دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود

No image
همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود
همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد تمهیدی رایزن فرهنگی ایران با پرایون داماسیتو رئیس دانشگاه بودیسم جولالونگارن چهارم مهر ماه دیدار و از برگزاری این همایش خبر داد.
تمهیدی در دیدار با داماسیتو و معاونین دانشگاه دانشگاه بودیسم جولالونگارن با هدف برگزاری مشترک همایش یک روزه اسلام و بودیسم در بانکوک ضمن اشاره به اولین همایش مشترک ایران با این دانشگاه در سال 2002 میلادی، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست کلان فرهنگی کشور مبنی بر تعامل و گفتگو با ادیان و نیز براساس تاکید ریاست محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشاور رئیس جمهور دکتر مصطفوی مبنی بر تعامل اسلام و بودیسم مایل است دومین همایش اسلام و بودیسم را با همکاری دانشگاه بودیسم تایلند و نیز با هدف یافتن وجوه مشترک اسلام و بودیسم و همزیستی مسالمت آمیز مذهبی و تفاهم و احترام متقابل در بانکوک برگزار کند.
تمهیدی با اشاره با ملاقات چند ماه قبل دکتر مصطفوی با پاپ بندیت شانزدهم رهبر کاتولیک های جهان گفت: ادیان الهی و غیر الهی با تعامل و گفتگو می توانند از بروز درگیری ها و اخلافات مذهبی که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می افکند ،جلوگیری کنند.
پرایون ضمن تشکر از حضور هیات ایرانی در این دانشگاه از برگزاری همایش "اسلام و بودیسم" استقبال کرد و قول داد که کلیه امکانات وتسهیلات این دانشگاه رابرای برگزاری هرچه بهتر و با شکوه تر این همایش مشترک به کار گیرد.
وی با اشاره به چهار صد سال روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور که با ورود شیخ احمد قمی به تایلند شروع شده است و همچنین نوادگان شیخ احمد از متنفذان سیاسی و فرهنگی کشور تایلند هستند پیشنهادکرد که همایش "اسلام و بودیسم" با دو موضوع اصلی برنامه ریزی گردد: یکی بررسی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و تایلند که این مساله به تجدید و تقویت روابط خوب دو جانبه کمک خواهد کرد و دیگری بررسی وجوه مشترک اسلام و بودیسم و راههای همکاری این دو مذهب .
وی ضمن با اهمیت خواندن گفتگوی مذاهب در سرتاسر جهان بویژه در تایلند گفت:اینگونه همایش ها در اذهان عمومی مردم تاثیر مثبت خواهند گذاشت و مردم را آماده می کنند تا به اعتقادات و مذاهب دیگر احترام بگذارند.
پرایون همچنین پیشنهاد کرد تا مقامات عالی‌رتبه مذهبی از کشور تایلند و ایران در همایش شرکت کنند و با توجه به اینکه دانشگاه الازهر مصر نیز با دانشگاه بودیسم تایلند در زمینه اسلام و بودیسم تعامل دارد شایسته است که از مقامات این دانشگاه نیز برای حضور در همایش بهمن ماه دعوت شود.
وی پنج وعده نماز و عبادت مسلمانان در طول روز را ستود و گفت: آنها در بودیسم نیز همین طور مرتب با یگانه هستی بخش عالم مناجات می کنند و آرامش قلبی بدست می اورند و این وجه مشترک اسلام و بودیسم است.
رئیس دانشگاه بودیسم تایلند همچنین پیشنهاد کرد که ملاقات و دیدار مصطفوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را با عالیترین مقام مذهبی بودیست در تایلند در ایام هفته فرهنگی ایران پیگیری کند.
وی همچنین دو تن از معاونان خود را مامور پیگیری و برنامه ریزی این همایش مشترک کرد.
در پایان این دیدار هدایایی شامل صنایع دستی و کتاب از سوی رایزن فرهنگی ایران به دکتر پرایون اهداء شد.
رئیس دانشگاه بودیسم نیز هدایایی شامل کتاب به زبان انگلیسی در زمینه بودیسم و فعالیت‌های دینی دانشگاه تقدیم تمهیدی و هیات همراه کرد.
دانشگاه بودیسم تایلند دانشگاهی دولتی است و بالاترین مرجع علمی در زمینه آموزش و تحقیقات بودیسم در کشور تایلند به شمار می‌رود.
این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مطالعات بودیسم، تطبیق مذاهب، فلسفه، روانشناسی و سایر رشته‌های علوم انسانی فعال است و در حال حاضر حدود 1000 نفر دانشجو دارد.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

سینمای اشک انگیز ; یادداشتی بر فیلم دارکوب

دارکوب را باید یک ملودرام اشک انگیز دانست. فیلمی که قرار است یادآور فیلم «کیمیا» یا «گل های داوودی» باشد. واقعیت ماجرا آن است که داستانهای ملودرام گویی برای ما خواستنی تر و پذیرفتنی تر هستند. شاید بتوان گفت جامعه ایرانی همچنان درمباحث دراماتیک با همسایه های شرقی اش از جمله با آن سینمای احساساتی و اشک انگیز بالیوود، نسبت بیشتری دارد تا سینمای غرب. برای جستجوی علت این غرابت، میتوان تا اعماق تاریخ عقب رفت.
Powered by TayaCMS