دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ویژگى‌هاى انقلاب اسلامى از نگاه مقام معظم رهبری

No image
ویژگى‌هاى انقلاب اسلامى از نگاه مقام معظم رهبری مردم گرایى
بخش اندیشه : مردمى بودن انقلاب اسلامى خصوصیت مهمى است که درنام “ جمهوری” نظام متجلى گردید. مردمى بودن انقلاب اسلامى از دو جهت با مردمى بودن سایر انقلاب‌ها تفاوت دارد. اول اینکه مردمى بودن جزء ذات اسلام است نه چیزى خارج از آن. با این توضیح که اسلام براى مردم وهدایت آنان از سوى خداوند تبارک وتعالى نازل شده است ولذا همواره فلاح و رستگارى آنان را مدنظر دارد و چنین دینى حضور مردم در اجراى مقررات و دفاع از حریم خود را اصل اولیه مى‌داند. البته این توده‌هاى محروم و مستضعف هستند که بیشترین حمایت ودفاع را از دین به عمل آورده و مى‌آورند چه درصدر اسلام و چه در انقلاب اسلامى این امر اثبات شده است و بالاترین دلیل این مسئله همان عنایت و حمایت اسلام ناب با همه خصوصیاتش از جمله عدالت خواهى از مردم است. دوم آنکه اسلام به‌طور واقعى وحقیقى مردم را در صحنه حفظ مى‌کند . کذب و دروغ و صورت سازى درحضور مردم در صحنه‌هاى انقلاب راهى ندارد .
مقام معظم رهبرى مى‌فرمایند: “خصوصیت دوم مردمى بودن است انقلاب‌هاى دیگر- آنها که حقیقتا انقلاب بودند پس از پیروزى خود اغلب نسبت به مردم بى‌اعتنا شدند . کودتاها و حرکات نظامى و امثال اینها را کارى نداریم. انقلاب‌ها همیشه در همه جاى دنیا به دست مردم به وجود آمده اما بعد از آن که به پیروزى رسیده یا در آ‌ستانه پیروزى قرار گرفته احزاب یا حزب جاى انقلاب و مردم را گرفته است و مردم کنار رفته‌اند. مثل کشورهاى کمونیستى و سوسیالیستى دنیا که نظام‌هاى خیلى از آنها با یک انقلاب به وجود آمده و مردم در آن نقش داشته‌اند و به گروه انقلابى و مبارز کمک کرده بودند. اما درهمین کشورها به مجرد اینکه انقلاب به پیروزى نزدیک شد یا به پیروزى رسید مردم دیگر هیچ کاره شدند و حزب همه کاره شد[ مثلا در نظام‌هاى کمونیستى ] مردم حتى این حق را نداشتند که یک نماینده به مجلس قانونگذارى بفرستند. درهیچ کدام از این کشورها که به اصطلاح کنگره‌هاى ملى دارند وهمان مجالس قانونگذارى آنهاست نمایندگان مردم حضور ندارند. اصلا مردم هیچ نقشى نداشتند... اسمش مردمى است [حکومت دموکراتیک سوسیالیستى ] در حالى که درهیچ امرى از امور آن کشور مردم دخالت ندارند.
در کشور ما انقلاب از روز اول همه نقش‌ها در همه امور را به مردم داده است .یعنى مجلس را که محل قانونگذارى است مردم تشکیل مى‌دهند و نمایندگان مردم به آنجا مى‌روند وهیچ کس هم حق ندارد نماینده‌اى را به مردم تحمیل کند. رئیس جمهور را که مجرى امور و مدیر و رئیس اداره کشور است. مردم با آراى خودشان انتخاب مى‌کنند اختیار با مردم است. این وضعى که انتخابات ریاست جمهورى در ایران دارد حتى در کشورهاى دموکراتیک غرب هم این وضعیت نیست چون در آن کشورها احزاب در مقابل هم صف‌آرایى مى‌کنند وهر حزبى اسم کسى را به‌عنوان کاندیدا ذکر مى‌کند. مردمى که به آن کس راى مى‌دهند در واقع به آن حزب راى مى‌دهند و خیلى‌ها آن کس را اصلا نمى‌شناسند. در ایران این گونه نیست درایران یکایک کسانى که کاغذ راى رادر صندوق مى‌اندازند آن شخص را مى‌شناسند و به‌عنوان رئیس جمهور به او راى مى‌دهند.
در انتخاب رئیس دستگاه اجرایى ورئیس قوه مجریه مردم خودشان دخالت مى‌کنند حتى در انتخاب رهبر اینکه رهبرى یک منصب الهى است و تابع ملاک‌هاى الهى و معنوى و واقعى است، باز مردم نقش دارند.کما اینکه مشاهده کردید مجلس خبرگان که نمایندگان مردمند مى‌نشینند کسى را معین وانتخاب مى‌کنند .اگر همان کسى را که مجلس خبرگان انتخاب کرد مورد قبول مردم نباشد باز رهبرى اوجا نخواهد افتاد . پس آحاد وعامه مردم علاوه بر اینکه به صورت غیرمستقیم -از طریق مجلس خبرگان - رهبر را معین مى‌کنند مستقیما هم نسبت به شخص رهبر نظر و تصمیم دارند و نظر و تصمیم و خواست واراده آنهاست که در حقیقت یک رهبر را رهبر مى‌کند و به او امکان تصرف و قدرت امرونهى و قبض و بسط مى‌دهد.
نتیجه این است که نظام، نظام مستحکمى است. زیرا که مردمى مى‌باشد آن چیزى که به وسیله ابر قدرت‌ها قابل ازبین رفتن است، عبارت از حکومتى است که به مردم متکى نیست. حکومتى که دشمن خارجى مى‌تواند چهار نفر را علیه آ‌ن به کودتا وادار و تحریک کند، حکومتى است که روى تحت حکومت نشسته اما مردم به او وصل نیستند . مردم براى خودشان مى‌روند و او براى خودش حرکت مى‌کند . نظامى که درآن چه رهبر ،‌ چه ریاست جمهورى ،‌چه ریاست قوه قضائیه و ‌چه مجلس شوراى اسلامى ،‌متکى متصل به مردم ومورد علاقه و پشتیبانى وحمایت آنهاست نظام جمهورى اسلامى است که نه آمریکا ومتحدانش ونه شرق وغرب ونه هیچ قدرتى قادر نیست این نظام و حکومت را متلاش و بلکه متزلزل کند.

منبع : روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
Powered by TayaCMS