دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

No image
آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

پرسش:

آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

پاسخ:

تعداد اندکی از زیست‌شناسان مولکولی شجاع و طرفداران حفظ محیط زیست در سال‌های اخیر، بی‌پرده، نگرانی‌های خود را در مورد جنبه‌های منفی ظهور انقلاب بیوتکنوژی ابراز داشته‌اند. مهندسی ژنتیک بیانگر واهی‌ترین امیدها و آرزوهای ما و همچنین نمایانگر پنهانی‌ترین نگرانی‌ها و تردیدهای ما می‌باشد. این فن‌آوری بر شالوده تعریف ما از خویشتن تأثیر گذاشته است. فن‌آوری بیوتکنولوژی ابزاری رویایی‌اند که برای ما قدرت خلق تصویری جدید از خودمان، بازماندگانمان و جهان ذی‌حیاتمان و نیز قدرتی برای تأثیرگذاری بر جهان خاکی فراهم می‌آورد. فن‌آوری دوخت و دوز کامپیوتری ژنها بسیاری از آرزوها و خواسته‌های ما را محقق ساخته است، ولی آیا ما در برنامه‌ریزی رمز‌های ژنتیکی حیات به گسیختگی فاجعه‌آمیز و مصیبت باری در مسیر میلیون‌ها سال رشد رو به تکامل حیات دست نمی‌زنیم؟ آیا این امکان وجود ندارد که خلقت مصنوعی حیات به پایان و فروپاشی جهان طبیعی منتج شود؟ آیا در ادامۀ زندگی‌مان با ساکنان بیگانه که موجوداتی با ژن‌های پیوندی‌اند مواجه نمی‌شویم؟ آیا خلق، تولید انبوه و عرضه وسیع هزاران هزار موجود ذی‌حیات ژنتیکی در محیط زیستمان به خسارات جبران‌ناپذیر نمی‌انجامد؟ آیا آلودگی ژنتیکی نمی‌تواند حتی بسیار تهدید آمیزتر از آلودگی هسته‌ای و پتروشیمیایی باشد؟ به راستی عواقب جامعه و اقتصاد جهانی در قبایل تبدیل خزانه ژنی کرۀ زمین در قالب مالکیت‌های معنوی ثبت شده که صرفاً توسط معدودی از شرکت‌های چند ملیتی، قبضه شده است چه خواهد بود؟ به راستی تأثیر حق انحصاری بر حیات بر اعتقادات عمیقمان دربارۀ طبیعت مقدس چگونه خواهد بود؟ تآثیر احساسی و عقلانی حاصل از زندگی در جهانی که تمام حیات آن به منزله «اختراع» و «مالکیت تجاری» تلقی می‌شود، چه خواهد بود؟ زندگی در جهانی که نوزادان طبق سفارش در رحم مادر طراحی می‌شوند چه معنایی خواهد داشت؟ و... . (تألیف: جرمی ریفکین ترجمه حسین داوری) منبع: 1)قرن بیوتکنولوژی، ص 20-16.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS