دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از‌ پیامدهای‌ «چهارشنبه سوری» ترویج شرک و جهل گرایی است

No image
از‌ پیامدهای‌ «چهارشنبه سوری» ترویج شرک و جهل گرایی است

حوزه/ چه بسيار جوانانى كه در پى همين تقليد غيرمعقول چشمان خود را از دست دادند! چه تعداد عزيزانى كه شركتشان در اين مراسم خرافى جز سوختن چهره و بدنما شدن صورت، ثمره اى نداشته است؛ به گونه اى كه اكنون خجالت مى كشند با آن چهره در انظار عموم حاضر شوند!.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی گزیده ای از سخنان این مرجع تقلید درباره سیر تاریخی چهارشنبه سوری و واکاوی تبعات و پیامدهای این رسم خرافی را منتشر کرده است.

در وهلۀ نخست باید گفت از فرزانگان و گذشتگان، آداب و رسوم خوبی برای ما مانده که باید از آنها پیروی کرد؛[1] لذا اگر به آثار نیاکان بخواهیم اقتدا کنیم کارهای خوب بسیار دارند.[2]

ولى گاه پاره اى از آداب و رسوم شرك آلود، يا گناه آلود ديده مى شود كه افراد باايمان و خردمند بايد آنها را ترك گويند، مانند آتش افروختن در شب چهارشنبه آخر سال (به نام چهارشنبه سورى) و دست زدن به كارهاى خطرناكى كه همه سال ضايعه هاى زيادى براى جوانان و نوجوانان به بار مى آورد و امثال آن.[3]

* سیر تاریخی چهارشنبه سوری

مسأله چهارشنبه سوری تاريخچه مفصلی دارد و جمعی از محققان در اين خصوص قلم فرسايی بسيار كرده‌ اند كه برای روشن شدن مطلب به صورت اجمالی خلاصه‌ای از تاريخچه آن را بيان می کنم.[4]

اصل اين مسأله به اين صورت است كه برخی می‌خواستند در آخر سال مجلس سروری داشته باشند و به همين دليل چهارشنبه آخر سال را كه اعتقاد داشتند روز نحسی است آن را انتخاب كردند تا به اين وسيله اين نحسی را به گمان خود رفع كرده باشند.[5]

لذا چون جمعی معتقد بودند اين روز نحس است به همين دليل با ارحام خود مجلس شادی برپا می ‌كردند و تلاش داشتند با برگزاری مهمانی خانوادگی به دنبال رفع اين نحسی باشند ولی به مرور زمان برخی خرافاتی به آن افزوده شد و هم ‌اينك شاهد مسائل خطرناك و خرافی در اين روز هستيم.[6]

این مراسم با مرور زمان تحول یافت و بازی با مواد محترقه و ترقه بازی و دیگر مسائل خطرناک به این مسائل رنگ و لعاب بیشتر داد و چه بسیار افرادی در این روز گرفتار ضایعات جسمی شدیدی شدند که خانواده‌ های آن‌ ها سالیان درازی متحمل درد و رنج گشتند.[7]

آیا هر چیزی که از نیاکان به ما رسیده باشد، ارزشمند و یادگار است؟

به راستی آيا به صرف اين كه گذشتگان اين كار را مى كردند ما هم بايد انجام دهيم، يا به حكم عقل آن را رها كنيم؟! ،[8] حال آنکه برخى از آداب و رسوم نياكان، ضلال مبين و گمراهى آشكار است؛ مانند مراسم چهارشنبه سورى كه غير از بدبختى سودى ندارد. چه بسيار جوانانى كه در پى همين تقليد غيرمعقول چشمان خود را از دست دادند! چه تعداد عزيزانى كه شركتشان در اين مراسم خرافى جز سوختن چهره و بدنما شدن صورت، ثمره اى نداشته است؛ به گونه‌اى كه اكنون خجالت [9] مى كشند با آن چهره در انظار عموم حاضر شوند! چه افرادى كه در پى انفجارهاى بى هدف و از روى هوا و هوس، دست و پاى خود را از دست داده اند! چه خانه‌هايى كه در آتش سوخت! چه بيماران قلبى كه بر اثر صداى انفجارهاى مهيب ناگهانى راهى جهان آخرت شدند!.[10]

