دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حقوق پناهندگان در قرآن

No image
حقوق پناهندگان در قرآن

كلمات كليدي : حقوق، پناهنده، قرآن، پناهندگان، بين الملل

نویسنده : روح الله رضواني

پناهنده در لغت عبارت است از این که به کسی و یا چیزی پناه برده شود.[1] واژه پناهنده کلمه فارسی است که معادل عربی آن "التجاء" می باشد؛ «التجاء الی شخص أو شی‌ء » به فردی یا شیء پناه برد و به آن پناهنده شد[2]و یا به مکانی پناهنده شد و امر خود را به خدا واگذار نمود[3].

پناهنده در اصطلاح به فرد، افراد یا گروهی اطلاق می شود که به دلایل مختلف مجبور به ترک مکانی می شوند و به جایگاه دیگر پناه می بردند.[4]

بنابراین پناهنده به شخصی گفته می شود که به افراد، گروهها یا جامعه و کشور دیگر پناهنده شود تا بتواند از شر اشرار و متجاوزان به حقوق (جان و مال) خود در امان بماند،[5] که به آن پناهنده سیاسی یا اجتماعی اطلاق می شود و یا بخاطر وجود منفعت و مصلحت خود پناهنده می شوند.[6]

تاریخچه بحث پناهندگی

نخستین مرحله پناهندگی در تاریخ اسلام قبل از هجرت پیامبر اسلام به وقوع پیوست، زمانی که گروهی از مسلمانان به جهت آزار و اذیت مشرکین قریش، مکه را به قصد سرزمین نجاشی ترک می گویند و در آنجا پناهنده می شوند، هرچند سران قریش تلاش نمودند پناهندگان را به اجبار به وطنشان برگردانند، ولی نجاشی چنین تقاضایی را نپذیرفت و گفت: اینها جمعیتی هستند که به من پناهنده شده‌اند، و کشور مرا بر کشورهای دیگر به خاطر امنیتش ترجیح داده‌اند.[7]

اهمیت بحث پناهندگی در عصر حاضر

بحث پناهندگی و حقوق پناهندگان در جهان امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد؛ زیرا جامعه به اصطلاح مدرن عصر حاضر در تلاشند تا از طریق سازمان های بین اللملی بر کشورها فشار وارد کنند تا به حقوق پناهندگان احترام بگذارند و پناهندگان را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.

حقوق پناهندگان از دیدگاه قرآن

اسلام برای پناهندگان و جایگاه آنان در جامعه اهمیت زیادی قائل می باشد، زیرا سرآغاز تاریخ اسلام همراه با پناهندگی و هجرت رسول مکرم اسلام از مکه به مدینه می باشد.

پناهندگان در قرآن دارای انواع مختلفی می باشند که به طبع، حقوق متفاوتی خواهند داشت، ولی به طور کلی جایگاه پناهندگان و حقوق آنان از منظر قرآن عبارت است از این که اگر هر فرد یا گروهی از افراد به کشور اسلامی پناهنده شوند، تا زمانی که در کشور اسلامی هستند در صورت رعایت قوانین اسلام در امان حکومت اسلامی می‌باشند و مسلمانان باید جان و مال پناهندگان را محترم بشمارند و از هرگونه تعدی و تجاوز به پناهندگان خودداری کنند.

حقوق پناهنده در قرآن از چنین جایگاهی برخوردار است که خداوند به پیامبر اسلام دستور می دهد که حتی اگر یکی از افراد مشرکین که با آنان در حال جنگ و نبرد هستی از شما پناهندگی بخواهد به او پناه بدهی تا کلام خدا را بشنود و از هرگونه تعدی به او خودداری نمایید و اگر تصمیم به برگشت گرفت

آن را به مکان امن منتقل کنید تا به وطن و محل زندگی خود بر گردد[8].

«وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْلَمُونَ »[9]

«و اگر یکی از مشرکان از تو پناهندگی بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بیندیشد)! سپس او را به محل امنش برسان، چرا که آنها گروهی ناآگاهند!»

آنچه در مورد حقوق پناهندگان از دیدگاه اسلام بیان گردید شامل افرادی می گردد که هدف از پناهندگی آنان به کشور اسلامی تحقیق در مورد دین اسلام برای جستجوی واقعیت و رسیدن به حقیقت دین اسلام و ایمان به آن باشد.

نوع دیگری از افراد که دارای حقوق پناهندگی در اسلام می باشند، شامل افرادی می شود که به جهت اذیت و آزار دشمنان اسلام در وطن خود نمی توانند به زندگی عادی خود بپردازند و به دستورات دین اسلام و مسائل دینی خود عمل کنند که اسلام به این گروه دستور هجرت می دهد.

«کسانی که در راه خدا و برای خدا مهاجرت کنند، در این جهان پهناور خدا، نقاط امن فراوان و وسیعی پیدا می‌کنند که می‌توانند حق را در آنجا اجرا کنند»[10].

و اما افرادی که برای تجسس و همکاری با دشمنان دین اسلام به کشور اسلامی مسافرت می‌کنند و تحت لوای حقوق پناهنده در صدد خیانت به جامعه اسلامی می‌باشند هرگز عنوان پناهنده شامل حال آنها نمی گردد؛ بلکه اسلام برای آنان مجازات سنگینی در نظر می گیرد و با قاطعیت با آنها برخورد می کند.

مقاله

نویسنده روح الله رضواني
جایگاه در درختواره علوم قرآن و حدیث - قرآن پژوهی - قرآن و علوم

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
Powered by TayaCMS