27 اسفند 1396, 8:17
کان في وصيةً النبي (صليالله عليه و آله و سلم) لعلي (عليهالسلام): و عَلَيْكَ بِصَلوةًِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوةً اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَةًِ اللَّيْلِ و عَلَيْكَ بِصَلوَةًِ الزَّوَالِ، و عَلَيْكَ بِصَلوَةً الزَّوَالِ و عَلَيْكَ بِصَلوَةًِ الزَّوَالِ[1]
در وصيت پيامبر اکرم(ص) بر اميرالمؤمنين علي(ع) آمده است: بر تو باد كه به نماز شب قيام نمايي و بر تو باد كه به نماز شب قيام نمايي و بر تو باد كه به نماز شب قيام نمايي، و سه مرتبه ديگر گفتند كه بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمايي و بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمايي و بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمايي.
فقراتي از وصيت نبي مکرم به اميرالمؤمنين(ع) را قبلاً خوانديم، در ادامه حضرت سه مرتبه اين جمله را تکرار ميفرمايند: نافل? شب را بجا بياور! معلوم ميشود خصوصياتي در بلند شدن در نيمه شب، سحرخيزي و عبادت کردن وجود دارد که در هيچ يک از نمازهاي بيست و چهار ساعت ديگر، اين خصوصيات وجود ندارد؛ لذاست که بر آن تأکيد شده است.
نقل قولي را از مرحوم آقاي حاج ميرزا علي آقاي قاضي (رضوانالله عليه) نقل کردند: اوائلي که مرحوم آقاي طباطبايي به نجف رفته و با ايشان آشنا شده بودند، ايشان ميگفتند: در بين راه، به آقاي قاضي برخورد کرد، ايشان به آقاي طباطبايي اين طور توصيه ميکنند: پسرم! اگر دنيا ميخواهي، نماز شب بخوان! اگر آخرت ميخواهي، نماز شب بخوان! يعني اولين توصيه مرحوم ميرزا علي آقاي قاضي به اين شاگردِ برگزيده برجسته همين نماز شب بود، دوستان بخصوص افرادي که بنيه جواني دارند، اين سفارش بسيار مهم را رعايت کنند، نگذارند نماز شب ترک بشود.
يعني رفتار با نماز شب بايد مثل نماز فريضه باشد، مادامي که قادريد و ميتوانيد و محذور نداريد، اضطراري نداريد، حتماً مقيد باشيد که نماز شب را بجا بياوريد. اين را بايستي همه رعايت کنند. سپس فرمودند: عليک بِصَلوَةً الزوال، اين را هم سه مرتبه فرمودند؛ به نظر ميرسد، به قرينه صَلوَةً الليل که قبل فرمودند، نافله ظهر است نه نماز ظهر.
نماز ظهر، فريضه است، اين تأکيد مربوط به نافله ظهر است. اينجا هم مرحوم آقاي قاضي (رضوانالله عليه) در يکي از مکتوباتي که به بعضي از تلامذه خودشان دارند، بر نافله ظهر خيلي تکيه ميکنند، ميفرمايند: اين صَلوَةِ الأوابين است. تعبير مرحوم آقاي قاضي است که نافله ظهر، صَلوَةً الأوابين است. اين هم جزو نوافل بسيار مهم است.
_________________
[1] - الشافي، ص 829.
* شرح حديث در ابتداي درس خارج، 18/1/92 به نقل از مشرق.
تاريخ انتشار: يکشنبه 26 آذر ماه
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان