیا و مشرکین و طیف‌های جامعه، و در طرف مقابل روایت‌سازی‌های دشمن جهت تحت‌تأثیر قراردادن افکار عمومی، اهمیت روایت را بیشتر روشن می‌کند.


متن کامل

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
Powered by TayaCMS