دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زیباترین عمل

به بندگانم بگو: سخنی بگویند که بهترین باشد.
زیباترین عمل
زیباترین عمل
زیباترین عمل

قال الله تعالی: «وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»(اسراء/53)

خدای تبارک در قرآن کریم بندگان خود را به بهترین انتخاب دعوت می‌کند و می‌فرماید: همه‌ی دستورات من زیباست، ولی شما از میان آنها زیباترین را انتخاب کنید؛[1] چنان‌که در رفتار عادلانه می‌فرماید: عدالت زیباست، اما شما بکوشید بالاتر از عدالت قدم بردارید که احسان باشد.

«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ...»[2]

«خداوند به عدل و احسان فرمان مى‌دهد...»

عدل در برابر ظلم است؛ به این معناست که در اعمال و رفتارتان افراط و تفریط نباشد؛ اما احسان تفضل و زائد بر مقدار حقوق واجب است. به عبارتی در عدل، خیر در مقابل خیر و شر در مقابل شر است؛ اما در احسان، در برابر خیر بالاتر از آن و در برابر شر به کمتر از آن عمل می‌شود. به عنوان نمونه اگر کسی به جان، مال و خانواده‌ی دیگری تعدی و تجاوز کند، طرف مقابل که در حق آن تعدی شده می‌تواند به عدالت رفتار کند و به همان میزان به تجاوزگر ضرر برساند و با این نحو حق خود را بگیرد؛ اما اگر از گناه و لغزش او بگذرد، احسن و بالاتر از عدل عمل کرده و بدی را با خصلتی برتر و نیکوتر جواب داده و آن بدی را از خود دفع کرده است، تا حدی که با این عفو و بخشش دشمن او رفیق صمیمی وی می‌شود.[3] البته در احسان لزومی ندارد که رساندن خیر و منفعت ما به دیگران در برابر عمل آنها باشد؛ بلکه به صورت ابتدایی نیز می‌توانیم به دیگران احسان داشته باشیم. در همین زمینه خداوند در قرآن می‌فرماید:

به بندگانم بگو در هنگام سخن گفتن و رفتارشان نه تنها بدگویی نکنند و عمل زشت انجام ندهند؛ بلکه نیکوترین سخن و بهترین شیوه را انتخاب بکنند؛ زیرا ممکن است شیطان بین آنها اختلاف ایجاد کند؛[4] پس در گفتار، بهترین قول‌ها و در رفتار، بهترین فعل‌ها را برگزینند. به عبارتی بندگان خدا بهترین و زیباترین ادب را از خود نشان دهند.

تلاش قرآن بر این است که انسان را به اوج مقام‌های ممکن برساند؛ گرچه همه‌ی سالکان به آن مقصد نمی‌رسند؛ اما رسیدن به آن مقام متوقف و محدود به گروه خاصی نیست؛ لذا قرآن اصرار دارد به اینکه انسانِ صالح از نظر فضائل در یک حد معین توقف نکند و بکوشد تا به بالاترین درجه راه یابد.[5]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
Powered by TayaCMS