دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دلاوری های علی(ع) در دوران جوانی/ جوانان مشهور اسلام

No image
دلاوری های علی(ع) در دوران جوانی/ جوانان مشهور اسلام

علي (ع)، دلاوريهاي علي(ع)

رجبی

یک کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه تاریخ انبیاء و امامان پر از جوانانی است که با توجه به لیاقتشان به مقام بالایی رسیدند، گفت: حماسه بزرگی که امیر‌المؤمنین(ع) در جنگ بدر رقم زد در 25 سالگی ایجاد شد.

دکتر محمد‌حسین رجبی(دوانی)، محقق و کارشناس تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش جوانان در تاریخ اسلام گفت: جوانان به سبب روحیه خاصی که خداوند در خلقت آنها قرار داده، همیشه به دنبال مسائل جدید و نوآوری هستند و توانسته‌اند در طول تاریخ بشریت، نقش‌های اساسی ایفا کنند. به جرأت می‌توان گفت که مهم‌ترین حوادث تاریخ را جوانان رقم زده‌اند. جوانان به سبب شور جوانی در پی استقبال از مسائل پرخطر و یا به دنبال ریسک کردن و عافیت‌طلبی هستند و با این روحیه توانستند تاریخ را شکل دهند.

رجبی در ادامه سخنانش بیان کرد: با نگاهی به آیات قرآن کریم می‌بینیم، شخصیت‌های بزرگی چون حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل (ع)، حضرت موسی کلیم‌الله(ع) و حضرت عیسی روح‌الله(ع)، همچنین حضرت مریم (س) عمده شخصیت‌ هایشان‌ در جوانی شکل گرفته است و توانسته‌اند، تحولات عظیمی را پدید آورند.

معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار داشت: برخورد حضرت ابراهیم(ع) با نمرود و نمرودیان در اوج جوانی ایشان است. آن احتجاجاتی که ایشان با بت‌پرستان دارد و آن‌ها را در برابر منطق خودش منکوب می‌کند و درهم شکستن بت‌ها توسط ایشان در جوانی اتفاق می‌افتد. حضرت اسماعیل(ع) در اوائل جوانی با ذبح آزمایش می‌شود و از این آزمون سخت، سربلند بیرون می‌آید و نیز حضرت یوسف(ع) در اوج جوانی در ماجرای زلیخا در موقعیتی قرار می‌گیرد که اگر بسیاری از مردم در آن قرار ‌گیرند، منحرف می‌شدند.

وی تصریح کرد: حضرت موسی(ع) نیز برخورد‌هایش با فرعون و فرعونیان در اوج جوانی است. حضرت مریم(س) که بدون داشتن مسئولیت و مأموریت الهی به عصمت نائل ‌شده و مادر پیامبری می‌شود که با روح خدا پدید می‌آید به آن مقام رفیعی می‌رسد که پیامبر اسلام(ص) او را یکی از چهار زن برجسته همیشه تاریخ، قلمداد می‌کند و این بانوی بزرگ در جوانی است که به آن جایگاه رفیع نائل می‌شود.

این کارشناس تاریخ اسلام در مورد دوران جوانی حضرت رسول(ص) تصریح کرد: اگر به تاریخ اسلام و رویدادهای دوره اسلامی، نظری بیندازیم در صدر اسلام از وجود مقدس خود پیغمبر(ص) باید سخن گفت، محمد مصطفی(ص) آن نبوغ، استعداد و لیاقت‌ها را از خودشان در اوج جوانی نشان دادند و چنان شخصیتی در جوانی از خود بروز دادند که همه مردم مکه، ایشان را به صفاتی چون امانت‌داری، نجابت، عقل و درایت می‌شناختند و به ایشان لقب محمد امین (ص) داده‌ بودند.

مؤلف کتاب تاریخ تحلیلی دوران امامت امیرالمؤمنین علی(ع) در مورد دوران جوانی امام علی(ع) افزود: هنگامی که پیامبر بزرگوار اسلام‌(ص) در معرض توطئه قتل قرار داشتند، حضرت علی(ع) که به استقبال این خطر بزرگ روی آورد و در بستر پیامبر(ص) آرمید، 23 سال بیشتر نداشت که باعث حفظ جان رسول خدا(ص) ‌شد و در شأن این وجود مقدس آیه شریفه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» نازل می‌شود.

وی افزود: حماسه بزرگی که امیر‌المؤمنین(ع) در جنگ بدر رقم زد و دو پهلوان نامدار قریش را در جنگ تن به تن از پا درآورد و از مجموع 70 کشته مشرکان در این نبرد، 36 تن فقط به دست مولای متقیان از پا درآمدند در سن 24 سالگی آفریده شد. در حماسه‌آفرینی امام علی(ع) در جنگ احد ــ که اگر امیر‌المؤمنین(ع) نبود، اسلام هم نابود شده بود ــ که جبرئیل در تجلیل از ایشان بین زمین و آسمان ندا می‌دهد؛ «لا فتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار» امیرالمؤمنین فقط 25 ساله است. در جنگ خندق که پیغمبر(ص) فرمودند: «ضربة على یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین» امیرالمؤمنین(ع) که آن حماسه عظیم را آفرید و پهلوان نامدار و مظهر اقتدار شرک و کفر را از پا درآورد، 27 سال بیشتر نداشت و هنگام کندن در بزرگ خیبر و فتح قلعه خیبر که امیر‌المؤمنین آن حماسه را آفرید، 29 سال داشت.

