دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دلايل اصرار فاطمه (س) در بازپس گيری فدك

No image
دلايل اصرار فاطمه (س) در بازپس گيری فدك

پرسش:

چرا حضرت فاطمه(س) با وجود اينکه از دنيا و زخارف آن دست شسته بود، در بازپس گيری فدک اصرار می ورزيد؟

پاسخ:

ممکن است گفته شود که سيده زنان عالم حضرت صديقه طاهره از دنيا و زخارف آن بری بودند و کسی که اينگونه دنيا را رها فرموده و از امور فريبنده آن دست شسته، چه باعث گرديد که به اين نهضت عظيم و سعی و تلاش پی گيری در طلب حقوق خود دست يازد؟

عاملی که باعث گرديده سيده زنان جهان، خود را به اين درد و رنج عظيم بيفکند و اين مشکلات عديده را بپذيرد تا آن که اراضی خود را مطالبه نمايد چه چيز بود؟ و حال آن که می‌دانست که تلاش هايش به شکست منجر شده و نخواهد توانست مجدداً بر آن مکان و اراضی دست يابد و آن سرزمين را از چنگال غاصبان بيرون آورد.

اما در پاسخ اهم محورهايی را که به نحو اجمال می توان مطرح کرد، به شرح ذيل ارائه می‌دهيم:

1- اثبات دروغگو بودن غاصبان حق

حضرت زهرا(س) ثابت کرد آن کسانی که برای حفظ سرزمين فدک حاضرند به راحتی به پيامبر(ص) دروغ ببندند بنابراين در امر زمامداری مسلمين صلاحيت های لازم را ندارند.

2- مقابله با سياست تضعيف اهل بيت

حکومت وقت به هنگام مصادره اموال حضرت فاطمه آنها را در اختيار دولت در آوردن و به حساب دولت واريز کردن و به عنوان بودجه مملکت منظور کردن قصد و غرضش فقط تضعيف جناح اهل بيت بود و می خواستند که حضرت علی(ع) فقير شده تا اينکه مردم گرد وی جمع نشوند و ايشان از نظر اقتصادی دارای وزن و شأنی نباشد.

و اين همان سياستی بود که منافقان درباره رسول خدا اعمال کردند. آن وقت که گفتند: به کسانی که نزد رسول خدايند انفاق نکرده و چيزی ندهيد تا از اطرافش پراکنده شوند.

3- ارزش اقتصادی بالای فدک

اراضی فدک کم بهره و کم ارزش نبود، بلکه عوائد و درآمد قابل ملاحظه ای داشت.

مجلسی از کشف المحجه نقل می فرمايد که عوائد و درآمد فدک بيست و چهار هزار دينار در هر سال بود و در روايتی ديگر آمده هفتاد هزار دينار و شايد که اين اختلاف در اين دو رقم مربوط به يک سال نبود بلکه در سال های مختلف عوايد فدک نيز مختلف می گرديده است.

به هر حال اين مقدار درآمد سالانه مقدار قابل توجهی بود که چشم پوشی از آن برای تقويت جريان اهل بيت(ع) صحيح و روا نبوده است.

4- مطالبه خلافت امام حق به دنبال مطالبه فدک

فاطمه زهرا(س) به دنبال مطالبه فدک؛ مطالبه خلافت و حکومت برای امامش علی بن ابيطالب را می نمود همان خلافت و حکومتی که از آن پدر بزرگوارش رسول خدا(ص) بود.

5- حق را بايد طلب کرد

حق را بايد طلب کرد و حق به خودی خود به کسی داده نمی شود. (حق گرفتنی است نه دادنی) پس انسانی که مالش را غصب کرده اند بايد حق خود را طلب نموده و بستاند زيرا که حق اوست حتی اگر از آن مال بی نياز باشد و رغبتی به آن مال نداشته باشد و اين مطلب هيچگونه منافاتی با زهد و ترک دنيا ندارد و هيچگاه در برابر غصب حق، سکوت نبايد نمود.

6- اصلاح امور زندگی و دين

انسان حتی اگر در دنيا نيز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عين حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خويش را حفظ کند و صله رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتياج به اموال خواهد داشت آيا از نظر تاريخ مسلم نيست که رسول خدا در حالی که زاهدترين مردم بود چگونه از اموال خديجه در راه تقويت اسلام بهره مند گرديد؟!

7- ثبت اين حقايق در تاريخ برای هدايت آيندگان

اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دليل امکان هدايت مردم بسيار مشکل بود مأجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آيندگان باقی می ماند تا مظلوميت اهل بيت و محق بودنشان و همچنين ميزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند.

و مبارزه سياسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدايت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده اند، تمام کرده است.

روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
Powered by TayaCMS