دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی

راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنه‌ی مبارزه با جهت‌دهی دقیق و با توان‌بخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.

چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی
چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی

رضا سامان


بخش پایانی: تولید خرده‌روایت‌های مکمل

با روشن‌شدن عناصر فراروایت، حال می‌توان روایت‌ها و خرده‌روایت‌ها را برای جایگزینی با روایت اشتباه ایجاد کرد؛ از طریق تریبون، گفتگو،‌ مصاحبه،‌ طنز، طرح معما، دوربین مخفی، آزمایش اجتماعی، ساخت داستان‌ها و استوری‌های کوتاه، تولید موشن و کلیپ، ایجاد نمایشگاه کاریکاتور، ایجاد بسته‌های استیکر، ایجاد هشتگ‌ها و پویش‌ها و ...


برای مورد آخر یعنی ایجاد پویش‌ها می‌توان انواع پویش را طراحی کرد: انجام یک کار و چالش و دعوت از دیگران برای انجام چالش - پویش‌های امضائی از طریق سامانه‌های امضایی یا ربات‌های نظرسنجی- برگزاری مسابقه و پویش‌های مقایسه‌ای (مقایسه شخصیت‌هایی که در بخش قهرمان، ظالم و قربانی بیان شد.)


خرده‌روایت‌ها می‌تواند از طریق انواع قالب‌های هنری، بخش کوچک و محدودی از روایت کلان را پوشش دهد و ایده کلی و فراگیر فراروایت را به‌تناسب طیف‌ها و دیدگاه‌های گوناگون خرد کند و آن را جایگزین روایت مخالف رایج در آن طیف کند؛ به طور مثال برای سنتی‌ها به یک نحو و برای تحصیل‌کرده‌ها و امروزی‌ها به یک نوع روایت شود. همچنین برای مذهبی‌ها به یک نحو و ایران‌دوست‌ها به نحو دیگر روایت شود. خرده‌روایت‌ها می‌توانند به‌تناسب زمان و مکان و اقلیم تفاوت‌هایی داشته باشد.


تولید روایت‌ها و خرده‌روایت‌ها صرفاً کار رسانه‌های فراگیر نیست؛ زیرا روایت و فرایند تأثیر آن در دستگاه فهم و انگیزه، در یک فرد یا گروه یا همه جامعه تفاوتی ندارد و یک قاعده مشترک است و در رسانه‌های خرد و دعوت از یک فرد یا خانواده و فامیل به‌صورت چهره‌به‌چهره نیازمند تغییر روایت هستیم. از طرفی این روایت به‌صورت چشمگیری از طریق حرکت‌های مردمی قوت می‌گیرد و تولید خرده‌روایت‌ها در ایجاد و تثبیت روایت صحیح می‌تواند نقش اساسی ایفا کند؛ چنانچه گاه یک سوژه مردمی در خیابان برای ایجاد یک پویش، اثر عمیق‌تر گذاشته و ظرفیت بیشتری را در جامعه فعال می‌کند.


پیشنهاد می‌شود گروه‌های فعال برای رسیدن به انواع ایده‌های فوق بر اساس فراروایت دقیق و عمیق، جلسات ایده‌پردازی و بارش فکری تشکیل دهند و بعد وارد کار تولید شوند.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
Powered by TayaCMS