دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حیات دینی و حکومت اخلاق و عدالت

انسان موجودی اجتماعی و مدنی است و با زندگی در بطن طبیعت و جهان آفرینش و استفاده از تجربیات گذشتگان و علوم دیگر انسان‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد. انسان از همه دارایی طبیعت، گیاهان و حیوانات در راه مقاصد حیاتی و رفع نیازمندی های خود استفاده می‌کند.
حیات دینی و حکومت اخلاق و عدالت
حیات دینی و حکومت اخلاق و عدالت
نویسنده: یعقوب نعمتی وروجنی

انسان موجودی اجتماعی و مدنی است و با زندگی در بطن طبیعت و جهان آفرینش و استفاده از تجربیات گذشتگان و علوم دیگر انسان‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد. انسان از همه دارایی طبیعت، گیاهان و حیوانات در راه مقاصد حیاتی و رفع نیازمندی های خود استفاده می‌کند. گویی تکامل جهان هستی و طبیعت در جهت اهداف و رفاه زندگی انسانی است. دستگاه آفرینش با تربیت تکوینی خود هر نوعی از انواع موجودات را به سوی کمال مناسب خودش سوق می‌دهد و اگر چه در میان این انواع افرادی در مسیر تکوینی خود گرفتار یک سلسله آفات و صدمات شده و از راه بازمانده و طریق نیستی می‌سپارند. ولی در عین حال دستگاه آفرینش هرگز از پیشه خود دست نکشیده و کاروان هستی را پیوسته به سوی مقاصد ویژه خودشان و تکامل هدایت می‌کند و چون انسان یکی از این انواع موجودات است ناچار از طریق آفرینش به سوی مقصد کمالی خود هدایت می‌شود. انسان بر حسب نوع آفرینش طوری خلق شده است که هر چیز را برای خواسته‌ها و آرزوهای خودش می‌خواهد. انسان از نیروی طبیعت و از همه فواید وجودی عناصر آن به نفع خود استفاده می‌کند. علاوه بر این، انسان‌ها چون به تنهایی و در نتیجه کار و کوشش خودشان، بدون استفاده از مساعی دیگران نمی توانند لوازم زندگی خود را تامین نمایند، به صورت اجتماع زندگی می‌کنند. در نتیجه مقداری از نتایج کار و کوشش خود را به دیگران داده و در برابر از نتایج کار آنها برخوردار می‌شوند. یعنی همه افراد مجموع محصولات خود را بر روی هم گذاشته و اجتماع خود را رفع نیاز می‌کنند.‌علاوه بر آن اجتماعی زیستن و با دیگران در یک جامعه بودن در ذات و سرشت انسان گذاشته شده است و انسان‌ها از همکاری و تعاون با یکدیگر برای رفع احتیاجات لذت می‌برند. استمرار حیات اجتماعی نیازمند قوانین و مقرراتی است که در آن حقوق تمامی افراد رعایت شود و در مواقع بروز اختلافات با استفاده از این قوانین حقوق هیچ انسانی ضایع نگردد و با استفاده از این قوانین رعایت صلح و آرامش جامعه میسر شود. از این رو پیوسته در تمامی جامعه‌های انسانی قوانینی دایر بوده است. وجود قوانین ایجاب می‌کرد که حکومت را گروهی بر رعایت آن در جامعه نظارت کند و جوامع مختلف هر کدام اصول و روش های خاصی را برای ادامه حیات اجتماع انتخاب کرده‌اند.‌ به طور کلی در میان بشر سه روش اجتماعی بوده است: 1- روش استبداد که مقدرات مردم را به دست یک اراده گزافی می‌دهد و هر چه دلخواه او بوده باشد به مرم تحمیل می‌کند. 2- روش حکومت اجتماعی که اداره امور مردم به دست قانون گذارده می‌شود و یک فرد یا یک هیئت مسئول اجرا می‌شود. 3- روش دینی که اراده تشریعی خدای جهان در مردم به دست همه حکومت کرده و اصل توحید و اخلاق فاضله و عدالت اجتماعی را تضمین می‌نماید. دو روش اول و دوم تنها مراقب افعال مردمند و کاری با اعتقاد و اخلاق ندارند و به مقتضای آنها انسان در ماورای مواد قانونی، یعنی در اعتقاد و اخلاق آزاد می‌باشد.‌ تنها روشی که می‌تواند صفات درونی انسان و اعتقاد را ضمانت نموده و اصلاح کند روش دین است که به هر سه جهت اخلاق، اعمال و رسیدگی می‌نماید. در نتیجه رافع حقیقی اختلافات اجتماعی تنها روش دین است. از این رو جوامعی که در تاریخ روش دینی را برای رفع اختلافات و ادامه حیات بشری انتخاب کرده اند همواره در تمامی ابعاد زندگی موفق بوده اند زیرا این روش با ذات و فطرت انسان‌ها و شرایط زندگی اجتماعی بشر سازگار بوده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

دارکوب را باید یک ملودرام اشک انگیز دانست. فیلمی که قرار است یادآور فیلم «کیمیا» یا «گل های داوودی» باشد. واقعیت ماجرا آن است که داستانهای ملودرام گویی برای ما خواستنی تر و پذیرفتنی تر هستند. شاید بتوان گفت جامعه ایرانی همچنان درمباحث دراماتیک با همسایه های شرقی اش از جمله با آن سینمای احساساتی و اشک انگیز بالیوود، نسبت بیشتری دارد تا سینمای غرب. برای جستجوی علت این غرابت، میتوان تا اعماق تاریخ عقب رفت.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
Powered by TayaCMS