نویسنده کتاب کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی در مورد زندگی حضرت فاطمه(س) تأکید کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) به مقام رفیع و عظیمی نایل می‌شوند که بین علمای شیعه، بحث و اختلاف نظر است که مقام آن حضرت بالاتر است یا امیرالمؤمنین علی(ع). ایشان کسی است که پیامبر(ص) درباره مقامشان می‌فرمایند: «و اما ابنتی فاطمة فانها سیدة نساء العالمین من الاولین و الآخرین» یعنی کسی که سرور زنان عالم از اول تا آخر هستی است، این بانو در سن جوانی به چنین کمالاتی نایل می‌شوند که می‌دانیم که بنا بر مشهور در موقع شهادت، ایشان بیش از 18 سال نداشتند.

وی در مورد جوانان صدر اسلام نیز گفت: «حنظله بن ابی عامر» جوانی است که همان فردای شب ازدواجش به میدان رزم احد رفت و در اوج جوانی با پا گذاشتن بر تمام آرزوها و تعلقات دنیایی به استقبال شهادت رفت و به جایی رسید که پیامبر(ص) او را غسیل الملائکه نامید. «اسامة بن زید» جوانی است که بنابر قول مشهور، بیشتر از 17 سال نداشت، اما به این جایگاه نایل شد که پیامبر اسلام(ص) او را به فرماندهی سپاه بزرگی که می‌خواهد به قلمروی امپراطوری روم اعزام شود، برگزید که در این سپاه بسیاری از اصحاب مسن و باسابقه پیغمبر(ص) حضور داشتند.

رجبی(دوانی) در مورد جوانان کربلا هم تصریح کرد: در واقعه کربلا هم می‌بینیم که جوانان هستند که آن حماسه عظیم را در کنار معدود افراد پا به سن گذاشته، مانند «حبیب ابن مظاهر» و «مسلم بن عوسجه» می‌آفرینند. حضرت ابوالفضل عباس (ع» که حداکثر سن ایشان را 34 سال ذکر کرده‌اند و برادرانش [فرزندان ام البنین(س)] که همگی از علمدار کربلا کوچکتر بودند، جوان بودند. حضرت علی‌‌اکبر(ع) مظهر اراده بود او را در اوج جوانی مشاهده می‌کنیم که حماسه آفرین شد و در عرصه کربلا دشمن را به شگفتی وا‌داشت و در دفاع از آرمان‌ها و دفاع از امام زمانش به مقام رفیع شهادت نایل شد.

این کارشناس بیان کرد: سه تن از امامان بزرگوارمان، نه ‌تنها در سنین جوانی که حتی پایین‌تر به این مقام رفیع نائل می‌شوند. حضرت امام جواد(ع) در سن هفت یا هشت سالگی و حضرت امام علی نقی(ع) در سن هشت سالگی و حضرت امام زمان(عج) در سن پنج سالگی به مقام عظیم و رفیع امامت نایل می‌شوند، یعنی اصل بر توانمندی و لیاقت است و سن و سال نمی‌تواند، ملاک باشد. پیشوایان ما در چنین سنینی به امامت نایل شدند و بسیاری از ائمه ما در سنین جوانی نیز به شهادت رسیدند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

در  نفی خشونت ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

در نفی خشونت ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

فیلم ماجرای نیمروز دومین ساخته بلند سینمایی محمد حسین مهدویان است که بعد از فیلم ایستاده در غبار موضوع حساس وقایع سال‌های پر التهاب ترورهای سیاسی سال‌های دهه شصت را دستمایه فیلم خود قرار داده است.
در پناه قانون ; نگاهی به فیلم شنل

در پناه قانون ; نگاهی به فیلم شنل

فیلم شنل اثباتی است بر این نظر که آخر هر چیز مهتر از آول آن است. شنل بد شروع می شود اما خوب تمام می شود. در تاریکی سالن آن هم در روزهای آخر جشنواره و شنیده ها و ناشنیده های بسیار و این هیاهو بر سر داوری ها ، تماشای یک فیلم دیگر با همان حال و هوای مشترک اکثر فیلم های جشنواره کار سختی است؛
پيش رو يا پشت سر؟

پيش رو يا پشت سر؟

تا همين يک دهه پيش شبکه‌هاي تلويزيوني مثل امروز گسترده نبود و انواع و اقسام برنامه‌ها و سريال‌ها توليد نمي‌شد، هميشه اين اعتراض و انتقاد وجود داشت که مضمون و داستان فيلم و سريال‌هاي تلويزيون تکراري است و از تنوع و تعدد برخوردار نيست...
ابراهیم در آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام

ابراهیم در آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام

ابراهیم حاتمی کیا ، دیروقتی است که خود را در آتش انداخته است، اما این آتش سرانجام با فیلم به وقت شام بر او به گلستان بدل شد. او بدون شک شایسته لقب استادی است. فیلمسازی که مهارت بی نظیری در خلق صحنه های با عظمت و اثرگذار دارد.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
Powered by TayaCMS