دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خانواده‌ای شاد داشته باشیم

No image
خانواده‌ای شاد داشته باشیم

زندگی زناشویی همراه یا بدون عاطفه مناسب با آن، كامل ترین شكل تصور از بهشت و جهنمی‌است كه ما در زندگی قادر به ایجاد، به دست آوردن یا رسیدن به آن هستیم.این پرسش که چگونه خانواده شادی داشته باشیم و مانند آن از سوالات اساسی زندگی انسانهاست كه با فراوانی بسیار بالا در بین افراد مطرح می‌شود. چرا که همه افراد شادی را دوست دارند و آن را زیربنای سلامتی خود می‌دانند.با عنایت به محوریت زن ومرد در ایجاد زندگی شاد در خانواده و با توجه به این كه خانواده شاد، جامعه شاد را ایجاد می‌كند، رابطه مثبت زناشویی می‌تواند مبنای شادی و در غیر این صورت منبع بزرگ رنج و ناراحتی باشد.

نقش زن در شادی

بی تردید افكار شاد، ما را شاد می‌كند، اما افكار بد، حالمان را خراب می‌كند. زن باید بداند به خاطر خوشبختی خودش هم كه شده باید شوهر شاد و خوشبختی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، یك لبخند هم كفایت می‌كند. از تشویق كردن او درانجام مسئولیت‌های اجتماعی، شخصی و خانوادگی غفلت نورزد. با او حرف بزند، به اتفاق هم راه بروند، به حرفهایش گوش بدهد، او را بفهمد، اینها رمز شادمانی او هستند.اگر زن می‌خواهد شوهرش را شاد کند، ابتدا خودش را شاد كند. با شادی به كار او نگاه کند تا او هم از كارش راضی بشود و بداند كسی كه از كارش راضی باشد مسرور و شاد می‌شود. زن نباید همسرش را دست‌کم بگیرد، زیرا برداشتی كه زن از همسرش دارد روی رفتار او، به خصوص در حضور وی اثر می‌گذارد. وقتی همسرمان حتی در سالمندی به ما هدیه ای می‌دهد به او نگوییم این چه كاری است كه با این سن و سال انجام می‌دهی؟ بلكه زن باید به گرمی‌از همسرش تشكركند و خداوند را سپاسگزار باشد كه به او چنین همسری داده است. با تبسم و آراستگی از همسرش استقبال كند. سعی كنیم سوءتفاهم‌ها را كنار بگذاریم زن باید به غذای مورد علاقه همسرش باید توجه كند. حتما بدانیم كه پشت سر هر مرد موفق، یك زن حمایتگر و مدیر ایستاده است.

نقش مرد در شادی

اگر فرض را براین بگذاریم كه در سن 25 سالگی ازدواج كنیم، می‌توان نتیجه گرفت كه حدود 50 سال یا بیشتربا فرض برخورداری از عمر طبیعی با زنمان زندگی می‌ كنیم، پس به این بیندیشیم كه با شاد كردن همسرمان خودمان هم شاد و خوشبخت خواهیم بود.برای این كار باید سعی كنیم در خودمان عادات بهتر ایجاد كنیم. مثلا قبل از این كه میهمان دعوت كنیم موضوع را با او در میان بگذاریم، به او فرصت كافی برای تدارك میهمان بدهیم، در مسائل عقلانی و منطقی با زنمان موافقت كنیم، اشتباهات خود را بپذیریم، اشتباه پذیری كسر شان و امتیاز دادن نیست، بلكه اشتباه بهترین آموزگار انسان است.سعی كنیم بخندیم و به همراه ما زن ما هم بخندد، بدانیم كه خوشحال كردن زن هنر است نه علم، اگر علم بود همه می‌توانستند كسب كنند، اما هنر ریشه ذاتی و درونی دارد و به همین جهت اثر آن ماندگارتر است.از تلاش همسرمان قدردانی كنیم، در تصمیم گیری به او كمك كنیم. شرایطی را فراهم كنیم كه استعدادهایش را نمایان كند و با بهره گیری از قدرت تعریف و تمجید ما بدرخشد. به جای هدایای گران قیمت، برای زنمان وقت صرف كنیم، به گفته هایش گوش دهیم، محبت خودمان را به زبان بیاوریم.فراموش نكنیم كه حال و هوای عاشقی تا زمانی بر فضای خانواده ما حاكم خواهد بود كه رفتار ما با همسرمان مانند رفتار روزهای آشنایی و نامزدیمان باشد. یقین بدانیم كه هر چه در خانه شادتر باشیم و ارتباط بهتری با همسرمان داشته باشیم انرژی بیشتری داریم تا صرف كارمان كنیم و به این وسیله در كارمان نیز موفق تر خواهیم بود.زنان نیاز به صحبت كردن دارند، مردی كه با زنش صحبت می‌كند و به حرفهای او گوش می‌دهد قلب زنش را تسخیر می‌كند. شاید بارها شنیده باشیم كه همسرمان می‌گوید فقط می‌خواهم حرفم را بشنوی و آنچه را می‌گویم درك كنی و به احساس من اهمیت بدهی. این جمله و امثال آن بیانگر ابراز نیاز درونی وی است. پس به همسرمان توجه كنیم تا شادی در فضای زندگی ما پراكنده شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

دارکوب را باید یک ملودرام اشک انگیز دانست. فیلمی که قرار است یادآور فیلم «کیمیا» یا «گل های داوودی» باشد. واقعیت ماجرا آن است که داستانهای ملودرام گویی برای ما خواستنی تر و پذیرفتنی تر هستند. شاید بتوان گفت جامعه ایرانی همچنان درمباحث دراماتیک با همسایه های شرقی اش از جمله با آن سینمای احساساتی و اشک انگیز بالیوود، نسبت بیشتری دارد تا سینمای غرب. برای جستجوی علت این غرابت، میتوان تا اعماق تاریخ عقب رفت.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
Powered by TayaCMS