دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دو کتاب درباره دین و رسانه منتشر می‌شود

No image
دو کتاب درباره دین و رسانه منتشر می‌شود
دو کتاب درباره دین و رسانه منتشر می‌شود
 به گزارش خبرگزاری فارس، نگاه دینی به پدیده‌های مختلف یکی از دغدغه‌های بشر بوده است. در حوزه رسانه نیز سال‌هاست متفکرین غربی به غور و تفحص درباره هم‌نشینی و تضادهای آموزه‌های دین و فن‌آوری و ماهیت رسانه پرداخته‌اند که این تلاش فکری آن‌ها در قالب همایش‌ها و مکتوبات به اهالی فکر عرضه می‌شود.
همزمان با دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه، خانه هنر و اندیشه وابسته به مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما مستقر در شهر قم بنا بر ماهیت خود و هم‌چنین به عنوان یکی از برگزارکنندگان همایش مذکور، ترجمه و تدوین دو کتاب مهم و با ارزش در حوزه دین و رسانه را در دست تهیه دارد.
کتاب دین در عصر رسانه نوشته استوارت هوور که توسط انتشارات راتلج در سال 2006 منتشر شده، یکی از مهم‌ترین کتب در حوزه مطالعات دین و رسانه است.
وی یکی از مدعوین همایش بین‌المللی دین و رسانه نخست و یکی از شناخته‌شده‌ترین اساتید و پژوهشگران در حوزه مطالعات دین و رسانه است که دارای تالیفات متعددی در این‌باره است؛ پیش از این کتاب دیگر وی با نام بازاندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ به همت انتشارات سروش منتشر شده بود با این تفاوت که آن کتاب بیشتر جنبه گردآوری داشته و کتاب دین در عصر رسانه یکی از مهم‌ترین تالیفات وی به شمار می‌آید.
ترجمه کتاب 366 صفحه‌ای دین در عصر رسانه را علی عامری مهابادی، فتاح محمدی و اسماعیل اسفندیاری بر عهده دارند.
هم‌چنین کتاب دایره‌المعارف دین، ارتباطات و رسانه ویراسته دانیل استوت که توسط انتشارات راتلج به سال 2006 منتشر شده نیز یکی دیگر از کتب در دست ترجمه است.
این کتاب که به همت نویسندگان متعدد و در بیش از 400 صفحه تدوین شده، دربرگیرنده 128 مدخلِ مرتبط با مباحث دین، ارتباطات و رسانه است. برگزیده‌ای از مداخل دایره‌المعارف دین، ارتباطات و رسانه به همت جمعی از مترجمین شناخته شده و کارآشنای ایران در حال گردآوری است.
مجید اخگر، محمد شهبا، محمد نبوی، نیما ملک‌محمدی، فریده حسن‌زاده(مصطفوی)، سیدعبدالله گیویان، امیر احمدی آریان از جمله مترجمان این مجموعه هستند.
گردآوری دو کتاب مذکور را سیدحمیدرضا قادری بر عهده دارد.
بنابر اعلام گردآورنده، کار ترجمه کتاب دین در عصر رسانه به پایان رسیده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و تلاش می‌شود دو کتاب، آبان‌ماه امسال به بازار نشر عرضه شوند.
هم‌چنین کار ترجمه دیگر مداخل دایره‌المعارف دین، ارتباطات و رسانه تا بهار سال 1388 به پایان خواهد رسید که در مجلدات بعدی عرضه خواهند شد.
دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه از 19 تا 21 آبان‌ماه امسال به مدت سه روز در دو شهر تهران و قم برگزار خواهد شد.
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

دارکوب را باید یک ملودرام اشک انگیز دانست. فیلمی که قرار است یادآور فیلم «کیمیا» یا «گل های داوودی» باشد. واقعیت ماجرا آن است که داستانهای ملودرام گویی برای ما خواستنی تر و پذیرفتنی تر هستند. شاید بتوان گفت جامعه ایرانی همچنان درمباحث دراماتیک با همسایه های شرقی اش از جمله با آن سینمای احساساتی و اشک انگیز بالیوود، نسبت بیشتری دارد تا سینمای غرب. برای جستجوی علت این غرابت، میتوان تا اعماق تاریخ عقب رفت.
Powered by TayaCMS