دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات عبد الجواد فلاطوری حکیمی

No image
تالیفات عبد الجواد فلاطوری حکیمی

آثار علمى

مرحوم پروفسور فلاطورى براى ایجاد مباحثه و تفاهم و همفکرى میان پیروان ادیان مختلف و نیز مذاهب اسلامى، مى کوشید. وى با داشتن شناخت ژرف و گسترده از جهان پیچیده ى نوین و مطالعه ى زبان اقوام و ملل و نحل مختلف با همتى بلند و تفاهم مرز بین قومیتها و ملّیتها را شکست و تا آن جا که مى توانست در جهت ایجاد مفاهمه کوشید. شمارى از آثار او عبارت است از:

1. اسلام در دیالوگ، 2 ج، حاوى مجموعه مقالات پروفسور فلاطورى که در سال 1979 م. منتشر شد. این اثر تاکنون پنج نوبت تجدید چاپ شده است.[23]

2. فهرست بخش کوچکى از کتابهاى آکادمى اسلامى، در سال 1367 ش. انتشار یافت.

3. فهرست کامل کتابهاى آکادمى اسلامى، در سال 1374 ش. در 6 جلد منتشر شد.[24]

4. پروژه اصلاح کتب درسى آلمان در 6 مجلد.

تصحیح کتب درسى مدارس آلمان و سپس دیگر کشورهاى اروپایى، ازکارهاى بنیادین و مهمى بود که این دانشور بزرگوار در آکادمى علمى ـ اسلامى کلن به ثمر رساند. وى این کار سترگ را با کمک استادان، خاورشناسان اروپایى و مؤلفان کتابها انجام داد و توانست پس از سالها پشتکار، مسافرت، سخنرانى و بحث این آثار را از مطالب نادرست پیراسته سازد کاستیهاشان را اصلاح کند و آنها را به عنوان مرجعى مطمئن براى نویسندگان کتابهاى درسى آلمان و دیگر کشورهاى اروپایى در آورد.

محتواى این کتابها چنین است:

الف) خدا و الاهیات

ب) حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)

ج) قرآن عظیم

د) اعمال مذهبى

هـ) رابطه ادیان یهودى، مسیحى و اسلام

و) تاریخ

ز) موقعیت کنونى اسلام در جهان و در کشور آلمان فدرال

استاد فلاطورى پس از اتمام پروژه ى اصلاح کتب درسى، در گزارشى به هیأت مدیره ى آکادمى در ایران، چنین مى نویسد:

برادران عزیز! خوشوقت از آنم که در این لحظه به یارى خداوند مى توانم بشارت به ثمر رسیدن پروژه ى اصلاح کتب درسى مدارس آلمان غربى را در مورد آموزش و عرضه ى اسلام به دانش آموزان دبستانى، دبیرستانى و مدارس حرفه اى به حضورتان عرض کنم: آکادمى موفق شده است، پس از ماه ها تلاش و تحمل مرارت، این کتب را در سلسله انتشارات معتبرترین و رسمى ترین انستیتوى بین المللى تحقیق کتب درسى منتشره ساخته، به آن ها رسمیت ببخشد.[25]

وى پس از رسیدن به این موفقیت بزرگ در آلمان، در جهت گسترش این طرح در سراسر اروپا گام برداشت سمپوزیومهایى در کلن تشکیل داد و در چهارمین سمپوزیوم بین المللى آکادمى علمى ـ اسلامى شهر کلن در سال 1991 م. که در سالن اجتماعات آکادمى برگزار شد، از نمایندگان آکادمى چهارده کشور اروپایى دعوت به عمل آورد.

دکتر فلاطورى، پس از پایان این سمپوزیوم سه روزه، در گزارشى چنین مى نویسد:

«مهمتر از همه این که طبق گزراش هاى پروژه اروپایى ما به شوراى اروپا در استراسبورگ معرفى شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت... این جریانات وضع پروژه ما را بدون تردید یک وضع رسمى اروپایى بخشید و در این موفقیت که ما در آستانه ى اتحاد ملل اروپا قرار گرفته ایم، این پروژه مى تواند نقش اساسى داشته به یارى خداوند به اسلام در اروپا و جهه نوینى ببخشد.»[26]

اسلام شناس دانشگاه «اکستر» آقاى پروفسور عزیز العظمه در سال 1993 م. در خصوص فعالیتهاى فلاطورى در زمینه تصحیح کتب درسى اروپاییها، چنین نوشت:

«سه مورد تحریف در اسلام از طرف غربیان به وجود آمده که لطمه ى شدیدى به اسلام زده است:

1. قبل از اصلاح طلبى قرن 16، اسلام به عنوان دین متعصب و مظهر بدى به صورت کاریکاتور در آمد.

2. در طول عصر روشنگرى (رنسانس) قرن 18 به صورت مذهبى بیگانه و نسبتاً مضحک ارائه شد.

3. در دوران معاصر به عنوان ایمانى که نسبت به آن بیم و هراس وجود دارد و متصور گردید.

و آقاى پروفسور فلاطورى (این حکیم برجسته) در این عصر توانست حقایق اسلامى را در کتب درسى کشورهاى غربى و بیگانه با اسلام و مسلمین وارد کند.»[27]

آرى، مجاهد نستوه فلاطورى توانست با عزمى راسخ و همتى سترگ طبق برنامه اى زمان بندى شده تا سال 1994 م. کتابهاى درسى 17 کشور اروپایى را از پیش داوریهاى مغرضان بزداید و اسلام ناب، چهره مسلمانان واقعى و قرآن (قانون و منشور بین المللى) و پیام آور رحمت و اسوه کامل بشریّت را چنان که ـ هست ـ معرفى کند.[28]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
Powered by TayaCMS