دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری

No image
تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری

پلاک تقلبی، الصاق، شماره شاسی و موتور، حک یا نصب شماره شاسی، راهنمایی و رانندگی.

نویسنده : محسن نجف‌پور

تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری

تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری، از جمله جرائم خاص می‌باشد که قانوگذار در ماده 720 قانون مجازات اسلامی اقدام به پیش‌بینی و وضع آن کرده است. با توجه به این ماده، جرم مذکور را می‌توان به شرح زیر تبیین کرد. به تغییر در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی و یا الصاق پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری به وسیله نقلیه و یا به کار بردن پلاک تقلبی و یا استفاده از چنین وسایلی با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی و همچنین تغییر در شماره‌شاسی که از طرف کارخانه، حک یا نصب شده بدون کسب مجوز لازم از اداره راهنمایی و رانندگی، که باعث می‌شود وسیله نقلیه از صورت اصلی کارخانه خارج شود، اصطلاحاً تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری اطلاق می‌شود که طبق قانون جرم می‌باشد و برای آن مجازات حبس از شش ماه تا یک سال پیش‌بینی شده است.

عنصر مادی

مرتکب:منظور شخصی حقیقی است که اقدام به تغییر در ارکان و مشخصات وسیله نقلیه کرده است.

موضوع جرم: وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی و کشاورزی، اما در مورد کشتی به دلیل اهمیتی که دارد مقررات خاص حاکم است که برخی از آنها در قانون دریایی مصوب 29/6/1342 آمده است.

عمل و رفتار مجرمانه:

به هشت صورت محقق می‌شود:

1- تغییر ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری

2- الصاق پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگر

3- بکار بردن پلاک تقلبی

4- استفاده از وسایل نقلیه موتور

5- تغییر شماره‌شاسی

6- تغییر شماره موتور

7- تغییر پلاک موتور

8- تغییر پلاک شاسی

اگر فردی این موارد را مرتکب شود مرتکب یک جرم شده نه چند جرم، بلکه فقط مجازات شدیدتر اعمال می‌شود.

عنصر معنوی:

صرف تعمد مرتکب برای تحقق این جرم کافی است؛ بنابراین لازم نیست که مرتکب، برای بهر‌ه‌گیری مجرمانه‌، اقدام به این کارها کرده باشد. پس قصد فعل با علم و آگاهی برای تحقق این جرم کفایت می‌کند، اما اگر ماموران کشف جرم، برای کشف جرم مرتکب این اعمال شوند مشمول این عنوان مجرمانه نخواهند بود.

عنصر قانونی:

ماده 720 قانون مجازات اسلامی و ماده 14 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1347عنصر قانونی این جرم می‌باشد.

تعویض قطعات اصلی یا رنگ وسایل نقلیه موتوری

طبق نظر کمیسیون تخصصصی معاونت آموزشی قوه قضائیه، تعویض موتور یا هر یک از قطعات اصلی وسیله نقلیه از طرف مالک، باید با ارائه مدارک لازم به اداره راهنمایی و رانندگی صورت گیرد و الا مستوجب مجازات مطرح در ماده 193 ناظر به ماده 14 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1347 می‌باشد به این ترتیب مجازات مصرح در ماده 720 شامل تعویض موتور یا قطعات اصلی وسیله نقلیه نمی‌شود چون تعویض موتور یا قطعات اصلی آن بر حسب ضرورت و نیاز صورت می‌گیرد ولکن تغییر در ارقام پلاک یا شماره شاسی موتور مبتنی بر سوءنیت و قصد مجرمانه است.

ماده 14 مصوب 1347: مالک وسیله نقلیه در صورتی که بخواهد موتور یا هر یک از قطعات اصلی یا رنگ آن را تغییر دهد، مؤظف است قبلاً مدارک مربوط را به شهربانی جهت کسب اجازه تسلیم نماید تا پس از تغییر آن، کارت مشخصات جدید صادر شود اگر بدون اخذ مجوز لازم تغییر وضع یا تغییر رنگ صورت بگیرد محل وقوع جرم جایی است که تغییر رنگ یا وضع در آنجا به عمل آمده است.

مقاله

نویسنده محسن نجف‌پور
جایگاه در درختواره حقوق جزای اختصاصی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

دارکوب را باید یک ملودرام اشک انگیز دانست. فیلمی که قرار است یادآور فیلم «کیمیا» یا «گل های داوودی» باشد. واقعیت ماجرا آن است که داستانهای ملودرام گویی برای ما خواستنی تر و پذیرفتنی تر هستند. شاید بتوان گفت جامعه ایرانی همچنان درمباحث دراماتیک با همسایه های شرقی اش از جمله با آن سینمای احساساتی و اشک انگیز بالیوود، نسبت بیشتری دارد تا سینمای غرب. برای جستجوی علت این غرابت، میتوان تا اعماق تاریخ عقب رفت.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
Powered by TayaCMS