23 آبان 1397, 3:7
احکام و آداب دعا در قرآن
عباس جعفرآبادی
روزنامه کیهان
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت ماه 1397
دعا مغز عبادت، نشانه تواضع و فروتنی در برابر خدا، پرهیز از استکبار، موجب تغییر در تقدیر و عامل دفع و رفع بلایا و جلب منفعت است. از این رو در آموزههای وحیانی قرآن به دعا بسیار اهمیت داده شده؛ و مطالب بسیاری درباره فواید، آثار، آداب و احکام دعا بیان شده. نویسنده در این مطلب به گوشه ای از این مطالب به ویژه درباره احکام و آداب دعا پرداخته است.
دعا، مغز عبادت
دعا در آموزه های قرآن به عنوان عبادتی خالص با آثار و برکات بسیار مورد توجه و تأکید است؛ چرا که تنها کسانی به دعا گرایش دارند که از کبر و تکبر و استکبار اجتناب می ورزند و در اوج تواضع قرار دارند. خداوند در آیه 60 سوره غافر می فرماید: وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَمَ دَاخِرِينَ؛ و پروردگارتان فرمود: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم. در حقيقت، كسانى كه از پرستش من كبر مىورزند به زودى خوار در دوزخ درمىآيند.»
بر اساس این آیه کسانی دعا نمیکنند که اهل استکبارند و به سبب همین استکبار نیز وارد دوزخ خواهند شد. پس دعا هم نشانهای از تواضع و فروتنی انسان در برابر خداوند است و هم موجبی برای رهایی از بزرگترین شقاوت و بدبختی ابدی یعنی دوزخ است.
جالب این است که واژه صلات در زبان عربی در اصل وضع حقیقی آن به معنای دعا و خواندن است. صلا کردن برای غذا به معنای خواندن و دعوت دیگری از راه دور به غذاست. پس میتوان گفت که اصل نماز و صلات نیز همان دعاست. از این رو پيامبر اكرم(ص) می فرماید: در الدعاء مخ العبادةً، دعا مغز عبادت است (بحارالانوار، ج 93، ص 300)؛ چرا که زیباترین جلوههای عبادت با دعا معنا می یابد و عنصر کلیدی نماز همان دعاهایی است که در نماز به ویژه در این جمله زیبای « اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ؛ به راه راست ما را راهنما و راهبر باش» (فاتحه الکتاب، آیه 6) تجلی میکند.
احکام دعا
دعا از نظر آموزههای قرآنی یک واجب دینی است. به این معنا که بر مؤمنان است که هماره اهل دعا و نیایش باشند. این بدان معناست که دعا یک امر استحبابی نیست که دلبخواهی باشد و کسی بخواهد آن را ترک کند؛ چرا که ترک دعا به معنای استکبارورزی در برابر خداوند است (غافر، آیه 60)؛ چنان که ابلیس اینگونه عمل کرد و سزای عملش هبوط و دوزخ شد. (بقره، آیات 34؛ ص، آیات 74 و 75)
قرآن بر این مطلب تأکید دارد که انسان میبایست در همه حال و برای همه چیز دست به دعا بردارد. اصولاً استعانت به دعا در قالب نماز و روزه راهی است که خداوند در آیاتی چون 45 و153 سوره بقره بر آن تأکید و توجه داده است تا انسان از راه اینها بتواند کارش را پیش برد و به اهداف و مقاصد خویش برسد.
خداوند بارها به اشکال گوناگون بر ارزش و اهمیت دعا تأکید کرده و دعا در همه احوال را امری مستحب شمرده است.(حمد، آیه 6؛ بقره، آیه 186؛ فرقان، آیه 77؛ نمل، آیه 62؛ غافر، آیات 14 و 60)
آداب دعا
برای اینکه بهترین و کاملترین شیوه دعا را داشته باشیم، می بایست از آموزههای قرآنی بهره بریم؛ زیرا در آیات قرآن آداب دعا به طوری که ادب دعا رعایت شود و سخن و حرکتی بیادبانه در برابر خداوند نداشته باشیم، بیان شده است. در اینجا برخی از مهمترین و اصلی ترین آداب دعا بیان می شود.
موارد دعا
اینکه درباره چه چیزی دعا کنیم؟ پرسشی است که بسیار مطرح میشود. از آیات قرآن به دست میآید که انسان میبایست برای همه چیز و در همه حال دعا کند. یعنی برای خردترین و کم ارزشترین چیزها تا بزرگترینها از نظر خودش باید دعا کند و از دعا روی برنتاباند.
در این جا به برخی از مهمترین اموری که انسان میبایست دعای خویش را معطوف آن کند اشاره میشود؛ این امور از مواردی است که مستحب است که درباره آنها دعا شود.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان