دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله سید ابوالحسن مولانا

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله سید ابوالحسن مولانا

خدمات اجتماعى

آقا سیّد ابوالحسن مولانا از عالمان کم نظیرى بود که در دیار خود منشأ خدمات فراوان اجتماعى گردید. او از هر فرصتى براى خدمت رسانى به مردم و گسترش فرهنگ دستگیرى از محرومان اقتصادى و فرهنگى استقبال مى کرد که در این جا به دو نمونه اشاره مى شود:

1. تأسیس بنیاد فرهنگى و خیریه نیمه شعبان

این بنیاد، در سال 1367ش. به دنبال پایان هشت سال دفاع مقدّس و هدایت نیروهاى مؤمن، براى خدمت رسانى و تمرکز نیروها در جبهه هاى فرهنگى و اقتصادى تأسیس گردید. آیت الله مولانا که از سیاستگذاران این مؤسسه بود، با تمام توان در تشویق، ترغیب و پشتیبانى این نیروها و فعالیّت هاى آنان تلاش مى نمود. فعالیّت هاى این مؤسسه عبارتند از: 1. برگزارى همه ساله جشن هاى نیمه شعبان، مراسم عزادارى ایّام فاطمیه دوم و زیارت عاشورا. 2. ایجاد انتشارات نور ولایت با چاپ ده ها جلد کتاب مفید و سودمند. 3. تأمین نیازهاى بیش از 150 خانوار آبرومند و نیازمند شهر. 4. گشایش صندوق قرض الحسنه حضرت قائم (عج) و اعطاى وام هاى دراز مدت و کوتاه مدت به نیازمندان 5. طرح مطالعاتى و تحقیقاتى غدیر، در راستاى جذب نیروهاى مستعد و متعهد فرهنگى ـ مذهبى. 6. میثاق با یاران شهید، با هدف ارتباط با گلگون کفنان هشت سال دفاع مقدّس. 7. نشر سالانه ویژه نامه نیمه شعبان که تا حال 8 جلد از آن با مقالات علمى استادان حوزه و دانشگاه در موضوع مهدویت منتشر شده است. برگزارى مسابقات، ارتباط با مراکز علمى و مذهبى و شخصیت هاى دینى کشور، تأسیس کتابخانه تخصصى مهدویت، برگزارى جلسات گفتار ماه و تولید محصولات صوتى و تصویرى در همین راستا، از دیگر فعالیّت هاى بنیاد فرهنگى و خیریه نیمه شعبان تبریز مى باشند.[14]

2. احیاى مسجد استاد و شاگرد[15]

این مسجد بزرگ و قدیمى که حدود چهل سال متروک مانده بود، در سال 1380ق. با همّت آیت الله مولانا و کمک مالى یکى از تجار خیّر تبریزى ـ آقاى دریانى ـ بازسازى شد و به یکى از مهمترین کانون هاى تبلیغى معارف اهل بیت(علیهم السلام)تبدیل گردید. جوانان مؤمن و عالم دوست شهر و تشنگان علم و معرفت، همه روزه در هنگام نمازهاى ظهر، عصر، مغرب و عشا براى بهره گیرى از وجود آن معلم اخلاق و اسوه تقوا از نقاط مختلف به آنجا شتافته، روح تشنه خود را از جرعه هاى معنوى سیراب مى نمودند. در آن مسجد، علاوه بر دیدارها و ملاقات هاى آیت الله مولانا، اجراى مراسم مختلف به مناسبت هاى گوناگون، دعوت از سخنرانان برجسته و موفق کشور و سایر برنامه هاى معنوى و اجتماعى و خیریه، تحت نظر وى انجام مى پذیرفت. برنامه هاى مسجد استاد و شاگرد، آن چنان اهمیت داشت که هر کسى شیداى قرآن و اهل بیت و عالمان دین بود، اوّل به آن جا مى رفت. آیت الله مولانا با پشتکار و اراده اى خلل ناپذیر، نزدیک به نیم قرن (از سال 1380 تا هنگام رحلت) آن مسجد را به نحو شایسته اى اداره کرد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
Powered by TayaCMS