دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

تألیف و تدوین کتاب برای گروههای مختلف ضروری است زیرا اگر به نیازهای آنها به درستی پاسخ داده نشود، به کتابهای کاذب وارداتی روی می آورند که آنها جای اخلاقیات ناب اسلامی و دینی را می گیرد .
نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است
نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما با اشاره به اینکه توجه به مخاطب خاص و بی توجهی به مخاطب عام از ضعفهای جدی کتابهای حوزه دین است، گفت: تألیف و تدوین کتاب برای گروههای مختلف ضروری است زیرا اگر به نیازهای آنها به درستی پاسخ داده نشود، به کتابهای کاذب وارداتی روی می آورند که آنها جای اخلاقیات ناب اسلامی و دینی را می گیرد .

حجت الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهرضمن اشاره به ویژگیهای کتابهای دینی اظهار داشت: کتابهای دینی در درجه اول باید از نظر صحت مطالب محکم باشند و اگر چیزی به نام کتاب دینی به جامعه معرفی شد،به طور طبیعی مردم اعتماد کرده و مطمئن باشند که می توانند اطلاعات دینی خود را از این کتابها دریافت و مورد استفاده قرار دهند، اگر مطالب محکم نباشد مردم دچار انحراف و خرافات می شوند.

وی در ادامه به ویژگی دیگر کتابهای دینی اشاره کرد و گفت:ملاحظه ظرفیت و نیازهای مخاطبان از اهمیت به سزایی برخوردار است. نمی تواندر کتابهای دینی بدون توجه به نیاز مخاطب هر چه را که به دست رسید، عرضه کرد. در واقع کار عالم دینی این است کهنیاز زمانه خود را بشناسد و متناسب با آن اطلاعات را از متون دینی استخراج کند، یعنی دست به گزینش زده و پاسخگوی این نیاز باشد. بنابراین شاخصه دوم

پاسخگوی به نیازها و پرسشهای روزگار است که متأسفانه برخی از کتابها مطالبی را که امروز نیاز جوان، نوجوان و حتی بزرگسال نیست، مطرح می کنند .

حجت الاسلام هادی صادقیجاذبه های لازم کتابتی، بصری و ادبی را ویژگی دیگر کتابهای دینی خواند و گفت: این کتابها باید به لحاظ قلم و ادبیات امروزی باشند و با زبان این روزگار سخن بگویند، جاذبه های بصری را در آرایش کتابها استفادهو آنها را هر چه می توانند جذاب کنند تا مخاطب به سمتاین کتابها جذب شود.

وی روانی بیان، شفافی گفتار و پرهیز از ابهام را در کتابهای دینی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: مطالب کتاب باید به گونه ای باشد که مخاطب را سردرگم نکردهو بتواند خیلی روشن پاسخ سؤال او را بدهد، بدون اینکه ابهامی برای او ایجاد کند. روشنی بیان از ویژگیهایی است که انبیاء نیز همیشه داشتند و سعی می کردند با زبان قومی با مردم صحبت کنند. عالم دینینیز در کتاب خود باید این ویژگی را رعایت کند. یکی از شاخصه های کتابهای شهید مطهری بیان روشن و روان بوده است.

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در ادامه توجه به نیازهای عملی در کنار نیازهای نظری را مهم خواند ویادآور شد:متأسفانه در حوزه عمل کمتر تولید علم صورت می گیرد و کتابهای دینی هم این مشکل را دارند، مثلا در مسائل عملی اخلاق کمتر تولید داریمکهباید این تولیداتافزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه این ویژگیها از شاخصها و نوع آرمانی کتابهای دین است که انبوه کتابها این مشکل را دارند و از این ویژگیها برخوردار نیستند و یا برخی از آنها را دارند و مجموع ویژگیها را با هم ندارند، گفت: ضعفها و نقایص کتابهای دینی نیز ناشی از نداشتن همین ویژگیهاست کهاگر همین ویژگیها تأمین شود، ضعفهانیز برطرف می شود.

حجت الاسلام هادی صادقی عدم توجه به مخاطب عمومی را مشکل کتابها خواند و افزود: کتابهای حوزه دین تنها به مخاطب تخصصی توجه دارند و مخاطب عمومی را نادیده می گیرند که از ضعفهای جدی است. به طور مثال در حوزه فلسفه، حکمت، کلام وفقه کتابهای قدیمی ما کتابهایی نیستند که عامه مردم که تخصص ندارند از آن استفاده کنند، از جلمه رساله ها که ادبیات آنها طوری است که نیاز به فن و تخصص دارد وهر کس نمی تواند از آن بهره برد. اما بعد از انقلاب در دسته بندیها و ساده سازیها کتابها تلاشهایی صورت گرفته است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
Powered by TayaCMS