با همۀ این تفاسیر استدلال طرفداران برنامه هاى خرافى چهارشنبه سورى و مانند آن، با آن خطرات و ضررهاى فراوان و غير قابل جبران این است، كه پدران ما چنين مراسمى را انجام مى‌دادند و ما هم انجام مى دهيم، این نوع دیدگاه، نظریۀ غلط و نامعقولى است، و در چنين مسائلى كه خرافى است نبايد تابع جماعت شد.[11]

لذا آداب و سنت گذشتگان به صرف اين كه متعلق به نياكان بوده، لازم الاجرا نيست، بلكه تنها آن دسته از آداب و رسومى صحيح است كه مورد تأييد عقل و دين باشد.[12]

آرى اين نوع پيروى از نياكان، پيروى احمقانه است و انسان عاقل به آن تن نمى دهد. لذا ما در برابر آداب و رسوم نياكان بايد اهل تفكر و تشخيص و منطق باشيم[13] و باید بدانیم آداب و رسومی که از پیشینیان باقی می ماند به این مفهوم نیست که آنها از ما عاقل تر بودند و ما باید چشم و گوش بسته تسلیم آنها باشیم؛ گاهی آداب و سنن خوبی از پیشینیان به جا مانده است که پس از نقادی، آداب و رسوم خوب را می پذیریم و رسوم خرافه را کنار می گذاریم.[14]

* آسیب های شدید جسمی و روحی در چهارشنبه سوری

گفتنی است مراسم چهارشنبه سوری با مرور زمان تحول يافت و بازی با مواد محترقه و ترقه بازي و ديگر مسائل خطرناك به اين مسائل رنگ و لعاب بيشتر داد و چه بسيار افرادی در اين روز گرفتار ضایعات جسمی شدیدی شدند كه خانواده ‌های آن ‌ها ساليان درازی متحمل درد و رنج گشتند.[15]

بنابراین اعمال و رفتار چهارشنبه سوری از جمله کارهای خطرناکی است که اگر خطری پیش بیاید در واقع مثل این است که انسان خودکشی کند و یا با دست خودش عضوی از بدن خود را از بین ببرد؛ پس مسئولیت عند الله دارد.[16]

از این رو نابينایی، از دست دادن دست و پا و زيبايى صورت، خسارات مالى و جانى بسيار...، یکی از مهم ترین پیامدهای مراسم خرافى چهارشنبه سورى است، افراد بسیاری به خاطر این آیین خرافی قطع عضو می شوند و یک عمر با تبعات و پیامدهای آن درگیر هستند؛ همچنین یکی از بدترین مصائب سوختگی است که علاج آن نیز مشکل است و تا سال ها آثار آن در بدن انسان باقی می ماند.[17]

عده ای اصرار بر پرش از روی آتش را دارند اما عدم کنترل این مسأله و انفجار پی در پی مواد محترفه موجب می شود بسیاری از افراد چشم و صورت و اعضای بدن را از دست دهند[18]، لذا چهارشنبه سوری سرگرمی نیست[19] بلکه در زمرۀ وقوع مسائل خطرناكى است که بسيار خسارت و خطر به دنبال دارد و انسان عاقل بايد از آن بپرهيزد[20].

لازم به ذکر است این کار بارها تجربه شده و این همه تلفات و ضایعات داده اما باز هم برخی افراد مراقبت نمی کنند؛ این مواد محترقه موجب آزار و اذیت دیگران می ‌شود و چه بسا ممکن است کسانی که بیماری قلبی دارند، دچار خطرات جبران ناپذیری شوند.[21]

متأسفانه مسأله ای که در ابتدا برای اظهار شادی کردن میان خانواده ‌ها بود، هم‌ اکنون منجر به انجام برخی مسائل خطرناک شده و برای بسیاری از مردم جامعه مشکل آفرین شده است.[22]

* چهارشنبه سوری؛ خرافه ای زیان بار

بدیهی است چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است که در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد،[23] لذا چنانچه برخی اعمال آن خرافه موجب آزار و اذیت دیگران شود، حرام است.[24] از این رو آداب و بدعت خرافی همچون چهارشنبه ‌سوری که توسط افرادی وارد زندگی مردم شده است همه باید از آن اجتناب کنند.[25]

