دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظریه جامعه شناسی Sociological Theory

نظریه جامعه شناسی Sociological Theory
نظریه جامعه شناسی Sociological Theory

كلمات كليدي : نظريه، انديشه اجتماعي، نظريه اجتماعي، پارادايم، فرانظريه

نویسنده : مهدي بختياري

در تحلیل پیچیدگی اقتصاد، جامعه و فرهنگ نوینی که در حال پدید آمدن است، از انقلاب تکنولوژی اطلاعات سخن می‌گویند. این پارادایم در سال 1970 بر محور تکنولوژی اطلاعات عمدتاً در آمریکا سازمان‌دهی شد که البته تنها بخش خاصّی از جامعه آمریکا، در تعامل با اقتصاد جهانی و جغرافیای سیاسی جهان، شیوه‌ای نوین از تولید، ارتباط، مدیریت و زندگی را برگزید. این پارادایم تأثیرات عمیقی بر شکلها و تکامل تکنولوژی جدید اطلاعاتی داشته است. به عبارتی، گسستن از الگوهای رفتاری ریشه‌دار و مستقرّ و ارزشهای اجتماعی(خواه در جامعه به طور کلی و خواه در جهان تجارت)، نقش بسزایی در رشد نظام جهانی اطلاعات داشته است. تأکید بر ابزارهای فردی، تعامل،‌شبکه سازی و جستجوی سرسختانه پیشرفتهای جدید تکنولوژیک، روحیه‌ آزادی‌خواهانه‌ای را رواج می‌دهد که در جنبشهای 1960 شکوفا شده بود. با این وجود به محض اینکه تکنولوژی نوین اطلاعات رواج یافت و توسط کشورهای مختلف، فرهنگهای متفاوت سازمانهای متنوع و اهداف گوناگون به خدمت گرفته شد، در همۀ کابردها و استفاده‌ها، رشدی انفجارگونه یافت و تبدیل به الگویی مسلط در مدیریت و خصوصاً سیستم علمی کشورها و تولید، توزیع و آموزش دانش شد.[1]

نظام جهانی که عبارت از یک نظام اجتماعی با ابعاد جهانی است و همۀ جوامع را در چارچوب یک نظام جهانی به هم پیوند می‌دهد، می‌توانی آن را بعنوان یک جامعۀ واحد جهانی تصوّر کرد که از حدود قرن هفدهم بوجود آمده[2] و در حوزه‌های مختلف، فرآیندی را با نام جهانی شدن بسط و توسعه داده است. مثل جهانی‌سازی اقتصاد یا دهکدۀ جهانی که ناظر به سیطرۀ امپریالیسم بر کل جهان است، ولی نظام جهانی ارتباطات که مؤلفه اصلی آن سیطرۀ تکنولوژی اطلاعات بر کل جهان است(که از طریق ارتباطات ماهواره‌ای، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و ارتباطات تلفنی و کامپیوتری عمل می‌کند)، یکی از حوزه‌های نظام جهانی است.[3]

جهان معاصر و نظام جهانی اطلاعات

امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که اشتراکات زیادی پیدا کرده‌ایم. این امر تا حدّ زیادی نتیجۀ برد جهانی رسانه‌های ارتباطی است. امروزه انسانها از طریق تلویزیون، خبرهای فوری جهان را می‌بینند؛ گزارش وقایع جدید را مشاهده می‌کنند؛ نمایش برخی رویدادهایی که همان روز یا اندکی پیش از آن در بسیاری از نقاط مختلف دنیا اتفاق افتاده؛ فروش فیلمها و برنامه‌های تلویزیونی در بازارهای بزرگ بین‌المللی، که صدها میلیون نفر این‌گونه برنامه‌ها را تماشا می‌کنند؛ این فرآیند بخشی از توسعۀ نظام جهانی اطلاعات است. یعنی یک نظام بین‌المللی تولید، توزیع و مصرف اطلاعات. این نظام جدید اطلاعات، مانند جنبه‌های دیگر جامعۀ جهانی به طور نامتوازن توسعه یافته و اختلافات میان جوامع توسعه‌یافته و کشورهای جهان سوم را منعکس می‌سازد.[4] به عبارتی بسیاری معتقدند که چون کشورهای صنعتی موقعیت برتری در نظام جهانی اطلاعات دارند کشورهای جهان سوم در معرض شکل جدیدی از امپریالیسم رسانه‌ای قرار گرفته‌اند.[5]

مصادیق امپریالیسم رسانه‌ای

بعضی از مصادیق امپریالیسم رسانه‌ای عبارتند از:

1) سینما: در دهۀ 1920 هنگامی که فیلمهای سینمایی برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد، هالیوود، چهارپنجم مجموع فیلمهایی را که در جهان نشان داده می‌شد، می‌ساخت و آمریکا همچنان آشکارا بیشترین نفوذ را در صنعت سینما داشته و پخش فیلمهای آمریکایی تقریباً در سراسر جهان شیوع دارد.

2) تلویزیون: درآمدهای صادرات تلویزیون انگلیس و آمریکا تقریباً برابر است و حضور جهانی مهمی در کنار هم دارند.

3) آگهی‌های تبلیغاتی: 9 شرکت از میان شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی جهان، آمریکایی هستند. این شرکت‌ها، شرکتهای بزرگ تبلیغاتی فراملیتی هستند که نقش عمده‌ای در نظام جهانی اطلاعات دارند.

4) ارتباطات الکترونیکی: نفوذ آمریکا در کانالهای الکترونیکی(که به منظور انتقال بسیاری از اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند و دولتها و شرکتهای بزرگ به آن وابسته‌اند)، بسیار نیرومند است. حلقه‌های ارتباطی راه دور که اکنون برای بانکداری، معاملات پولی جهانی و برخی از انواع پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ضروری است، اکثراً در دست شرکتهای آمریکایی است.[6]

مقاله

نویسنده مهدي بختياري

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
پيش رو يا پشت سر؟

پيش رو يا پشت سر؟

تا همين يک دهه پيش شبکه‌هاي تلويزيوني مثل امروز گسترده نبود و انواع و اقسام برنامه‌ها و سريال‌ها توليد نمي‌شد، هميشه اين اعتراض و انتقاد وجود داشت که مضمون و داستان فيلم و سريال‌هاي تلويزيون تکراري است و از تنوع و تعدد برخوردار نيست...
Powered by TayaCMS