دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جبهه آزادی بخش فلسطین

No image
جبهه آزادی بخش فلسطین

جبهه آزاديبخش فلسطين، جبهه خلق براي آزادي فلسطين، سازمان فتح.

نویسنده : نرجس عبدیایی

تأسیس

جبهه آزادیبخش فلسطین، یکی از شاخه‌های جنبش فلسطین با نام «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» می‌باشد؛ [جبهه‌ای که در نوامبر 1967 میلادی از ائتلاف سه گروه: قهرمانان بازگشت، جبهۀ آزادی فلسطین به رهبری احمد جبریل و گروه پیشتاز، تاسیس شد و یک جنبش داخلی عربی و نخستین جنبشی است که فکر مارکسیسم و لنینیسم را در جهان عرب رواج داد، و پس از سازمان فتح، قدیمی ترین سازمان مقاومت فلسطینی محسوب می‌شود.[1]] با گذشت زمان و پیشآمد برخی حوادث سیاسی مانند مساله اشغال لبنان توسط سوریه در ژوئن 1976، اختلافات درونی میان برخی اعضای اصلی جبهه خلق برای آزادی فلسطین، مانند ابوعباس شدت گرفت، تا جائیکه گروه مخالف قصد داشتند با کنار گذاشتن احمد جبریل – از کادر رهبری - خود کنترل جبهه را بعهده بگیرند؛ تا این‌که به دستور یاسر عرفات - رهبر وقت جبهه خلق برای آزادی فلسطین - در آوریل 1977میلادی این جبهه دچار انشعاب گردید و جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین به دو گروه: 1- جبهۀ خلق آزادیبخش فلسطین (فرماندهی کل)، و 2- جبهۀ آزادیبخش فلسطین تقسیم شد.

اهداف و خط مشی‌ها

جبهۀ آزادیبخش فلسطین خود را به اهداف و خط مشی‌های زیر پایبند می‌دانست:

1- با طرح جبهه خلق برای آزادی فلسطین، مبنی بر ایجاد یک کشور محدود و مستقل فلسطینی در ساحل غربی نوار غزه مخالفت داشت؛ 2- با سوریه به ‌دلیل انجام اقدامات ضد فلسطینی و جنگ لبنان و حمایت آن کشور از رقیب خود [جبهۀ خلق (فرماندهی کل)] مخالفت داشت؛ 3- با پیشنهاد صلح انورسادات مخالفت می‌کرد؛ اما در سال 1372 هـجری شمسی به عرفات پیوست و تا قبل از موضع گیری گروه‌های مخالف فلسطینی نسبت به خودمختاری فلسطین، از موضع عرفات حمایت می‌نمود؛ 4- روابط مستحکمی با عراق داشت و با سیاستهای آن موافق بود؛ 5- با وجود داشتن امکانات انجام عملیات نظامی علیه اسرائیل، بیشتر مایل به انجام عملیات منافی منافع اسرائیل و حامیانش در فلسطین بود.[2]

جنبش برای پیگیری اهدافش پایگاههایی در بغداد (اردوگاه ابوغریب) ، و نیز در نزدیکی صبرا در بیروت داشت و از جمله وقایع ناگواری که برایش پیش آمد در 13 اوت 1978 بود که در اثر انفجاری در مرکز فرماندهی‌اش در بیروت، 75 نفر از نیروهای خود را از دست داد.

فعالیتها

عمده‌ترین فعالیتهای جنبش را در موارد سه گانه زیر می‌توان ذکر کرد:

1- در ژوئیه 1978، 15 سرباز نیروهای میانجیگر سازمان ملل توسط این گروه ربوده شد که البته چند ساعت بعد سازمان فتح آنها را وادار به آزاد ساختن کرد؛

2- در سپتامبر 1978 سه چریک مسلح به سلاح و نارنجک دستی به جنوب اسرائیل نفوذ کردند، و سعی کردند با اشغال شهرداری کریاشمونه و گروگان گرفتن کارمندان آن، ده تن از همکاران زندانی خود را آزاد کنند که با شکست مواجهه شد؛

3- در سال 1985، یک کشتی ایتالیایی بنام «آشیله لائورو» که از بندر اسکندریه مصر به بندر اشدود اسرائیل در حرکت بود، توسط نیروهای این جبهه ربوده شد.[3]

رهبران

اولین دبیر کل این جبهه، «طلعت توفیق» بود؛ اما بعد از مدتی کوتاه، رهبری بدست معاونش یعنی محمد العباس (ابوعباس) سپرده شد، و بعد از زندانی شدن او [ و مرگ وی در سال 2003 در زندانهای آمریکائی در عراق[4]]، ابو احمد حلب، جانشین او شد و در 23 اردیبهشت 1386 شمسی با درگذشت او، هم اکنون واصل ابویوسف، دبیر کل این جنبش است.

وضعیت کنونی

امروزه نیز مواضع‌ ضد صهیونیستی این جنبش پابرجاست، چنانکه ابونضال الاشقر - معاون دبیر کل این جنبش - طی مصاحبه‌ای در سال 1386 هـجری شمسی، نسبت به اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین در صرف محکوم کردن اسرائیل، اعتراض نموده و خواستار «نشستی در سطح وزیران برای اتخاذ تصمیمات جدی برای متوقف کردن تجاوزات صهیونیستی و لغو محاصرۀ فلسطین شد.»[5]

اما، با گذشت زمان این جنبش نیز «دستیابی به توافق بر سر آتش بس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را نیاز دو طرف اعلام کرده»[6] و در نتیجه متمایل به روش صلح آمیزتری در حل اختلافات اساسی میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها شده است.

مقاله

نویسنده نرجس عبدیایی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
Powered by TayaCMS