* مصادیق خرافه پرستی در چهارشنبه سوری

بی تردید پريدن از روی آتش با همان کلام مخصوص که زردی و سرخی را با هم مبادله می‌کردند! و بيرون انداختن خاكستر آتش از خانه!، برخی از خرافات افزوده شده به مراسم چهارشنبه سوری است، هم چنین انداختن كوزه سالم از پشت بام و شكستن آن برای رفع بلاها از ديگر خرافه ‌هایی است كه به اين مراسم افزوده شد.[26]

و یا این اعتقاد که باید خاکستر آن آتش را بیرون ببرند و پشت خانه بریزند و کسی که می‌خواهد خاکستر را ببرد در بزند و بگویند: کیستی؟ بگوید: منم. سؤال کنند از کجا می آیی بگوید: از مجلس عروسی و بگویند: چه به همراه آوردی بگوید: تندرستی! نیز از جمله خرافات محسوب می شود.[27]

و یا خرافۀ دیگر یعنی شکستن کوزۀ آب ندیدۀ سالم که از پشت بام به زمین می انداختند به این عقیده که تمام بلاها در این کوزه است و با شکستن آن تمام بلاها برطرف می شود! و به مرور زمان مسئلۀ خطرناک آتش بازی که در چین مرسوم بود نیز به آن آمیخته شد.[28]

* چهارشنبه سوری؛ عامل هرج و مرج در جامعه

گاهی خرافاتی نسل به نسل منتقل می شود که آثار بسیار زیان باری برای افراد جامعه دارد مانند خرافه چهارشنبه سوری[29] که موجبات گسترش هرج و مرج وسيع و گسترده اى در جامعه می شود و نظم جامعه مخصوصاً در عصر و زمان حاضر را بر هم مى ريزد.[30]

از این رو لزوم آگاهی جامعه نسبت به خطرات شب چهارشنبه سوری غیر قابل انکار است و مردم باید مراقب باشند عید خودشان را به عزا تبدیل نکنند.[31]

* جهل گرایی؛ ارمغان خرافه چهارشنبه سوری

خرافه چهارشنبه سوری که برخی اصرار بر انجام آن به عنوان آثار نیاکان دارند، مفهوم عاقلانه‌ای ندارد بلکه تبدیل به خطر و تهدید شده است.[32]

به راستی کدام عقل سلیم اجازه می دهد که چنین کارهایی انجام شود؟ کدام آداب و سنن چنین مسأله ای را اجازه می دهد،[33] افراد باید عاقلانه فکر کنند؛ چرا انسان جان خود را فدای خرافۀ چهارشنبه سوری کند؟. [34]

لذا رسانه ‌ها به ‌ویژه صدا و سیما نیز در برابر تبیین این خطرات نقش مهمی دارند و باید تبعات اینگونه کارهای دور از عقل و منطق را برای مردم تبیین کنند.[35] والدین نیز باید بتوانند فرزندان خود را نصیحت کرده و آنان را به راه راست هدایت نمایند؛ چراکه اگر ضایعه ای برای این جوان رخ دهد، این پدر و مادر است که تا آخر عمر خواهد سوخت.[36]

* ترویج شرک گرایی در چهارشنبه سوری

بدیهی است اگر دین با خرافات آمیخته شد تمام اصالت های آن از بین می رود؛[37] حال پریدن از روی آتش و سرخی و زردی را مبادله کردن برای کسانی که یکتاپرست و خداپرست هستند چه معنایی دارد؟.[38]

بی تردید بسیاری از خرافات چهارشنبه سوری منتهی به شرک[39] می شود؛ زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقدند که آتش زردی آنها را می گیرد و سرخی و سلامتی را به آنها عطا می کند و یا مثلاً در شکستن کوزه که شکسته شدن آن را در سرنوشت خود مؤثر می دانند. هکذا در مورد آجیل مشکل گشا و امثال آن،[40] که اینگونه عقیده مسأله توحید افعالی[41] را زیر سؤال می برد؛ البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید کسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل، خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد.[42]

سخن آخر

در خاتمه باید گفت برای مبارزه با خرافاتی مانند چهارشنبه سوری باید کار فرهنگی و اطلاع رسانی شود؛[43] البته آداب و رسوم و سنت هاى نيك نياكان، مثل ديد و بازديد ايام نوروز، نظافت و خانه تكانى، هديه دادن، پوشيدن لباس نو و مانند آن، كه عقل و خرد بر آن مهر تأييد مى زند را انجام مى دهيم.[44]

اما یک سری رسوم خرافی مانند مراسم چهارشنبه سوری است که باید حذف شود که ثمره‌ی آن جزء زیان دیدن یک عده چیز دیگری نیست[45].

