دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تکالیف سردفتران ازدواج و طلاق در قانون حمایت خانواده

مطمئناً در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد
تکالیف سردفتران ازدواج و طلاق در قانون حمایت خانواده
تکالیف سردفتران ازدواج و طلاق در قانون حمایت خانواده

دانستنی های حقوقی؛

مطمئناً در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست؛ بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع «وظایف سردفتران ازدواج و طلاق» را بررسی کنیم.

رعایت تشریفات ثبت وقایع ازدواج و طلاق در فصول چهارم و پنجم قانون حمایت خانواده، از جمله نظامات دولتی و از تکالیف انتظامی سردفتران ازدواج و طلاق است که رعایت نکردن آنها در قوانین سابق و قانون فعلی، موجب تعقیب انتظامی متخلف خواهد بود.

قانون حمایت خانواده مصوب سال 92 با نسخ قوانین پراکنده قبلی و مجازات متعددی که برای سردفتران وجود داشت، در ماده 56 مجازات واحدی که همان محرومیت از اشتغال به سردفتری است را وضع کرده که بر اساس آن می‌توان اهم تکالیف سردفتران ازدواج و طلاق را قبل از ثبت واقعه ازدواج و طلاق بیان کرد.

از جمله تکالیف سردفتران ازدواج، مطالبه و اخذ گواهی پزشکی معتبر مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلا به بیماری‌های مسری مانند سیفلیس و تالاسمی و نیز واکسیناسیون زوجین، قبل از ثبت ازدواج بر اساس ماده 23 قانون حمایت خانواده است؛ فهرست بیماری‌های مد نظر قانون از سوی وزارت بهداشت به دفاتر اعلام می‌شود.

تبصره ماده مذکور، این اجازه را به دفاتر ازدواج و طلاق داده است تا در صورتی که گواهی‌های صادره بر وجود اعتیاد یا بیماری زوجین دلالت کند، با اطلاع طرفین، ازدواج را ثبت کند.

متخلف از انجام تکالیف مورد اشاره، در قوانین سابق با مواردی همچون حبس تأدیبی، جریمه نقدی و انفصال موقت و نهایتاً با رعایت شرایط و دفعات ارتکاب تخلف، به لغو پروانه سردفتری محکوم می‌شد.

اخذ اجازه‌نامه دولت برای ثبت ازدواج زنان ایرانی با خارجیان

در اجرای ماده 1060 قانون مدنی، دفاتر ازدواج مکلفند قبل از ثبت ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، اجازه‌نامه مخصوص دولت (وزارت کشور) را اخذ کنند.

با توجه به عدم نسخ ماده 16 قانون حمایت خانواده سابق مصوب سال 1353 در خصوص ازدواج مجدد، دفاتر ازدواج کمافی‌السابق مکلفند قبل از ثبت ازدواج مجدد مردان متأهل، حکم صادره از سوی دادگاه خانواده در خصوص تجویز ازدواج مجدد را مطالبه کنند.

در قانون سابق برای سردفتری که بدون اخذ حکم دادگاه، به ثبت ازدواج مجدد اقدام می‌کرد، در صورت علم به موضوع، مجازات حبس تا یک سال و تعقیب کیفری وی، حتی در صورت رضایت همسر اول مرد، پیش‌بینی شده بود.

ضرورت اخذ گواهی عدم امکان سازش در طلاق

همچنین سردفتران طلاق باید برای ثبت طلاق، گواهی عدم امکان سازش (مخصوص طلاق توافقی یا طلاق به تقاضای مرد) و عنداللزوم حکم دادگاه (در طلاق به تقاضای زن) را مطالبه و اخذ کنند. در قوانین سابق نیز در صورت عدم اخذ گواهی عدم امکان سازش، مجازات سلب صلاحیت برای سردفتر منظور شده بود. بر اساس ماده 31 قانون حمایت خانواده سابق، سردفتران طلاق، باید در ثبت طلاق گواهی معتبر پزشکی مبنی بر بارداری یا عدم بارداری زوجه را مطالبه و بایگانی کنند.

همچنین قانونگذار در ماده 31 قانون حمایت خانواده فعلی بیان می‌دارد: ارایه گواهی پزشک ذی‌صلاح در مورد وجود جنین یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است مگر آن که زوجین بر وجود جنین، اتفاق نظر داشته باشند. بنابر ظاهر ماده مذکور، در صورت اظهار زن و مرد و اتفاق نظر آنان مبنی بر وجود جنین، نیازی به اخذ گواهی تأییدیه بارداری نیست اما در صورت اظهار زن و مرد بر عدم بارداری یا اختلاف نظر آنان، اخذ گواهی پزشکی ضرورت دارد. سردفتران در ثبت طلاق‌های مستند به احکام و آرای صادره در خارج از کشور، باید تنفیذ احکام مزبور را از محاکم ذی‌صلاح داخل کشور درخواست کرده و سپس ثبت واقعه کنند.

محرومیت از اشتغال به سردفتری

بر اساس ماده ۵۶ قانون حمایت خانواده مصوب سال 1392، هر سردفتر اسناد رسمی كه بدون اخذ گواهی موضوع مواد 23 و 31 اين قانون يا بدون اخذ اجازه‌نامه مذكور در ماده 1060 قانون مدنی يا حكم صادرشده در مورد تجويز ازدواج مجدد يا برخلاف مقررات ماده 1041 قانون مدنی به ثبت ازدواج اقدام كند يا بدون حكم دادگاه يا گواهی عدم امكان سازش يا گواهی موضوع ماده 40 اين قانون يا حكم تنفيذ راجع به احكام خارجی، به ثبت هر يك از موجبات انحلال نكاح يا اعلام بطلان نكاح يا طلاق مبادرت كند، به محروميت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محكوم می‌شود.

بنابراین تخلف از موارد ماده 56 بدون در نظر گرفتن شرایط ارتکاب و دفعات تکرار آن، موجب مجازات محرومیت از اشتغال به سردفتری خواهد بود که این مجازات، صرف نظر از برخی مجازات‌های پراکنده (کیفری، انتظامی) موجود در قوانین برای سردفتران است.

به عنوان مثال، اگر سردفتر به عنوان عاقد ازدواج، بر خلاف ماده 1041 قانون مدنی، در عقد نکاح افراد قبل از رسیدن به سن قانونی، تأثیر مستقیم داشته باشد، به مجازات حبس تعزیری درجه 6 (حبس بیش از 6 ماه تا دو سال) محکوم می‌شود. ماده 1041 قانون مدنی اصلاحی سال 1379 می‌گوید که عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به 15 سال تمام شمسی، منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است همچنین طبق ماده 643 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 که با تصویب قوانین جدید مجازات اسلامی و حمایت خانواده نیز نسخ نشده است، اگر سردفتر عالماً (با علم موضوعی) زن شوهردار یا زنی را که در عده دیگری است (معتده) برای مردی عقد کند، به مجازات حبس یا جریمه نقدی و شلاق و انفصال دایم از سردفتری محکوم می‌شود.

سایت تابناک

تاریخ انتشار: پنج شنبه 21 دی ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
پيش رو يا پشت سر؟

پيش رو يا پشت سر؟

تا همين يک دهه پيش شبکه‌هاي تلويزيوني مثل امروز گسترده نبود و انواع و اقسام برنامه‌ها و سريال‌ها توليد نمي‌شد، هميشه اين اعتراض و انتقاد وجود داشت که مضمون و داستان فيلم و سريال‌هاي تلويزيون تکراري است و از تنوع و تعدد برخوردار نيست...
Powered by TayaCMS