دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث

در این کتاب اهدافی همچون دست یافتن به پاسخ­های مناسب و شایسته در قبال سوال­ها و ابهام­های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث مورد بحث قرار گرفته است.
کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث
کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث

این کتاب تلاشی است در پاسخگویی به پرسش از فلسفه رزق و پرده برداشتن از راز روزی برداشته است. در این کتاب اهدافی همچون دست یافتن به پاسخ­های مناسب و شایسته در قبال سوال­ها و ابهام­های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث، مطرح کردن بحث «رزق و روزی» به صورت مستقل و جداگانه با توجه به زوایای گوناگون بحث، تا بتوان هنگام نیاز به راحتی بدان مراجعه کرده و مباحث مورد نیاز را ملاحظه کرد و پرداختن به مباحثی که از آنها غفلت شده و کمتر در کانون توجه بوده­اند را دنبال می­کند.

نگارنده سعی دارد در این اثر بیشتر به مباحثی بپردازد که کمتر به آنها توجه شده است؛ همچون: تاثیر دعا در افزایش روزی و تحلیل آن، رزق و روزی معنوی و اهمیت آن، غذای روح و غذای جسم، علت و فلسفه وسعت و تنگی رزق و روزی بندگان، واسطه فیض بودن ائمه (ع) و . . .

نویسنده در فصل اول با عنوان «رزق در لغت و مصادیق و اوصاف قرآنی رزق» به بررسی واژه «رزق» در لغت، کاربرد واژه «رزق» در قرآن کریم، وجوه و مصادیق رزق در گستره آیات و وجوه و مصادیق رزق در گستره روایات می­پردازد تا در فصل دوم به برخی از مصادیق و اوصاف روایی رزق برسد.

در فصل دوم مباحثی همچون رزق حلال و حرام و استناد آن دو به خداوند، روزی حلال و حرام از دیدگاه روایات، روزی حلال و اهمیت آن از دیدگاه روایات، لزوم پرهیز از لقمه حرام و اثرات لقمه حرام می­پردازد. بررسی و تحلیل صفت رزاقیت خداوند در فصل سوم برجسته شده است که از رزق و روزی و رابطه موجودات با خدای متعال، رزاقیت خداوند متعال، انطباق و تناسب رزق با مرزوقین، اهمیت غذای روح، خاستگاه رزق در آیات و روایات، ضمانت روزی از ناحیه پرودگار هستی، ضمانت روزی از دیدگاه آیات، نقد بر رزق و روزی از ناحیه خداوند، چرا تقدیر روزی محدود، سازگاری تقدیر روزی وتلاش، دستیابی حتمی به روزی مقدر و بهترین میزان بهره­مندی از مواهب الهی سخن به میان آورده است.

در فصل چهارم به وسایل فیض الهی اشاره شده است و ائمه (ع) وسایط فیض الهی، طریق اول: امام واسطه فیض الهی، طریق دوم: ائمه: علت غایی آفرینش مورد بحث قرار گرفته­اند.

فصل پنجم انسان و طلب روز و روزی نام دارد که بر اهمیت کار، کوشش و تلاش، جایگاه طلب رزق و روزی، نکوهش تنبلی و بیکاری، گریزان بودن از طلب رزق و پیامدهای آن، اعتدال و رزق و روزی، دعا و طلب رزق و روزی، توکل و رزق و روزی، توکل و تلاش مهمترین وظایف انسان در برابر رزق و روزی اشاره می­کند.

همچنین فصل ششم نیز در ادامه مباحث مطروحه در فصول پیشین وسعت و تنگی رزق و روزی و اسباب آن را مورد توجه قرار داده است که در این عنوان کلی به زیر عنوان­های فلسفه و تنگی رزق بندگان، افزایش و نقصان رزق و روزی و سنت­های الهی، فراخ دستی، تهی دستی و مصلحت بندگان، عوامل افزایش رزق و روزی و عوامل کاستی و نقصان روزی بپردازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
Powered by TayaCMS