دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله سید رضی شیرازی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله سید رضی شیرازی

اخراج از دانشکده

بعد از آن که دکتر مهدى حائرى یزدى به نمایندگى از سوى حضرت آیت الله بروجردى در آمریکا منصوب شد، با معرّفى آقاى حائرى یزدى از استاد سیّد رضى شیرازى دعوت شد تا در دانشکده الهیّات دانشگاه تهران به جاى ایشان تدریس کند. به این ترتیب استاد مدّتى در دانشکده الهیّات به تدریس فقه و اصول در دوره لیسانس پرداخت. امّا رژیم چند سال بعد (1343ش.) دستور اخراج استاد را از دانشگاه تهران صادر کرد و این موضوع طىّ نامه اى از سوى مسئولان دانشگاه به ایشان ابلاغ شد. در همان زمان افراد دیگرى مانند صدر بلاغى و سیّد مرتضى جزایرى و ... نیز اخراج شدند. علّت اخراج آقاى سیّد رضى شیرازى آن بود که ایشان در کلاس درس از اهداف و عملکرد الهى روحانیّت اصیل و آموزه هاى دین مبین اسلام دفاع مى کرد و در مورد جریان انجمنهاى ایالتى و ولایتى و اصلاحات ارضى و ... مواضع و اعلامیه هاى انتقادى تحلیلى علماى اسلام را مورد تأیید قرار مى داد و البتّه خود نیز بسیارى از این اعلامیه ها را امضا کرده بود.[20]

مصرف یک گلوله

در دوره اى که امام خمینى به بورساى ترکیه تبعید شده بود (از 13 آبان 1343 به بعد)، استاد سیّد رضى شیرازى جلسات مفصّلى در تهران داشت و هیئتى به نام هیئت علوى تشکیل داده بود و در آن، مسائل گوناگون اسلامى از تفسیر قرآن تا مباحث فقهى و سیاسى و ... را مورد بحث و تحلیل قرار مى داد. این جلسات مدّتى ادامه داشت تا آنکه یکى از دوستان قدیم استاد براى دیدن ایشان به منزلش رفت و گفت: آقا! شما دارید چه کار مى کنید؟! آتش به پا کرده اید! در این جلسات این حرفها چیست که مى زنید؟! ساواک در فکر شماست و مزاحم شما مى شود. به من گفته اند که یک گلوله مصرفش کنید! چرا ایشان مثل آقاى آملى (اخلاق مى گفت و کارى به سیاست نداشت) صحبت نمى کند؟! با ارعاب رسمى ساواک، به ناچار جلسات را تعطیل کرد و مدّتى به خارج از تهران رفت.[21] (21 )

اخراج از مدرسه

پس از رفراندم ششم بهمن 1346 و مخالفت روحانیّت با شاه و اصلاحات ارضى، رژیم درصدد بر آمد که این مخالفتها را کاهش دهد، به همین جهت از روحانیون براى ملاقات با شاه در مسجد سپهسالار تهران دعوت به عمل آورد تا شخصیت و محبوبیّتى براى خود کسب کند، امّا این نقشه شکست خورد و در آن ملاقات عدّه بسیارى از روحانیون شرکت نکردند. شخصى به نام آقاى راد که با نهضت آزادى و مهندس بازرگان در ارتباط بود، قبلاً استاد سیّد رضى شیرازى را در جریان زمان ورود و کمّ و کیف ملاقات با شاه قرار داد تا در مقابل کار انجام شده قرار نگیرد و سیّد با تشکر از او در روز موعود به مدرسه نیامد و به همین سبب، با فشار ساواک از مدرسه سپهسالار اخراج شد.[24]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید رضی شیرازی

سید رضی شیرازی

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
Powered by TayaCMS