دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسلام هراسی؛ تصویر غلط غربی ها از اسلام

No image
اسلام هراسی؛ تصویر غلط غربی ها از اسلام

كلمات كليدي : اسلام هراسي؛ تصوير غلط غربي ها از اسلام

نویسنده :

مقوله «اسلام هراسی» زیر مجموعه نگاه غربی به اسلام است. اولین برخوردهای جدی جهان غرب با پدیده‌ای به نام اسلام در جنگ‌های صلیبی رخ داد که سبب ایجاد پس زمینه ای در هنر و ادبیات غرب و زمینه ساز بستری برای اسلام هراسی شد. در همین راستا می‌توان به حادثه 11 سپتامبر اشاره کرد که جرج بوش پس از این حادثه سخن از جنگ‌های صلیبی گفت و در واقع میان حادثه 11 سپتامبر و جنگ‌های صلیبی پیوند برقرار کرد.

پس از مقوله جنگ‌های صلیبی، دومین عرصه‌ای که غرب با اسلام برخورد جدی داشت در آندلس بود. حضور مسلمانان از قرن دوم تا قرن هفتم هجری در آندلس اسپانیا و برخورد اروپائیان با آنها در این منطقه با هدف خارج کردن آنها از اسپانیا، پس زمینه‌ای دیگر در ارتباط با پدیده اسلام هراسی محسوب می‌شود.

سومین پس زمینه اسلام هراسی ناشی از مباحث و مطالعات مستشرقین است. مستشرقین، شرق را به عنوان یک کلیت، موضوع مطالعه خود قرار دادند و در واقع تصویری از جوامع اسلامی ترسیم کردند که باید در بحث از اسلام هراسی مورد توجه قرار گیرد. آنچه ما در جهان امروز می‌بینیم، ناشی از گزارشی کارشناسانه از وضعیت اسلام نیست. تصویری که در سه دهه اخیر از اسلام ارائه شده، تصویری خوفناک است. البته آنچه سبب تشدید اسلام هراسی شده، ظهور و بروز تروریسم در خاورمیانه است که به اروپا نیز سرایت کرده است. بدیهی است که منشا این تروریسم خود غربی‌ها هستند. پدیده اسلام هراسی ابعاد مختلفی دارد. در نگاه حکومتی به اسلام، غربی‌ها می‌کوشند اسلام را به عنوان دشمن غرب نشان دهند.

موضعگیری‌های شخصی نسبت به اسلام در غرب یکی از عواملی است که موجب اسلام هراسی می‌شود. این امر به جایی می‌رسد که فیلمی مانند فتنه ساخته می‌شود یا کاریکاتورهایی علیه پیامبر اسلام در نشریات منتشر می‌شود. همچنین رسانه‌ها وارد عمل می‌شوند و به این اسلام هراسی دامن می‌زنند تا آنجا که سینمای اسلام هراسانه تبدیل به ژانری در سینمای غرب می‌شود و حتی در قالب بازی‌های رایانه ای نیز خود را نشان می‌دهد تا بر کودکان نیز تاثیر بگذارد.

مسائل دیگری نیز وجود دارند که به امر اسلام هراسی در غرب دامن می‌زنند. یکی از این موارد موازنه جمعیت در کشورهای غربی است. به عنوان مثال به علت رشد کم جمعیت در برخی کشورها، شاهد سیل مهاجرت مسلمانان به این کشورها هستیم که سبب شده رشد مسلمانان در اروپا افزایش یافته و جمعیت اصلی اروپا کاهش یابد. همچنین در کشورهایی مانند اتریش و آلمان شاهد افزایش جمعیت گروندگان به اسلام هستیم که این موارد سبب افزایش هراس نسبت به اسلام می‌شود.

پیامد دیگر اسلام هراسی این است که اروپا روابط خود را بر پایه این نگاه غلط نسبت به اسلام تنظیم کرده است. در نتیجه پدیده اسلام هراسی سبب رفتاری امپریالیستی از سوی غرب با جهان اسلام شده است. از همین رو مسلمانان باید بکوشند خود را به غربی‌ها بشناسانند و با ایجاد کانال‌های ارتباطی با شهروندان غربی این تصویر غلط را اصلاح کنند. توجه به بحث توریسم برای مقابله با اسلام هراسی نیز اهمیت بسیاری دارد چرا که توریست‌هایی که به ایران می‌آیند دیگر دچار اسلام هراسی نخواهند شد. همچنین ایجاد موج‌های فرهنگی از جمله راهکارهای دیگر در مواجهه با پدیده اسلام هراسی است که شامل انتشار کتاب‌های مختلف در غرب، تولید انیمیشن‌هایی براساس داستان‌های شاهنامه و مثنوی معنوی، انتشار آثار موسیقی اصیل و نیز توجه ویژه به صنایع دستی است.

غرب روابط خود را بر پایه نگاهی غلط نسبت به اسلام تنظیم کرده است. مسلمانان باید بکوشند خود را به غربی‌ها بشناسانند و تصویر غلط غربی‌ها از اسلام و مسلمانان را اصلاح کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

دارکوب را باید یک ملودرام اشک انگیز دانست. فیلمی که قرار است یادآور فیلم «کیمیا» یا «گل های داوودی» باشد. واقعیت ماجرا آن است که داستانهای ملودرام گویی برای ما خواستنی تر و پذیرفتنی تر هستند. شاید بتوان گفت جامعه ایرانی همچنان درمباحث دراماتیک با همسایه های شرقی اش از جمله با آن سینمای احساساتی و اشک انگیز بالیوود، نسبت بیشتری دارد تا سینمای غرب. برای جستجوی علت این غرابت، میتوان تا اعماق تاریخ عقب رفت.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
Powered by TayaCMS