دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات واعظ شیعی حسن دیلمی

No image
تالیفات واعظ شیعی حسن دیلمی

آثار

از دیلمى فقط چند اثر باقى مانده است که موضوع آنها، حدیث اهل بیت(علیهم السلام)مى باشد.

1 ـ ارشاد القلوب الى الصواب المنجى من عمل به من الیم العقاباین اثر را مى توان شاهکار و گل سر سبد آثار آن سالک بیدار دل دانست.

ارشاد القلوب، کتاب گران سنگى است که در واقع از سوى این عالم شیعى در قالب وعظ به عالم تشیع هدیه شده است. زیرا در دیدگاه او ـ که منبعث از کلام گهربار رسول خدا(صلى الله علیه وآله) است ـ بهترین هدیه و سوغاتى که یک مسلمان مى تواند به برادر مسلمان خود بدهد. پند و اندرزى است که هدایت او را زیاد کند و او را از هلاکت نگه دارد.

این کتاب سودمند، مورد استناد محدثان بزرگى چون مجلسى و شیخ حر عاملى است و از این جهت، بر دیگر آثار این مؤلف برترى دارد.

علامه بزرگ مجلسى در بحارالانوار مى گوید: «یکى از کسانى که از او روایت نقل کرده ام، شیخ عارف حسن بن محمد است. و کتاب ارشاد القلوب او کتابى منقّح و پاکیزه و مشتمل بر اخبار متین و استوار و شگفتى است.»([20])

این کتاب در دو مجلّد تألیف شده که جلد اوّل آن در موضوع اخلاق و در بردارنده مواعظ و نصایح از قرآن و حدیث و بزرگان گذشته است و جلد دوم در فضایل و مناقب على(علیه السلام) و شرح غزوات و مکارم اخلاق آن امام همام و مناظرات علمى اوست.

البته عالمان بزرگى چون: علامه سید محسن امین، صاحب ریاض العلماء و سید شهاب الدین مرعشى انتساب جلد دوم را به دیلمى صحیح نمى دانند. آیت الله مرعشى نجفى در این باره مى نویسد: «تقریباً براى ما ثابت است که جلد دوم از ایشان نیست و هر کسى ملاحظه و تدبّر کند، این معنى برایش واضح و هویدا خواهد شد.»([21])

در ویژگى این کتاب بسیار گفته شده است و بعضى از بزرگان در تقریظى که بر این کتاب نوشته اند ابیاتى سروده اند. مرحوم سید على صدرالدین، معروف به «سید على خان شیرازى» دو رباعى سروده است که ترجمه آن چنین است:

«این کتابى است که در معانى و مضامینش بسیار نیکو است و از ابى محمد الحسن الدیلمى است.

براى مریض زمین گیر از شفا یافتن شیرین تر است و براى چشم از خواب سنگین، لذیذتر است.»

آخرین سخن در وصف این کتاب، این که مرحوم مرعشى نجفى مى نویسد:

«مخفى نیست همان طور که بدن انسان دچار امراض مى شود، دل انسان نیز در معرض مرض و کسالت است چنانچه روایاتى بر آن دلالت دارد و از جمله معالجاتى که در مورد امراض دل بسیار سودمند است، وعظ و ارشاد و یادآورى منجیات و مهلکات است و راهنمایى هاى افراد پاک و روشن ضمیر است که بسیارى را از مفاسد دور نگه مى دارد. و خداوند دانشمندان بزرگى را که در این راه تلاش کرده و با تألیفات خود چراغ هدایت را برافروخته اند، بهره مند سازد. و از بهترین این کتاب ها «ارشاد القلوب» علامه محدث ثقه بارع زاهد ناسک شیخ ابى محمد الحسن الدیلمى است با این که خیلى مختصر و حجمش کوچک است ولى جامع کثیرى از احادیث قدسیه و روایات مأثوره از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و عترت طاهرین و کلمات درر بار دانشمندان صالح از گذشتگان است.»([22])

این کتاب به قلم شیخ شرف الدین بحرانى تلخیص شده و از آن، چند ترجمه شده است که معروف ترین آنها ترجمه سید هدایت الله مسترحمى جرقویه اى و دیگرى ترجمه حاج سید عبدالحسین رضائى و تصحیح این اثر توسط محمدباقر بهبودى مى باشد.

2 ـ غرر الاخبار و درر الاثار فى مناقب الاطهاراین کتاب در شرح مناقب ائمه اطهار(علیهم السلام) نوشته شده است. مؤلف الذریعه مى نویسد:

«نسخه اى از این کتاب در نزد سید تسترى دیدم که در بعضى جاهاى آن، مؤلف از کتاب «العیون» و «المحاسن» شیخ مفید نقل حدیث کرده و در آن به حادثه انقراض بنى امیه و بنى عباس و اختلاف ملوک مسلمین و ضعف اسلام و تقویت کفار و ادامه آن بعد از گذشت صد سال اشاره شده است... محمدحسین الکرهرودى معاصر (متوفاى 1314 ق.) در تألیفاتى زیاد از غرر نقل حدیث کرده است.»([23])

3 ـ اعلام الدین فى صفات المؤمنینآقا بزرگ تهرانى در الذریعه درباره آن مى نویسد:

«این کتاب از حسن دیلمى است و از کتاب «غرر الاخبار» ظاهر مى شود که مؤلف آن را در اواسط قرن هشتم تألیف نموده است و از مآخذ بحار الانوار مى باشد و نیز «امیر محمد اشرف» در کتاب «فضائل السادات» از آن روایت نقل کرده است.»([24])

مؤسسه آل البیت این کتاب را به چاپ رسانده و در مقدمه آن آورده است که: اساس کار ما، نسخه اى بوده است که در کتابخانه آستان قدس رضوى به شماره 381 موجود است. دیلمى در ابتداى این کتاب به غربت و تنهایى اش در اواخر عمر اشاره نموده و به قلّت کتب و کمبود انیس و مذاکر، از قدرناشناسى مردم ملول و دلتنگ است و هدف از نوشتن کتاب را همان تذکّر و عبرت آموزى ذکر مى کند.

4 ـ اربعون حدیثاًاین کتاب را دیلمى در اواسط قرن هشتم نوشته است و الذریعه مى نویسد:

شیخ على اکبر بجنوردى گفته است که از این کتاب نسخه اى نزد من بوده است ولى تلف شده و حدیث اوّل آن، حدیث «جنود العقل و الجهل» و حدیث سوم آن، حدیث الغدیر است.([25])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
پيش رو يا پشت سر؟

پيش رو يا پشت سر؟

تا همين يک دهه پيش شبکه‌هاي تلويزيوني مثل امروز گسترده نبود و انواع و اقسام برنامه‌ها و سريال‌ها توليد نمي‌شد، هميشه اين اعتراض و انتقاد وجود داشت که مضمون و داستان فيلم و سريال‌هاي تلويزيون تکراري است و از تنوع و تعدد برخوردار نيست...
Powered by TayaCMS