همه به خصوص جوانان عزیز مراقب باشند کاری نکنند که خدای نکرده یک عمر گرفتار مشکلات شوند؛ جوانان ببینند اشخاصی را که بر اثر یک لحظه غفلت در شب چهارشنبه سوری گرفتار مصیبت های بزرگ شدند. [46]

اما کارهای دیگری که در آخر سال انجام می شوند از قبیل استقبال از خوشحالی و استقبال از ارحام... اینها هیچ اشکالی ندارد بلکه از نظر اسلام تفریحات سالم جایز است و بزرگان دین اسلام به تفریح سالم تأکید کردند تا انسان بتواند روح و جسم خود را برای کارهای واجب زندگی آماده کند.[47]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

[1] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 25/12/1394.

[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 23/12/1393.

[3] كليات مفاتيح نوين؛ ص907.

[4] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 23/2/1388.

[5] همان.

[6] همان.

[7] همان.

[8] داستان ياران: مجموعه بحث هاى تفسيرى حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله)؛ ص279.

[9] قهرمان توحيد، شرح و تفسير آيات مربوط به حضرت ابراهيم (ع)؛ ص84.

[10] همان؛ ص 85.

[11] داستان ياران: مجموعه بحث هاى تفسيرى حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله)؛ ص40.

[12] همان؛ ص 279.

[13] قهرمان توحيد، شرح و تفسير آيات مربوط به حضرت ابراهيم (ع)، ص: 85.

[14] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 28/12/1392.

[15] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 24/12/1388.

[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء شنوندگان برنامه زمزم احكام راديو معارف؛ 18/12/1395.

[17] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 25/12/1394.

[18] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 23/12/1393.

[19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 18/12/1395.

[20] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 28/12/1386.

[21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 18/12/1395.

[22] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 24/12/1388.

[23] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 25/12/1394.

[24] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 23/12/1393.

[25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 25/12/1394.

[26] همان.

[27] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس تفسیر؛ شبستان امام خمینی(ره)؛ حرم حضرت معصومه(س)؛ 12/5/1392.

[28] همان.

[29] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 28/12/1392.

[30] تعزير و گستره آن؛ ص41.

[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 18/12/1395.

[32] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 23/12/1393.

[33] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 25/12/1394.

[34] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 18/12/1395.

[35] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 25/12/1394.

[36] همان.

[37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 30/10/1388.

[38] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 28/12/1392.

[39] معادل و همتايى براى خدا قرار دادن، (پيام قرآن؛ ج 4؛ ص457)، انسان شريك و همتايى براى خدا قرار دهد.(مفردات راغب ماده شرك)/( وهابيت بر سر دو راهى؛ ص88).

[40] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس تفسیر؛ شبستان امام خمینی(ره)؛ حرم حضرت معصومه(س)؛ 12/5/1392.

[41] توحيد افعالى يعنى هر چه و هر كه در عالم است و حتى اگر برگ درختى بر اثر نسيمى اندك تكانى مى خورد از ناحيه خداست. بى فرمان او هيچ كارى صورت نمى گيرد: برندگى شمشير، سوزندگى آتش، و ... همه به فرمان اوست. و در يك جمله «لا مؤثر فى الوجود الا الله» «هيچ مؤثرى در عالم هستى جز خداوند نيست).( بحارالانوار، ج 5، ص 151)/( انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى؛ ص61).

[42] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به پرسش هایی درباره چهارشنبه سوری؛ 28/12/1391.

[43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه، مسجد اعظم قم؛ 28/12/1392.

[44] داستان ياران: مجموعه بحث هاى تفسيرى حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله)، ص 279.

[45] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس تفسیر؛ شبستان امام خمینی(ره)؛ حرم حضرت حضرت معصومه(س)؛ 12/5/1392.

[46] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء شنوندگان برنامه زمزم احکام رادیو معارف در خصوص چهارشنبه پایان سال؛ 21/12/1389.

[47] همان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS