دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بی حجابی جرم است یا بیماری؟

No image
بی حجابی جرم است یا بیماری؟

بي حجابي جرم است يا بيماري؟

علیرضا فرقانی

هر از چند گاهی موضوع حجاب در رسانه ها به تبع برخورد نیروهای سازمانی یا شخصی با منکر بی حجابی، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

در این بررسی ها عموما مناقشات بر سر تعیین متولی و حد تعادل برخورد با فرد بی حجاب است. ریشه این اختلافات به دو دلیل است. مهمترین دلیل اینکه هیچ وقت حد و حدود حجاب زن و مرد در حکومت دینی از طرف جمیع مراجع به صورت صریح تعریف نشده است و دومی نا نگاه درست به فرد بی حجاب است.

دلیل اول را باید عاجزانه از علمای ساکن و مستقر در حوزه های علمیه درخواست کرد و اما دلیل دوم.

اگر نگاه درستی به سوژه صورت گیرد می‌توان برای سازمان متولی تعریفی واضح از جنس برخورد تعریف کرد و طبق قاعده «یک عارضه یک یگان»، برای هر معضل، از یک سازمان انتظار داشت و آن را پاسخگو کرد.

از آنجایی که خداوند فطرت را در انسان به ودیعه گذاشته، فرد مرتکب منکر اساسا یا مجرم است یا بیمار. البته این دو حالت بعضی اوقات همزمان در فرد پدیدار می‌شود.

برای بررسی دلیل دوم یعنی نگاه درست به سوژه، نگاهی گذرا به بحث قدیمی «معتاد؛ مجرم یا بیمار» می‌تواند سرآغاز خوبی برای فهم موضوع باشد.

طبق دو آیه (لایکلّف الله نفساً الاما آتاها و لایکلف الله نفسا الاوسعها) قرآن از نظر خداوند مجرم یا بیمار بودن فرد خاطی بستگی دارد به 1- میزان آگاهی فرد و 2- عناد ورزیدن با دستور خداوند دارد اما چون بشر توانایی سنجش میزان علم و عناد فرد را با موضوعی ندارد بایستی میزان حد جرم یا حاد بودن بیماری فرد عامل منکر را با سنگ محک دیگری بسنجد. این شاخص ها به دو مولفه کلی تقسیم می‌گردد: فرهنگ اجتماعی، میزان حد منکر.

البته میزان حد منکر هر چقدر هم که کم و کوتاه باشد از دایره منکرات خارج نمی شود لذاست که مفهوم بد حجابی اساسا وجود ندارد زیرا فرد یا در محدوده حجاب است یا خارج از آن یعنی بی‌حجابی.

بیماری: هر عاملی که بتواند نظم داخلی بدن را برهم بزند یا تند کند یا بی‌حرکت نماید می‌تواند عامل بیماری زا باشد، این عوامل می‌توانند: غذا، دارو، ضربه، میکروب، باکتری، سرما، گرما، غم و اندوه .... باشند. اما در بحث عقیده و فرهنگ می‌توان از ضد فرهنگ به عنوان میکروب نام برد که قصد نهایی آن ورود به اعتقادات فرد و تغییر ارزشگذاری ارزشها و فرهنگ متداول فرد و جامعه می‌باشد.در زیست شناسی، هر نوع حالت غیر عادی در موجود زنده که عملکرد بدن او را مختل کند، بیماری نام دارد. گاهی از این واژه برای بیان حالتهای غیرعادی، نگران کننده یا عملکرد بد در حوزه های دیگر نیز استفاده می‌کنند؛ مثل بیماری جامعه.

جرم: جُرم یا بزه، به معنی هر انجام هر نوع رفتار یا ترک رفتاری است که قانون را نقض می‌کند و مجازات در پی دارد. اهمیت نسبی جرایم مختلف و شیوه کیفر دادن فعالیت های مجرمانه؛ در طول تاریخ و در جوامع مختلف، متفاوت بوده است.یک فرد بیمار هرگز خودش به سراغ بیماری نمی رود و این بیماری است که به سراغ فرد می‌آید و همیشه یک بیمار تلاش می‌کند که بیماری را از خود دور کند و به همین دلیل تحت نظر پزشک تلاش می‌کند که مداوا شود و از هر آنچه که باعث تشدید بیماری‌اش می‌شود گریزان است.

ولی یک مجرم خودش با توجه به آگاهی نسبت به عواقب کارش به سراغ جرم می‌رود و در بسیاری از موارد مجرمین نسبت به جرمی که انجام می‌دهند و عواقب سوء آن آگاهی کامل دارند ولی باز هم مرتکب کار نادرست می‌شوند. بسیاری از مجرمین هم اصلا« تمایلی برای بهبود بخشیدن به زندگی و روش زندگی خود ندارند و حتی در مواردی کمک دیگران را هم رد می‌کنند.

فرد معتاد ابتدا مجرم است و سپس بیمار می‌شود

بر اساس تعاریف جرم و بیماری؛ فرد معتاد در ابتدای مصرف »مجرم« است زیرا خودش با آگاهی به سراغ مواد مخدر می‌رود ولی پس از انکه فرد مصرف کننده به معتاد بدل گشت و بدن وی عادت و نیاز به مواد پیدا کرد، به جرگه افراد »بیمار« می‌پیوندد.

پس فردی که هنوز عادت به مصرف مواد مخدر نکرده بایستی به عنوان مجرم توسط نهادهای امنیتی مورد عنایت قرار گیرد اما بعد از آنکه دچار اعتیاد شد باید در مراکز تربیتی-پرورشی به بهبودی اوضاع فرد معتاد پرداخت.

بی حجاب مجرم است یا بیمار؟

اینکه فلسفه و حکمت حجاب چیست به کرات به آن پرداخته شده است اما موضوع مغفول مانده این است که فرد بی حجاب در چه مرحله ای از انجام این منکر است و چه نهادی به چه میزانی باید با آن برخورد کند؟قضیه فرد بی حجاب عکس فرد معتاد است. فرد بی حجاب در اوایل سالهای بلوغ یک بیمار تلقی می‌شود. زیرا هرگز فرد خودش به سراغ «بی حجابی» نمی‌رود بلکه مروجین ضد فرهنگ بی‌حجابی طی فرایندی فرد را برخلاف فطرتش وادار می‌کنند تن به این خفت دهد. در این مسیر افرادی که بی حجابی را توجیه یا زینت می‌دهند، مجرم هستند اما فرد مورد حمله این افراد یک بیمار است.در نتیجه وظیفه مراکز تبیتی مانند مدرسه، صدا و سیما و ... این است که همواره نگاه بیمار گونه به فرد بی جاب داشته و راهکار های لازم جهت بهبودی فرد بیمار را طراحی و اجرا کنند. اما پس از آنکه فرد بی حجاب با معارف حجاب آشنا و از فرهنگ اجتماعی مطلع شد ولی اراده ای برای بهبودی اوضاع خود نکرد، به یک مجرم تبدیل می‌شود زیرا عموما مجرمین نسبت به جرمی که انجام می‌دهند و عواقب سوء آن، آگاهی کامل دارند ولی باز هم مرتکب کار نادرست می‌شوند. میزان برخورد اننظامی با فرد بی حجاب در جامعه‌ای با فرهنگ غالب حجاب، بستگی به میزان تبرج و خودنمایی فرد خاطی دارد و به هر میزان که از حد حجاب گذشته باشد بایستی مورد شماتت و مواخذه قرار گیرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
Powered by TayaCMS