دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی

جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی
جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی

مصاحبه گیرنده: حسین محمودی فرد

سام بهشتی از منتقدین جوان ولی بسیار فعال سینما هستند که به طور ثابت در مجلهٔ فیلم‌نگار و هراز چندگاهی در مجلات دیگر همچون ۲۴مطلب می‌نویسد. در جشنواره فجر امسال ایشان را قبل از اکران فیلم سربه‌مهر دیدم و مصاحبه‌ای در مورد وضعیت جشنواره انجام دادم که در ذیل می‌آید.

از نظر کیفی جشنواره امسال نسبت به جشنواره‌های گذشته چطور بوده است؟

قطعا پس رفت داشته‌ایم نسبت به سال گذشته و جشنواره‌های پیشین. تولیدات سینمای ایران به لحاظ اتفاقاتی که به لحاظ سیاسی و نگاه حکومتی‌ای که افتاد پس رفت کرده‌ایم و فیلم سازان نمی‌توانند فیلمی را که مطلوب خودشان است بسازند و در نهایت خروجی جشنواره می‌شود  فیلم‌هایی بی کیفیت.

بهترین فیلم به نظر شما کدام فیلم بود؟

قاعده تصادف و گناهکاران بهترین فیلم‌های جشنواره بودند که من در جشنواره سی و یکم دیدم. فیلم قاعده تصادف  از نظر فیلم‌نامه و بهترین تیم بازیگری را داشت و یک فیلم سینمایی تمام عیار بود. اما واقعاً جشنواره از محتوا تهی شده بود و اصلا جشنواره سی و یکم در شان جشنواره فیلم فجر نبود.

فیلم‌های آقایان مهرجویی،بهرام توکلی و داوود نژاد را چگونه دیدید؟

آقای مهر جویی در فیلمش دیالوگی در ذهن مخاطب می‌گذارد با این مضمون که در آمریکا هفتاد ساله‌ها مدام تفریح می‌کنند و به شنا می‌روند و غیره. مهرجویی این روزها دغدغه‌هایش همین هاست. همیشه نمی‌توان توقع داشت که مهرجویی هامون بسازد.
فیلم بهرام توکلی همانطور هم که به خود ایشان گفتم دچار پراکنده‌گویی شده است. فیلم داوود نژاد را دوست داشتم. فضای کار داوود نژاد رئال است و از جنس فیلم های "نیاز" و "مرهم" است.

می‌شود بیشتر توضیح بدهید. از نظر شما فیلم آقای داوود نژاد چگونه بوده است؟

این فیلم را مستندگونه‌وار می‌شود دید. این فیلم رئال است و از مستند برای بیان فیلمنامه‌اش کمک می‌گیرد. این فیلم مستند داستانی است.

بدترین فیلم جشنواره از نظر شما کدام فیلم بود؟

فیلم تهران تا بهشت ساخته ابوالفضل صفاری. در صورتی که فیلم "انتهای زمین"  که اولین فیلم ایشان بود فیلم بهتری بود. به نظرم این فیلم دوتا مستند بود که کنار هم گذاشته بودند و هیچ ربطی به هم نداشتند.

منبع:فیلم نوشتار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
Powered by TayaCMS